Alternativ til Keg Clean

Rengøring, rensning, vask,
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Alternativ til Keg Clean

Indlæg af janriis »

Hej alle

Ingen tvivl om at keg clean er yderst effektivt, men findes der et (læs: billigere) alternativ? og hvad er jeres erfaring med det ?
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

Hej.
Til mit cornelius fadølsanlæg benytter jeg kalicineret soda fra matas. Efterskylles med rigeligt vand og en no rindse iodofor. Det har virket fint indtil videre.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

Lars Christensen skrev:Hej.
Til mit cornelius fadølsanlæg benytter jeg kalicineret soda fra matas. Efterskylles med rigeligt vand og en no rindse iodofor. Det har virket fint indtil videre.
Takker. Det må jeg vist have fat i
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Jeg bruger de billige opvaskekiks fra Fakta De hedder noget med REN

Der er ikke parfume i dem og der er i lighed med oxiclean et oxideringsmiddel i der tager det væste skidt.
Midlet efterlader dog en lidt fedtet hinde som skal skylles af. Men det kan klares ved at hælde en smule afspændingsmiddel i også

Jeg bruger en lille håndholdt giftflaske med pumpe, påmonteret en slage med gardenakobling til rensningen og desinfek. det virker fint.
Se mere på www.craftbrewer.dk for et billede af flasken. Koblingen skal files til og påmonteres en split for at den kan bruges på den sorte corneliuskobling
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Rantzau
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. feb 2008, 19:55
Geografisk sted: Gjøl

Indlæg af Rantzau »

Lunabryg skrev: Midlet efterlader dog en lidt fedtet hinde som skal skylles af. Men det kan klares ved at hælde en smule afspændingsmiddel i også
Hmm...... 'fedtethed' er typisk lig 'base' (når man får det på fingerne) og 'svien af H..til' er typisk lig 'syre' :)

En eller anden for for lud = kaustisk soda + uhyggeligt gerne en kalkhæmmer + evt. et overfladeaktivt stof (typisk 'vådgører') er de aktive bestandele i rengøringskemi til brygning.

Mindre kan også gøre det - f.eks. ren kaustisk soda, hvor man så slås med kalkudfældning m.v. - men man får jo hvad man betaler for :)

At tilsætte afspændingsmiddel er at 'gå på glat is' = det har en fantastisk effekt på bl.a. skummet i øllet :)

Næ - man må bruge voldsomme afskylninger med vand og atter vand :)
Herlig hilsen..

Martin :)
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

Lars Christensen skrev:Hej.
Til mit cornelius fadølsanlæg benytter jeg kalicineret soda fra matas. Efterskylles med rigeligt vand og en no rindse iodofor. Det har virket fint indtil videre.
Hej Lars !

Er det ikke nok at bruge en Idophor opløsning ?

Altså hvis man skrubber med en børste nede i fadet ?

Eller skal man have gang i 2 processer før man hælder øllet på fadet ?

Mvh Thomas
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Der er forskel på rengøring og desinfektion

Jeg har fundet en fin måde at rengøre min fade.

1 skyl fadet let efter brug
2 hæld en knust vaskekiks i fadet sammen med 2 liter meget varmt vand
3 på med låget og ryst som bare fanden
4 sæt tryk på fadet med din kompressor
5 tryk ventilen til øl ud ned og få rensevæske i røret
6 vend fadet på hovedet og gør det sammme med gasventilen
7 skyl fadet med rigeligt vand og gentag 1 til 6 med iodophor i fadet.

Jeg har ikke haft infektion i mine fade endnu. Og jeg er fri for at skille dem ad hver gang jeg skal fylde dem
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

Lunabryg skrev:Der er forskel på rengøring og desinfektion

Jeg har fundet en fin måde at rengøre min fade.

1 skyl fadet let efter brug
2 hæld en knust vaskekiks i fadet sammen med 2 liter meget varmt vand
3 på med låget og ryst som bare fanden
4 sæt tryk på fadet med din kompressor
5 tryk ventilen til øl ud ned og få rensevæske i røret
6 vend fadet på hovedet og gør det sammme med gasventilen
7 skyl fadet med rigeligt vand og gentag 1 til 6 med iodophor i fadet.

Jeg har ikke haft infektion i mine fade endnu. Og jeg er fri for at skille dem ad hver gang jeg skal fylde dem
Hej Steen !

Tak for info.

Jeg læser hvad du skriver, men jeg tænker bare på om det virkeligt er nødvendigt at skrubbe/skure og bruge de her vaskemidler i fadet ?

Umiddelbart ser mine 2 fade fine og rene ud, og jeg havde tænkt mig at give dem en " no rinse " idophor tur.

