Mæsken stopper til ved udmæskning

Besvar
krellemorfar
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. jul 2021, 08:42

Mæsken stopper til ved udmæskning

Indlæg af krellemorfar »

Hej brygmestre :)

Jeg synes at opleve problemer med, at min mæsk/malt/gryde stopper til, når jeg kører udmæskning efter mæskeprocessen. Når jeg begynder udmæskningen kører det bare derudaf, og jeg kan se, at urten bliver klarere og klarere, som tiden går.
Efter nogle minutter begynder urten dog at løbe langsommere og langsommere ud af taphanenn på min elgryde (med falsk bund) for derefter nærmest at stoppe helt (hvis endda ikke stoppe fuldstændig).

På en eller anden måde gør jeg altså noget galt, men kan ikke helt gennemskue, hvad det er (jeg kommer jo netop urten tilbage i gryden, så der burde jo være fint med urt til at løbe igennem).

Når jeg googler kan det godt ligne, at jeg tapper urten for hurtigt ud af taphanen og givetvis skal skrue væsentligt ned for tempoet. Er det noget, som I har erfaring med og kan komme med et tip mod nogle nybegynderfejl? :)
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mæsken stopper til ved udmæskning

Indlæg af peos »

Du har formentlig valset for fint. Det er vigtigt, at skallerne fra malten er hele efter valsning, for det er dem, der skal danne filteret og sørge for, at det hele ikke stopper til.
krellemorfar
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. jul 2021, 08:42

Re: Mæsken stopper til ved udmæskning

Indlæg af krellemorfar »

peos skrev:Du har formentlig valset for fint. Det er vigtigt, at skallerne fra malten er hele efter valsning, for det er dem, der skal danne filteret og sørge for, at det hele ikke stopper til.
Ah, det kan selvfølgelig godt være. Problemet er, at jeg indtil nu blot har købt all grain-kits, som så bliver valset, når jeg bestiller det hjem. Det kan jeg selvfølgelig prøve at snakke med dem om næste gang der skal bestilles :)
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Mæsken stopper til ved udmæskning

Indlæg af clucking »

Udover at forsøge med lidt grovere valsning kan du også blande nogen risskaller i det valsede malt. Det gør man typisk, hvor f.eks. hvede indgår med større andele da hvede ikke har skaller som byg har.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Mæsken stopper til ved udmæskning

Indlæg af Borg »

Hvad er dit vand:malt forhold? 1:3 er er godt udgangspunkt.

Hvis du ikke pumper din urt ud, så er hastigheden sjældent problemet. Men prøv at gøre det langsommere alligevel. En liter i minuttet for et 25 liters bryg er ganske fint.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"