Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 13:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af mage »

På min favre færden udi håndbryggeruniverset er jeg blevet den heldige ejer af 2 Cornelius fade. Jeg har p.t. 25 liter IPA til gæring og påregner at tage det ene fad i brug, så må resten komme på flasker...

Never the less - Jeg har i den forbindelse et to-delt spørgsmål:

Rengøring:

Havde tænkt mig at få fat i noget "Keg Clean" hos én af de lokale maltpushere til den grundlæggende rengøring. Er der nogen der har erfaringer med det? Evt. med henblik på anvendelighed, drøjhed pris osv osv. Er der evt. andre alternativer jeg bør overveje? "Oxiclean" måske??

Desinficering

Mange steder foretrænner/anbefaler man "Star San" til desinficering. Kan dette også gøre med Iodophor? Og i hvilken opløsning? Nogen der har erfaring med "Star San"? Andre alternativer?

Højt skum!

Mage
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Borg »

mage skrev:Rengøring:

Havde tænkt mig at få fat i noget "Keg Clean" hos én af de lokale maltpushere til den grundlæggende rengøring. Er der nogen der har erfaringer med det? Evt. med henblik på anvendelighed, drøjhed pris osv osv. Er der evt. andre alternativer jeg bør overveje? "Oxiclean" måske??
Glimrende produkt, der opløser eventuelle aflejringer. Køb også en WC-børste, da den kan nå ned i fustagen. Kan også købes som en Corneliusbørste hos pushere, men en WC-børste er lige så god.
Priser finder du hps pusherne, og drøjheden er fin. Du skal jo ikke fylde fustagen op. Først rengøres med børste og koldt vand. Hæld så 2-3 liter meget varm Keg Clean opløsning i, sæt låget på, og giv den lidt tryk. Ryst fusagen nogle gange. Sæt den med bunden ned i nogle minutter. Rust igen, og sæt den med toppen ned. Gentag eventuelt et par gange mere. Sørg også for at der kommer noget gennem ventilerne. Tag trykket af, og brug igen børsten.
Skyl så efter med rent vand et par gange.
Desinficering

Mange steder foretrænner/anbefaler man "Star San" til desinficering. Kan dette også gøre med Iodophor? Og i hvilken opløsning? Nogen der har erfaring med "Star San"? Andre alternativer?
Iodophor er glimrende. Brug no-rinse opløsning (50 ppm). Med den Iodophor jeg har skal der bruges 2,5 ml til 5 liter koldt vand (Iodophoren nedbrydes ved temperaturer over 40 grader). Kom igen et par liter i fustagen, og ryst nogle gange. Husk også ventilerne. Lad den stå med Iodophor i og tryk på til du skal bruge den.

Et alternativ kan være en vaskemaskine (se min hjemmeside), men det er nok et overkill til to fustager...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 23:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Thure »

Jeg bruger "Star San" og PBW til at rengøre og hygiejnisere alt mit grej med. Det er glimrende produkter der er udviklet til bryggerindustrien, så der er ikke noget med at det ødelægger/erodere fx rustfrit stål, som noget af det div. håndbryggerudsalg sælger. Generelt er klorholdige rengøringsvæsker og rustfrit stål en meget dårlig ide.
Iodophor er ganske ok til hygiejnisering, men vær opmærksom på ikke at overskride de værdier der er angivet for opløsningen. For meget iodophorrester i dine fade/flasker vil give en træls bismag i dit færdige øl, da det vil efterlade iod på overfladen.
Bedre vil være britoverilte-baseret hygiejniseringsprodukter som fx hydrogenperoxid fordi det ved sin "nedbrydning" bliver til vand og luft og derved ikke efterlader noget på overfladen. Det er bl.a. disse produkter langt de fleste bryggerier benytter i deres produktion til at hygiejnisere med.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Truntebryg »

Thure skrev:Bedre vil være britoverilte-baseret hygiejniseringsprodukter som fx hydrogenperoxid …...
He he – nu er hydrogenperoxid jo brintoverilte.

Fiduser er oplagt, det kan købes overalt og hvis man køber en 30% opløsning så har man da til et par liter. Så vidt jeg har kunne finde, så er det noget med 0,1 % til desinfektion.