Jeg har taget alt ud af fadene, og lagt det i idophor.

Men jeg vil da lige overveje din metode.

Hvordan med skum i dit øl ? jeg tænker på sæberester ? sikkert hypotetisk, men ølglas skal man jo ikke give sæbe.

Mvh Thomas
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Min skumdannelse i øllet er fint. MAn sakl bare skylle fadene grundigt.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

Hej Thomas.

Som Steen skriver, så er der forskel på rengøring og desinficering.
Iodophoren kan kun desinficere og ikke rengøre. Dvs, at evt belægninger (hinder, eller andet snavs) ikke fjernes med iodophor. Næsten samtlige mine bryg efterlader en lille bundslat, når fadet er tomt. Og der er snavset tydeligt og kan fjernes ved fysisk at børste. Dette kan man kun svært gøre inde i rør og koblinger. Men jeg vil hellere være helt sikker, den ødelægge 18 liter (forhåbentlig) god øl. Derfor rengør jeg fadene i kalcineret soda og skyller godt. Derefter med iodophor.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

Lars Christensen skrev:Hej Thomas.

Som Steen skriver, så er der forskel på rengøring og desinficering.
Iodophoren kan kun desinficere og ikke rengøre. Dvs, at evt belægninger (hinder, eller andet snavs) ikke fjernes med iodophor. Næsten samtlige mine bryg efterlader en lille bundslat, når fadet er tomt. Og der er snavset tydeligt og kan fjernes ved fysisk at børste. Dette kan man kun svært gøre inde i rør og koblinger. Men jeg vil hellere være helt sikker, den ødelægge 18 liter (forhåbentlig) god øl. Derfor rengør jeg fadene i kalcineret soda og skyller godt. Derefter med iodophor.
Hej Lars !

Ok.

Kan man købe kalcineret soda i matas ?

Jeg skrubbede de 2 fade jeg har fået med en skuresvamp, men alene det at nå ned i bunden uden af min arm hang fast i hullet var sgu svært, ikke at jeg syntes mine arme er specielt store, men hang fast gjorde den sgu :-)

Så soda'en er nok noget for mig.

Mvh Thomas
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

Hej Thomas.

Ja. Det kan købes i matas.

Et råd er at købe dig en toiletbørste. Den kan nå bunden uden armen sidder fast, og ligner til forveksling de børster de forskellige maltpushere sælger til rensning af corneliusfade.
Senest rettet af Lars Christensen 23. feb 2009, 17:23, rettet i alt 1 gang.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Jeg har også brugt en toiletbørste købt for en 10'er. Det med skuresvampe er nok ikke så ideelt. hverken til ens fade eller gæringsspande for den sags skyld. Det gælder om at have en overflade med så få ridser i som muligt.
Men jeg skal huske at sige at med vaskekiks eller et andet tilsvarende middel (oxiclean fra Vejers) og det meget varme vand. Behøver jeg ikke skure på mine fade for at rengøre dem. Det kommer af alligevel. Men jeg åbner heller ikke faddet før end det skal rengøres efter brug.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Kingglostrup
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. apr 2007, 07:46
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Kingglostrup »

Lunabryg skrev:Jeg har også brugt en toiletbørste købt for en 10'er. Det med skuresvampe er nok ikke så ideelt. hverken til ens fade eller gæringsspande for den sags skyld. Det gælder om at have en overflade med så få ridser i som muligt.
Men jeg skal huske at sige at med vaskekiks eller et andet tilsvarende middel (oxiclean fra Vejers) og det meget varme vand. Behøver jeg ikke skure på mine fade for at rengøre dem. Det kommer af alligevel. Men jeg åbner heller ikke faddet før end det skal rengøres efter brug.
Nej den med ridserne har du da ret i.

Jeg regnede dog blot ikke med at en skuresvamp ville lave ridser i stålet, så det havde jeg ikke tænkt nærmere over.

Det kan være at jeg skulle prøve kiksen næste gang de skal rengøres.

Bare lige for at forstå den sidste sætning..........

Vil det sige at du tømmer fadet og lader det være tomt, og først næste gang du skal have øl på det, så rengører du det ?

Istedet for at rengøre det med det samme ?

Mvh Thomas
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Nogle gange rengører jeg fadet umiddelbart efter brug
Andre gange får det bare lov at stå indtil et par dage før det skal bruges.
Det skal dog siges at gummipakningen i låget har godt af at få lettet presset så den kan udvide sig og være elastisk og dermed virke efter hensigten. Jeg har dog et par stykker liggende jeg skifter med når jeg syntes det er nødvendigt
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"