Hvad er jeres favorit opskrift?

Besvar
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Hvad er jeres favorit opskrift?

Indlæg af Peterdanske »

Som overskriften antyder, vil jeg gerne høre om jeres favorit håndbryg opskrift/opskrifter for tiden, gerne med lidt hints til hvorfor de er det, og måske en deling hvis du har lyst.

Jeg sætter stor pris på nye inputs og god inspiration, det gælder sikkert flertallet af de gode folk herinde.

Min er en Milk Stout, med alle mørke malte Cold Steeped, så de ikke er med i selve mæskningen, men essensen af denne Steep kommer med i urt kogningen.
Det giver en fløjlsblød øl med meget få bitterheder fra de meget mørke malte.

https://share.brewfather.app/TS3kRKnVdC9pnr
Senest rettet af Peterdanske 1. aug 2021, 19:35, rettet i alt 2 gange.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af ThomasM »

Min er en Vacant Gesture blond ale på ca 3.7% med mosaic humle.
En virkelig dejlig sommerøl
https://share.brewfather.app/feuJbXCyfEJ4xD" onclick="window.open(this.href);return false;
/Thomas
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af grøntoft »

Jeg læste for nogle måneder siden her inde om nogen der lavede hazy IPA's. Jeg kopierede opskriften og lavede nok den bedste NEIPA jeg nogensinde har lavet. Og det er ikke fordi opskriften er svær: 70% pilsnermalt(pale malt er lige så god), 20 % hvede (har brugt malt, men flaked kan også bruges) og 10 % havregryn.

Så er det bare at finde på nogle gode humletyper. Jeg har brugt Mandarina Bavaria som bitter humle (10 gr de sidste 10 min) og Sabro som tørhumle (100 gr efter 3 dages fermentering)

Gær efter hvad der var for hånden. To batches med Voss Kveik, næste gang har jeg bestemt mig for at bruge Verdant.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af Mclerch »

https://share.brewfather.app/tLsUr6hOKXVLAO" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er klart min ynglilings opskrift.. En pragtfuld sommer Saison med lidt riv af pepper i eftersmagen.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af Thor »

Nu kan man vel have flere favorit-opskrifter alt efter situationen man er i (f.eks hvede,belgisk ale,porter) Når det så er sagt er der en opskrift jeg er vendt tilbage til flere gange. Det er den her på forummet kendte stout GASOLIN. Normalt er jeg ikke til meget humlede øl,men da humlen her har meget sort malt at læne sig op af bliver det bare lækkert. Det er vel 4-5 år siden at den blev brygget sidst og når brygsæsonen starter til efteråret står den nr. 1 på listen.
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af Myhrewinther »

Peterdanske skrev:Som overskriften antyder, vil jeg gerne høre om jeres favorit håndbryg opskrift/opskrifter, gerne med lidt hints til hvorfor de er det, og måske en deling hvis du har lyst.

Jeg sætter stor pris på nye inputs og god inspiration, det gælder sikkert flertallet af de gode folk herinde.

Min er en Milk Stout, med alle mørke malte Cold Steeped, så de ikke er med i selve mæskningen, men essensen af denne Steep kommer med i urt kogningen.
Det giver en fløjlsblød øl med meget få bitterheder fra de meget mørke malte.

https://share.brewfather.app/TS3kRKnVdC9pnrh
Hvornår tilsætter du cacao nips?
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af Peterdanske »

Myhrewinther skrev:
Peterdanske skrev: Hvornår tilsætter du cacao nips?
Det gjorde jeg efter endt kogning, jeg kølede naturligt i gærspanden, nips blev bare hældt i denne og den varme urt oveni så de lige fik lidt varme, men uden at blive kogt med. De blev i spanden til den kom på keg.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Hvad er jeres ynglings opskrift?

Indlæg af inzide »

Den her Altbier gæret på Wyeast German Ale er jeg rigtig glad for! Den er nem at brygge (måske lige med undtagelse af gæringstemteraturen på ca. 16 grader). Og så kan man jo køre en Kölsch på den samme gær lige i halen på denne. Det er også godt og nemt.

https://beercalc.org/?t=212908" onclick="window.open(this.href);return false;

Men ellers er det jo umuligt at vælge én favoritøl. Lige nu har jeg en stout på fustage. Den er virkelig lækker. I gærspanden er der en Saison på vej - helt plain, hvor gæren for lov til at gøre arbejdet ved høje temperaturer. Fantastisk øl... Og sådan kan man blive ved :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"