Gider i ikke lige....

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
Sicky666
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. aug 2023, 15:35

Gider i ikke lige....

Indlæg af Sicky666 »

tjecke min opskrift og se om der er nogle ting der skal rettes til?

https://share.brewfather.app/xvrUkZhdsrjef0

Jeg har haft problemer med at ramme tallene på mine sidste bryg, og nu har jeg prøvet at lave en opskrift/delvis stjålet, hvor jeg har prøvet at regne lidt på vandmængden på mit brygudstyrsamt, samt sænke forventet efficiency fra 80 til 75%
Jeg har fået super god feedback på mine andre opslag herinde, så vis i kan se der er noget der er way off, må i meget gerne sige til :-)
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Gider i ikke lige....

Indlæg af Jan Rasmussen »

Det er svært at korrigere på folks opskrifter ;o) der er som oftest frit spil med mindre man går efter en specifik ølstil.

Gærmængde anbefaler producenten 50-80g pr. HL (100 liter) og med en Ale over 1,060 tænker jeg 15g gær ville passe, og du har jo 23g så det burde jo være fint.

Mht. udstyr og ramme tallene har vi snakket om i en tidligere tråd, men det at du har sænket effektiviteten tror jeg vil ramme bedre.

Du laver mash out ved 75°C, jeg ville vælge 77 - 78°C. Grunden til at man gør det er dels at stoppe enzymerne med at arbejde og dels at gøre sukkerstoffet i masken mere flydende så det er lettere at skylle ud med spargevandet.
Brugeravatar
Sicky666
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16. aug 2023, 15:35

Re: Gider i ikke lige....

Indlæg af Sicky666 »

Jeg brugte den "formel" du sendte, da jeg lavede opskriften, og når jeg sætter den ind i brewfather app'en, får jeg næsten samme tal. Både mash water og total water er nøjagtigt det samme.. brewfather app'en siger dog knap 8 liter sparge, hvor dit xlml siger omkring 10.. måske jeg har indtastet lidt forkert

Jeg har har også været på 78c, under udmæskning på de andre jeg har lavet, så jeg har lige rettet det i denne opskrift.. det var en smutter.

Der er den første øl der ikke er en Stout, jeg skal brygge, så er lidt spændt

Sent from my NE2213 using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."