Brew monk fermenter bucket

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Jeg havde den samme tanke som vestv. Over tid, med tyngdekraft, lader det sig dog nok gøre. Men så skal man vente en rum tid tror jeg.
Alternativt putte en psi på i tryk i toppen. Eller en meter silikoneslange i bundenn på ventil og så lave en slags sug.
Jeg tager selv frisk gær fra fryser og opformerer ved hvert bryg, så for mig er det ikke et issue hvis det ikke spiller. Men tænker at prøve det af. Og det vil da også være utrolig ringe design, hvis ikke det lader sig gøre...

Til tider, når jeg har coldcrashet og har glemt at vende det indvendig hanerør (på brewtech’en), så er det tilstoppet med gær også. Det har jo En langt mindre dimension. Og her har jeg løst det med tyngdekraft og tålmodighed, indtil gærpølsen er presset ud. Er tålmodighed ikke stor - og det er den sjældent ved prøvetagning - så får det et skud CO2 op i røret. Det gør underværker, men kan ikke bruges ved gærhøst. Der skal pres til oppefra eller sug nedefra hvis ikke tyngdekraft er nok.

Vh Kenneth
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af loosechamp »

Hej! Tråden er lidt gammel nu, og derfor har I måske fået mere erfaring med munken. Overvejer den selv, så vil gerne høre jeres input.

Finder I behov for omstikning eller kan gæring trækkes fint ud i en evt. beholder?

Jeg bruger ikke CO2 eller deslignende.

God dag!
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Jeg synes den er et fint køb til prisen, dog med nedennævnte uddybninger:

Plus:
Stål. Kan stakkes. Termometer indbygget (alternativt forboret hul til brønd). Blow off barb fra brewtech passer.
Lige lidt større end min brewtech.

Minus:
Pakningerne er jeg ikke så glad for. Må se om andre passer. Kan ikke umiddelbart få reservedele til den.
På forunderlig vis er røret der går ind i tappehanen (på indersiden), på min model, lidt for lille. Det betyder at det svinger nedad selv med 2 pakninger i. Jeg har klaret den med noget gevindtape.
Det største kritikpunkt var dog, at hanen selv, omkring selve kuglen, var duppet ind i olie. Jeg rensede den grundigt med pbw og starsan før først bryg og blev noget forundret, da jeg ved første gravity check fornemmede lugt af petroleum. Tog derfor prøve fra toppen også, hvor der ikke var problem. Endte med at bruge siphon oppefra. Skilte derefter hanen så kuglen kom frem - det krævede noget vold, da den ikke er beregnet til det. Og måtte så koge den i sulfovaskemiddel opløsning for at få lugten væk. Det er sgu for tyndt når det er til fødevarer.

Overall synes jeg, at brewtech’en har bedre finish. Og jeg havde bestemt gerne været olien foruden. Men som du kan se har mine problemer primært omkring hanen, som jo kan skiftes.

Den er 500 billigere. Og det er et brygredskab, ikke en pyntegenstand. Og den gør det den skal.

Husk bare at splitte hanen!

Vh. Kenneth.
loosechamp
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. mar 2019, 18:28

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af loosechamp »

Knet skrev:Jeg synes den er et fint køb til prisen, dog med nedennævnte uddybninger:

Plus:
Stål. Kan stakkes. Termometer indbygget (alternativt forboret hul til brønd). Blow off barb fra brewtech passer.
Lige lidt større end min brewtech.

Minus:
Pakningerne er jeg ikke så glad for. Må se om andre passer. Kan ikke umiddelbart få reservedele til den.
På forunderlig vis er røret der går ind i tappehanen (på indersiden), på min model, lidt for lille. Det betyder at det svinger nedad selv med 2 pakninger i. Jeg har klaret den med noget gevindtape.
Det største kritikpunkt var dog, at hanen selv, omkring selve kuglen, var duppet ind i olie. Jeg rensede den grundigt med pbw og starsan før først bryg og blev noget forundret, da jeg ved første gravity check fornemmede lugt af petroleum. Tog derfor prøve fra toppen også, hvor der ikke var problem. Endte med at bruge siphon oppefra. Skilte derefter hanen så kuglen kom frem - det krævede noget vold, da den ikke er beregnet til det. Og måtte så koge den i sulfovaskemiddel opløsning for at få lugten væk. Det er sgu for tyndt når det er til fødevarer.