En anden sjov ting med brintoverilte, er at det bruser når det angriber urenheder. Dvs. at man kan fylde sin pladekøler helt op, og så høre om den er ren…. Har dog kun arbejdet med 0,3% opløsninger, så jeg ved ikke hvor tydeligt det er med en 0,1% opløsning.

Brintoverilte er dog også et blege middel, så man skal ikke sjaske rundt med det på farvede overflader. I gamle dage, brugte man det til at rense sår med, så mon ikke ens fingre overlever kontakten med rensevandet… ?

Det kunne være rigtig sjovt, hvis der er nogle der ligger inde med lidt erfaring !!!
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 23:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Thure »

På bryggeriet, hvor jeg gør hoveri, bruger vi det hele tiden og det funger bare. Jeg brugte det også førhen før jeg skiftede til StarSan og PBW og jeg tror stortset alle der handlede ved hengangne "Haandbryggeriets" maltudsalg brugte det. Det er dog i forskellige opløsninger. På flasken fra "Haandbryggeriet" står der at det kan bruges i en opløsning der hedder 0,3% - 3% ved 15c-60C i 10-30 min. 0,3% er no-rinse så vidt jeg husker mens højre procenter skal afvaskes med rent koldt vand.

Det man bruger på bryggerier går ofte under navnet "OXYDAN", hvertfald fra firmaet Novadan og her er dataarket på det:

ANVENDELSE:
Velegnet til all-round desinfektion efter endt rengøring i levnedsmiddelindustrien. Kan anvendes både koldt og
varmt.
EGENSKABER:
Oxidan er et miljøvenligt, ikke klorholdigt desinfektionsmiddel med et bredspektret virke område. Angriber ikke
almindeligt forekommende metallegeringer og kunststoftyper. Oxidan spaltes efter brug til vand og ilt.
KARAKTERISTIK:
Klar, farveløs væske.
BRUGSANVISNING OG DOSERING:
Anvendes i en koncentration på 0,3 - 3,0%.
Vandtemperaturen bør være 15-60°C.
Indvirkningstid 10 - 30 minutter.
Efter endt desinfektion skal alle flader, der senere kommer i kontakt med levnedsmidler, afskylles grundigt med
drikkevand.
DEKLARATION:
30-60% hydrogenperoxid
stabilisator
PRODUKTDATA:
Vægtfylde : 1,13 kg/l
pH-koncentrat, ca : 3
Viskositet : <50 mPa·s
Må ikke opbevares sammen med fødevarer. Må kun opbevares i
originalemballagen. Opbevares køligt i tillukket originalemballage, beskyttet mod
varme og direkte sollys.
Lagring :
GODKENDELSE:
Desinfektionsmiddel godkendt af Fødevaredirektoratet under journalnummer 6335-21-11/90.
TITRERING:
1. Afmål 10 ml brugsopløsning og tilsæt ca. 5 ml 25% svovlsyre.
2. Titrer med 0,1N kaliumpermanganat til rød farve.
Titrer forsigtigt i starten til man ser at reaktionen er igang.
3. Forbrugt ml Kaliumpermanganat x 0,051 = % koncentrationen.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 11:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af kvikky »

Thure skrev:Jeg bruger "Star San" og PBW til at rengøre og hygiejnisere alt mit grej med.
Hvor køber du det, da jeg ikke kan finde det hos nogle af de danske forhandlere?

Er det hos Humlegården?
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Runenaldo »

kvikky skrev:
Thure skrev:Jeg bruger "Star San" og PBW til at rengøre og hygiejnisere alt mit grej med.
Hvor køber du det, da jeg ikke kan finde det hos nogle af de danske forhandlere?

Er det hos Humlegården?
jeg har set det hos humlegården
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 23:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Rengøring/Desinficering af Cornelius fade

Indlæg af Thure »

Ja, det er ved Humlegården jeg køber det, blandt andre ting som de danske håndbrygshops nægter at føre så som et ordentlig udvalg af pellets.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
Besvar

Tilbage til "Sanitet"