Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætter

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætter

Indlæg af Runenaldo »

Hej alle medbryggere!

Jeg startede sidste august på Maskinmester udd. i Århus, har bestået første værksteds modul/semester og er netop i dag begyndt på modul 2 som er et 10 ugers projekt modul.
En af lærene på min skole har stillet min gruppe til opgave at lave en automatisk flaskefylder og kapselpåsætter. (han er selv brygger og fandt ud af at jeg også var, så den lå lige til højrebenet)
Her tænker vi noget ala at sætte en tom flaske ind i den ene side og tage en fyldt påkapslet flaske ud i den anden. (systemet kan være både fuld- og halv-automatisk)
I første omgang skal systemet fylde flasker fra gærspand, men et "counter pressure" system til påfyldning fra fad er ikke udelukket.

Vi har adgang til PLC udstyr, Auduino, pneumetik, fræser, drejebænk, Autodesk Inventor, alle former for svejseudstyr og vi har et rådighedsbeløb til indkøb af materialer som f.eks. metal, plastik og elektronik stumper.

Vi er i gruppen 4 mand og har alle et 6 ugers diesel kursus m. pneumetik, 6 ugers spåndtagningskursus og 6 ugers svejsekursus m. lodning. Så vi er ikke verdens mestre endnu ;-)
Vi har et læreteam til rådighed der har færdigheder indenfor de ovennævnte kurser + el og programmering.
Vi har ca. 5 uger i værkstedet til at lave produktet og 5 uger til at skrive rapporten intet mere intet mindre.

Men her er det så at i kommer ind i billedet, for hvordan ville i lave et sådan system?

Tænk stort, tænk småt. ALT har interesse, links, håndskitser og gode ideer tages imod med kyshånd!

Jeg vil forsøge at holde jer opdateret på projektet henover de næste 10 uger og da vi ikke må tjene penge på det færdige produkt vil jeg ligge billeder fra værkstedet, Inventor og de endelige arbejdstegninger op her i tråden hvis der skulle være nogen der får lyst til at b(r)ygge. :-)
Senest rettet af Runenaldo 10. feb 2015, 21:17, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Benjamin »

Fed projekt, og tak for at vi må være med, min første tanke er en slangepumpe til dossering omdrejningstæller, eller step motor arduino styret, sådan en pumpe kan laves på en cnc-fræser i øl størelse, eks. 12 mm slange. og er selvansugenden.
måske det ku foregå i et co2 trykkammer, så ku kapslen sættes på, der. det sidste forslag er nok ikke løsningen, glæder mig til at se hvordan det kan gøres...
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Krogh »

Jeg ville kontakte en dansk bryggeri og høre om i må komme ind og få lidt inspiration til et projekt på skolegang.
Søgaards bryghus kunne være et godt valg, da de jo fylder deres egne flasker der til butikkerne. Ja og så er han jo vært for Aalborgs bryglaug og for det meste villig til at hjælpe en hjemmebrygger videre :)

Se hvordan det foregår, få råd, stille spørgsmål og for alt i verden, få inspiration ! ;)

Angående flaskefylder kan man jo finde videoer på youtube af hjemmelavede flaskefyldere, som man måske kan kopiere noget fra.
Kapselpåsætning skal nok foregå med noget "sug", frem for magnet. Men hvordan få man kapslerne til at vende ens hver gang der skal bruges en ? Endnu et spørgsmål til et bryggeri ;)

Følger spændt med fra sidelinien. Kunne være fedt hvis i kom på en form for hjemmeversion af automatisk flaskepåfyldning fra fustage, med kapselpåsætning og måske enda med afsluttende etiket :D
Jacob Krogh
lavbo
Indlæg: 43
Tilmeldt: 18. nov 2011, 17:44
Geografisk sted: Holbæk

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af lavbo »

Prøv at kikke på vibradan.dk det kan værer det er noget til fødning af kapsler. har selv brugt systemet til at få nitter til at vende rigtigt.

mvh
Thomas
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Runenaldo »

Benjamin skrev:Fed projekt, og tak for at vi må være med, min første tanke er en slangepumpe til dossering omdrejningstæller, eller step motor arduino styret, sådan en pumpe kan laves på en cnc-fræser i øl størelse, eks. 12 mm slange. og er selvansugenden.
måske det ku foregå i et co2 trykkammer, så ku kapslen sættes på, der. det sidste forslag er nok ikke løsningen, glæder mig til at se hvordan det kan gøres...
Sjovt du nævner slangepumpen, har lige skrevet om den i projektet på 1. sem. uden dog at kæde den sammen med dette projekt. Men lyder som en god ide, den er noteret :-)
Krogh skrev:Jeg ville kontakte en dansk bryggeri og høre om i må komme ind og få lidt inspiration til et projekt på skolegang.
Søgaards bryghus kunne være et godt valg, da de jo fylder deres egne flasker der til butikkerne. Ja og så er han jo vært for Aalborgs bryglaug og for det meste villig til at hjælpe en hjemmebrygger videre :)