Overall synes jeg, at brewtech’en har bedre finish. Og jeg havde bestemt gerne været olien foruden. Men som du kan se har mine problemer primært omkring hanen, som jo kan skiftes.

Den er 500 billigere. Og det er et brygredskab, ikke en pyntegenstand. Og den gør det den skal.

Husk bare at splitte hanen!

Vh. Kenneth.
Tak for det fine svar og tippet med hanen!
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Knet »

Sad faktisk på baggrund af netop hanen og googlede 3/8 rustfri ventiler. Det kunne være fedt - også i brewtech’en (som bruge en tilsvarende cheap hane) at få monteret en hende der kan skilles. Jeg kan bedst lide, når det hele kan splittes og renses. Men nåede ikke umiddelbart til en løsning.

Ingen tvivl om, at der hvor der er sparet mest på begge produkter er på hanen.

Her er en tråd om netop udskiftning af denne: https://www.homebrewtalk.com/threads/br ... ve.575214/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Kenneth
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Vestv »

Jeg købte en medio januar
Min havde ikke fedt eller olie i kuglehanen hverken i bund- eller taphane.
Men den trængte til grundig rengøring ~ gjorde den ren i krystalsoda som fjernede alle belægninger fra produktionen og starsan med lidt længere kontakttid for at udsyre evt. belægninger.

Den har virket over al forventning og min tvivl om at bundventilen ville stoppe til har jeg tilgode...
Gærlåsen der følger med har jeg ikke meget fidus til så den blev erstattet med en klassisk.
Havde ikke tænkt over at den ikke nemt passer ind i mit køleskab så har ormstukket til plastspand lige inden cold crash - men den virker som den skal og der kommer ikke meget sediment med over.

Er ikke fan af omstikning, men det har givet super klart produkt. Så alt i alt mere end jeg turde håbe på.
Men lidt træt af at den ikke passer i mit køleskab.....
Mikk8912
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. maj 2020, 21:16

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Mikk8912 »

Per skrev:
Knet skrev:Hej Per,

Ingen dumme spørgsmål :-)

Jeg har et gammelt køleskab med en stc1000 indbygget. Stc1000 styrer temperaturen. Den har 2 udgange. En den tænder når temperatur er under det satte. Og en den tænder når temperatur er over.
Førstnævnte udgang har jeg tilsluttet en frostvagt. Den tænder så og varmer op når der er for koldt. Fordelen ved frosvagten er at den er IP44 og på 200 watt. Så den kan tåle at være i fugtigt miljø. Jeg har læst at andre bruger gammel glødepære. Der skal ikke så meget til. Mit skab står i isoleret skur og der er om vinteren 5-8 grader omkring det. Frostvagtrn varmer fint skabet op. Sidste udgang er sluttet til selve køleskabet, som tændes når der er for varmt inde i det.

Jeg har en brewtech i forvejen og den adskiller sig fra munken ved at have en brønd monteret, så jeg kan måle temperatur via stc1000 inde i øllet. Munken har ikke denne brønd, men den har et termometer, hvor problem stikker ind i øllet. Det giver ikke samme mulighed for styring, men mindre kan også gøre det. Jeg har oplevet at temperatur i øllet under gæring er ret høj hvor den flader ud senere. Kan man ikke måle inde i og styre det automatisk kan man evt have et glas vand stående og styre, med problem fra stc1000, i det.

Med det setup kan jeg holde stabil temperatur uanset udsving i skuret hvor det står. Lave lagerøl eller ales. Og sætte temperatur op løbende ved fx lagers og belgiere. Har en belgier i skabet som skal på fad i aften, hvor jeg over seneste uge har hævet den 0,5 grader pr dag.

