Køling af urt - optimering af flow

Besvar
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Køling af urt - optimering af flow

Indlæg af clucking »

Hej,

Jeg lurer på, om det er muligt at finde det optimale flow for urt og vand når der anvendes en modstrømskøler - ud over at prøve sig frem naturligvis. Det kan naturligvis både være for at optimere på tid og på forbrug af vand…
Nogen der har input?
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Re: Køling af urt - optimering af flow

Indlæg af Beerdumper »

Ja du skal naturligvis vide hvad du ønsker at opnå (spare vand eller tid) før du kan finde en retning og optimere mod. Men hurtigere køling burde i princippet også forkorte vandforbrug

Når jeg har 25l der skal køles, lader jeg urten selv falde til 85 grader C før jeg køler med vand fra hanen. Temperaturen falder overraskende hurtigt fra kogepunktet og de første 15-20 grader C uden direkte køling. Husk at tage termopose af gryden hvis du bruger sådan en til at holde varmen under kogning.

Jeg er begyndt at tænke på, at min gamle spiralkøler kunne komme i en spand med isvand før modstrømskøleren, så vandet var så koldt så muligt. Og på sigt skal jeg opsamle regnvand til køling...

Hvis håndtagene på min kogegryde kunne holde til at blive løftet med indhold, ville jeg også sætte gryden udenfor for at køle.

Ja der er nok at tage fat på som håndbrygger...
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Køling af urt - optimering af flow

Indlæg af Gajol »

Beerdumper skrev: 8. jan 2024, 23:34 Jeg er begyndt at tænke på, at min gamle spiralkøler kunne komme i en spand med isvand før modstrømskøleren, så vandet var så koldt så muligt. Og på sigt skal jeg opsamle regnvand til køling...
Hvis du går denen vej så læs op på efekten af salt, is og vand :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"