Erstatning af spraymalt

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jenshenrik
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. feb 2019, 21:16

Erstatning af spraymalt

Indlæg af jenshenrik »

Hej,

Jeg har endelig taget springet udi hjemmebryg, da jeg faldt over bogen Køkkenbrygning, da det virkede lidt mere overkommeligt at brygge fem liter fremfor 25 i første forsøg.

Dog er der det, at alle opskrifterne i den bog benytter spraymalt, og udover at være den dyreste ingrediens i et bryg, så føles det også lidt som snyd. Jeg kunne derfor godt tænke mig at lave et bryg uden, og gerne (nogenlunde) samme opskrift, så jeg evt. kan sammenligne resultaterne af de to bryg.

Opskriften jeg har forsøgt mig med er deres Pauseøl (en session IPA), hvor mæsken er lavet af 1,7l vand og 1dl Cara Red malt. Denne tilsættes så vand til der er 4,5l i alt, hvorefter 500g spraymalt tilsættes. Urten bringes herefter i kog (30 minutter), og humle tilsættes, og til sidst nedkøling og gær.

Som jeg har forstået det er spraymalt tørret maltekstrakt, hvilket erstatter en mængde malt (og evt. sukker) i mæsken. Mit bud er derfor at der skal tilsættes mere (pale ale?) malt under mæskningen, men hvad jeg ikke kan gennemskue er hvor meget, om der skal gøres andet (f.eks. tilsættes ekstra sukker), og om det ændrer andre ting i processen, som f.eks. kogetid, temperatur/tid ved mæskning eller andet.

Puha, det blev en lang en. Håber der er nogen der kan hjælpe en rookie videre, også selvom det så bare er at pege mig i retning af en opskrift. Og apropos, grunden til at jeg ikke bare har fundet en opskrift at arbejde ud fra er, at jeg ikke har kunnet søge ordentligt udfra de råvarer jeg har brugt, og gerne vil bruge igen (Cara Red of Citrate/Chinook), så det er altså ikke (kun) af dovenskab jeg spørger :)

- Jens Henrik
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 23:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Erstatning af spraymalt

Indlæg af Moesmand »

Hej Jens Henrik.

Ja, spraymalt er lidt kostbart og lidt "snyd".... :-)

Hvis du gerne vil brygge "all grain", kan du se mere på posebryg.dk. Ejeren af sitet er bruger herinde.

Man kan brygge glimrende øl i 10 liters bryg med ganske få hjælpemidler og måske er det en overvejelse værd at investere lidt penge i en brygpose i stedet for den dyre spraymalt. Og du får praktisk erfaring med at mæske, processen kan gøres meget enkelt eller den kan blive pokkers kompliceret. Alt efter temperament..... :-)

Håber det hjælper dig lidt videre i denne hobby.... :-)

Mvh.

Henrik
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Erstatning af spraymalt

Indlæg af fjorgensen »

600 gram spraymalt svarer ca til 1 kg pilsner malt (grain) som også modsvares af 750 gram flydende maltekstrakt
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."