Brewtech har (som munken) også mulighed for køle/varmespiral. Der kan man styre vandtemperatur som løber igennem med isbad i varme tider og akvarievarmer i kolde. Alternativt købe glykolchiller. Førstnævnte er manuel proces jeg tror man går kold i hurtigt. Sidstnævnte er vanvittig dyr og køler vist kun. En frostvagt til 150 kr fra bauhaus og en stc1000 giver fuldautomatisk køle/varmeløsning i et gammelt køleskab billigt. Og så kan man bruge det til coldcrash også :-)

Ved første øjekast er munken fuldt på linje med brewtech. Tror do brewtech har større tilbehørsprogram. Jeg ville ikke undvære førnævnte brønd, men en sådan kan eftermonteres. Og som humlevæbner skriver: meget udstyr fra den ene kan nok bruges på den anden. Har hvertfald sparet 500 og fået en gær dump ventil i bunden, hvilket den gamle spand ikke havde.

Mit køleskab er så fullsize. Så jeg kan have munken i bunden og oven på den brewtech’en.

Vh Kenneth
Hej Kenneth.

Tak for god info. Det minder meget om min måde at gøre det på, dog bruger jeg en almindelig gærspand i et køleskab. Et simpelt varmebælte monteret nederst omkring gærspanden, et dykrør med lomme monteret midt i låget, proben fra Inkbirden ned i dykrøret, så der måles temperatur midt i urten. Varmebælte og køleskab tilsluttet Inkbirden. Det fungerer både til ales og lagers. Ved at bruge varmebæltet varmes urten kun ganske langsomt op, og er i stand til at holde den indstillede temperatur meget konstant, uden at køleskabet overhovedet skal i gang.
Jeg har tidligere brugt en frostvagt som den du beskriver, men jeg synes det er for voldsomt. Køleskabet kørte alt for ofte, og der blev alt for varmt når frostvagten kørte, pga. overkøringen, så variationen i temperaturen lå på +/- 2 - 2,5°
Pt. står der en Bock i skabet på 10° med en variation i temperaturen på +/- 0,3°.
Så lige i mit tilfælde vil en investering i en rustfri gærtank, være at skyde langt over målet. Men jeg kan da godt se nogle muligheder i sådan en tank, især med en glycol køler tilsluttet.

Mvh. Per.

Hej Per.

Jeg er helt nybegynder på det punkt her med at bruge køleskab, inkbird og varmebælte, men det lyder som en super fed ting som jeg godt kunne tænke mig at komme igang med, så måske lidt dumme spørgsmål, men jeg håber du vil hjælpe.
Det varmebælte som du snakker om, er det et som det her jeg har lagt i linket. Og kan det varmebælte varme bruges til gæring af "alle" slags øl. Eller har du brugt andre former for varmekilder. Her tænker jeg en varmemætte, eller andet.

https://www.brygforretningen.dk/products/42105" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Mikkel
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Per »

Hej Mikkel.

Ja, det er et lignende. 25 Watt. Det passer omkring en standard 30 ltr. gærspand. Det virker fint. Jeg har gæret fra 10° til 20° alene med dette. Fornylig skulle jeg gære en IPA med kveik gær. Den skulle gæres ved 35°. Der skulle mere til. En frostvagt på 150 Watt i stedet.

Jeg har købt en ny gærspand, hvor diameteren er 40 cm. Det er noget større end en standardspand, så her har jeg været nødt til at købe et længere varmekabel. Jeg fandt et hos en butik, der handler med terrarier til krybdyr. Jeg har købt et på 5 meter og 15 Watt. Jeg tænker at, da det kan nå et par gange rundt om spanden, så kunne 15 Watt måske være tilpas, men det er ikke afprøvet endnu.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af TvedeBryg »

En varmemåtte også til krybdyr virker rigtig godt. Jeg plejer at gære ca 50l urt i 60l plast tank og der virker en måtte på 60w perfekt. Se evt på krybdyrsiden.dk
Vh
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Brew monk fermenter bucket

Indlæg af Jacob-T »

Jeg genopliver lige tråden. Er der nogle der har erfaringer med om man kan nå en Tilt i brew bucket når den står i et køleskab/kummefryser?
Tak
Jacob

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"