Se hvordan det foregår, få råd, stille spørgsmål og for alt i verden, få inspiration ! ;)

Angående flaskefylder kan man jo finde videoer på youtube af hjemmelavede flaskefyldere, som man måske kan kopiere noget fra.
Kapselpåsætning skal nok foregå med noget "sug", frem for magnet. Men hvordan få man kapslerne til at vende ens hver gang der skal bruges en ? Endnu et spørgsmål til et bryggeri ;)

Følger spændt med fra sidelinien. Kunne være fedt hvis i kom på en form for hjemmeversion af automatisk flaskepåfyldning fra fustage, med kapselpåsætning og måske enda med afsluttende etiket :D
Vi overvejer at kontakte Århus bryghus for at se deres lille anlæg.
uhh ja vi håber jo at revolutionere hjemmebryg verdenen, selvom det ser lidt tvivlsomt ud nu. :-) hehe
lavbo skrev:Prøv at kikke på vibradan.dk det kan værer det er noget til fødning af kapsler. har selv brugt systemet til at få nitter til at vende rigtigt.

mvh
Thomas


Den er noteret, tak :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 11:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af kvikky »

Søgaards bryghus flasker ikke øl længere, den del af deres produktion får de lavet ude i byen nu ( så vidt jeg husker hos grauballe bryghus ).
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Nimbus39 »

Lidt strøtanker, håber de kan bruges :-)

husk det er vigtigt at det hele er lavet så det kan tåle vand/øl og er nemt at rengøre.
Så selve fyldehovedet bør nok være aftageligt og "rummet" der bruges til fyldningen bør være tæt men med afløb så man bare kan spule det med en slange.
Jeg har selv lavet en manuel modtryksfylder, som jeg er ved at udtænke en automatisering af - til det formål forventer jeg at bruge en Arduino Mega og en række ventiler. Mit største problem er at opdage når flasken er fyldt der overvejer jeg at bruge enten fotoceller eller 2 ledninger i flasken (rundt om fylderøret) til at måle modstanden og afgøre hvornår fyldningen skal stoppe.
Jeg har også flowmålere men de er ikke præcise nok, og desuden tror jeg ikke de er så nemme at rengøre. Med ukarboneret øl er en pumpe nok en god ide, men jeg bruger jo trykforskel og tyngdekraften så jeg er ikke sikker på at en pumpe er vejen frem da den risikerer at skabe trykfald på steder i kredsløbet jeg ikke vil have det.
Hvis man tapper karboneret øl der skal blive i flasken længere end nogle få dage (nogle vil sige timer) skal man huske at skylle flasken med CO2 inden man putter øllet i.
Skal i desinficere flasken i maskinen eller skal det gøres inden den sættes ind?
Mht. at vende kapslerne kunne man tænke sig et hjul med knopper på som kapslerne "hægtede" sig på når de vendte rigtigt?

Som sagt bare lidt strøtanker...
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Runenaldo »

Nimbus39 skrev:Lidt strøtanker, håber de kan bruges :-)

husk det er vigtigt at det hele er lavet så det kan tåle vand/øl og er nemt at rengøre.
Så selve fyldehovedet bør nok være aftageligt og "rummet" der bruges til fyldningen bør være tæt men med afløb så man bare kan spule det med en slange.
Jeg har selv lavet en manuel modtryksfylder, som jeg er ved at udtænke en automatisering af - til det formål forventer jeg at bruge en Arduino Mega og en række ventiler. Mit største problem er at opdage når flasken er fyldt der overvejer jeg at bruge enten fotoceller eller 2 ledninger i flasken (rundt om fylderøret) til at måle modstanden og afgøre hvornår fyldningen skal stoppe.
Jeg har også flowmålere men de er ikke præcise nok, og desuden tror jeg ikke de er så nemme at rengøre. Med ukarboneret øl er en pumpe nok en god ide, men jeg bruger jo trykforskel og tyngdekraften så jeg er ikke sikker på at en pumpe er vejen frem da den risikerer at skabe trykfald på steder i kredsløbet jeg ikke vil have det.
Hvis man tapper karboneret øl der skal blive i flasken længere end nogle få dage (nogle vil sige timer) skal man huske at skylle flasken med CO2 inden man putter øllet i.
Skal i desinficere flasken i maskinen eller skal det gøres inden den sættes ind?
Mht. at vende kapslerne kunne man tænke sig et hjul med knopper på som kapslerne "hægtede" sig på når de vendte rigtigt?

Som sagt bare lidt strøtanker...
Tak for de mange strøtanker, de hjælper alle samme :-)

Som udgangspunkt tænker vi at lave det hele i rustfrit stål, hvis ikke pengene rækker bytter vi nogle ikke essentielle dele ud med alu.
Fyldehoved og kapselpåsætter designet er stadig til diskussion, men satser på at det bliver modulært, så det kan tages af og renses eller byttes ud med noget andet hen af vejen evt. en modtryksfylder.
Vi er gået væk fra PLC og 100% over til Auduino som skal styre en stepper motor, en eller to pneumatik cylindere og et endnu ukendt antal ventiler.
Kan godt lide ideen med ledninger i flasken til at afgøre fyldningen, indtil videre er stemningen i gruppen dog mest for en timer. (Vil flowhastigheden ikke blive mindre i takt med vandstanden i spanden med øl falder?)
Vi overvejede kraftigt en slangepumpe til mødet i dag, men valget faldt på tyngdekraften til påfyldning.
Det har hele tiden været et ønske (mest fra min side) at flaskerne skulle skylles med CO2 inden påfyldning og de er de andre gået med på.
Flaskevask og desinficering forbliver i denne omgang manuelt arbejde ;-)
Kapselpåsætteren er blevet dømt til at blive halv automatisk, dvs. at vi manuelt sætter en kapsel i maskinen og den trykker den fast på flasken.

Håber jeg fik det hele med :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Runenaldo »

.
.
.
Her er lidt billeder fra første udkast, kom endeligt med forslag, spørgsmål og ris/ros :-)
Assemb03.PNG
Assemb03.PNG (19.61 KiB) Vist 12597 gange
assemb01.PNG
assemb01.PNG (45.33 KiB) Vist 12597 gange
assemb02.PNG
assemb02.PNG (54.77 KiB) Vist 12597 gange
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Inputs til projekt om "automatisk" flaskning af øl.

Indlæg af Runenaldo »

Så er der blevet tegnet lidt mere :-)
inventor akgjgsdkgjkl.PNG
inventor akgjgsdkgjkl.PNG (48.05 KiB) Vist 12480 gange
Inventor afkljljipo.PNG
Inventor afkljljipo.PNG (21.35 KiB) Vist 12480 gange
Inventor agkljgljglkjl.PNG
Inventor agkljgljglkjl.PNG (92.21 KiB) Vist 12480 gange
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætt

Indlæg af Runenaldo »

En lille update.
Inventor 1002.PNG
Inventor 1002.PNG (59.28 KiB) Vist 12455 gange
Mangler:
Studser på rør.
"Kapselklokke" holder.
dimensioneres så den kan klare større flasker (evt. Aarhus bryghus flasker)
Plade til bund inkl. beslag og fødder.
Skroggennemføring til div. studser, kabler og knapper.
Leje "holder".
Evt. tegne flaskefylder studsen.
Huller til cylinderen.
Beslag for Steppermotor.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætt

Indlæg af L.R. »

Hej Maskinmesteraspiranter.

Spændende projekt. Glæder mig til resultatet.
Da jeg lavede mit "Fyldeapparat" fandt jeg megen inspiration
i vedhæftede artikel.

Mvh

L.R.

[attachment=0]scan0006.tif[/attachment][attachment=1]scan0003.tif[/attachment][attachment=2]scan0007.tif[/attachment]
Vedhæftede filer
scan0006.tif
scan0006.tif (275.28 KiB) Vist 12397 gange
scan0003.tif
scan0003.tif (185.55 KiB) Vist 12397 gange
scan0007.tif
scan0007.tif (256.2 KiB) Vist 12397 gange
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætt

Indlæg af Runenaldo »

Tæt på mål :-)
Inventor 1102 DWG.PNG
Inventor 1102 DWG.PNG (157.71 KiB) Vist 12327 gange
Inventor 1102 Assemble01.PNG
Inventor 1102 Assemble01.PNG (75.37 KiB) Vist 12327 gange
Inventor 1102 Assemble02.PNG
Inventor 1102 Assemble02.PNG (73.71 KiB) Vist 12327 gange
Inventor mangler:
Studser på rør.
Plade til bund inkl. beslag og fødder.
Skroggennemføring til div. studser, kabler og knapper.
Leje "holder".
Huller til cylinderen.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Ehrnberg
Indlæg: 104
Tilmeldt: 24. mar 2013, 09:02

Re: Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætt

Indlæg af Ehrnberg »

Det ser spændende ud! Håber det lykkes jer!
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Automatisk flaskefylder samt halvautomatisk kapselpåsætt

Indlæg af Runenaldo »

De endelige tegninger er blevet godkendt, så skal der bestilles materialer hjem :-)
Inventor 1302 - side view up.PNG
Inventor 1302 - side view up.PNG (63 KiB) Vist 12240 gange
Inventor 1302 - side view down.PNG
Inventor 1302 - side view down.PNG (59.75 KiB) Vist 12240 gange
Inventor 1302 DWG up.PNG
Inventor 1302 DWG up.PNG (80.75 KiB) Vist 12240 gange
Inventor 1302 DWG down.PNG
Inventor 1302 DWG down.PNG (70.65 KiB) Vist 12240 gange
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Udstyr"