Mobilt Cornelius fadølsanlæg

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

hehe ja, beklager mester.
Den skal jo liiiige tunes ind og testes, justeres, testes igen og så først DER, vurderes om det er vejen frem på en lille mobil hjemmebar ;)

Men du hungrer jo sådan efter updates og jeg har sku skammet mig, over ikke at kunne give dig dine updates :D
Så denne gang, TROR jeg at jeg kan opfylde din kvota, og andres skulle de være så interesserede at læse med :)

Jeg fik jo "svinet" hjem i går aftes ved en 22.30 tiden, da jeg fik fri fra job. Den blev sat ind i garagen, klar til jeg kunne arbejde videre med den i dag.
kl 6.00 i morges sprang jeg op, nappede et bad og lidt mad. Inden 8.00 var jeg i gang med "svinet" :D Ja der er sku lunt på en 1.sal det store gennemtræk...

Nå, men dette er hvad jeg satte i gang med.
opstart
opstart
2014-07-11 08.31.08.jpg (344.32 KiB) Vist 18503 gange
Mit første "problem", ligger i smedens placering af hjulene jeg har fået monteret. Først og fremmest sidder bunden godt 80 mm oppe fra bund kant, hvilket er for meget hvis hjulene skal have en anstændig funktion med at kunne låses. Yderligere er de blevet placeret så langt inde på midten af den tipper hvis man læner sig op af kanten på den. Min løsning til dette, er midlertidigt at afmontere hjulene, for senere at skære lidt af bundkanten af, og bore nye huller til hjulene så de kommer langt nok (med bremsedelen).
hjulplacering
hjulplacering
2014-07-11 08.36.53.jpg (335.64 KiB) Vist 18503 gange
Efter lidt snak frem og tilbage med sundolitt som producerer polystyren, eller flamingo som flere kender det som, fandt vi ud af en løsning for at kunne bukke isoleringen til mit formål.
Han havde haft en kunde som forsøgte sig med et fræse riller i pladen for at kunne få den til at bukke. Så den godtog jeg som en løsning og sprang på ideen.
Mine 2 forsøg vises nedenfor, første er til højre og den jeg endte med at gå med, er til venstre.
Venstre er 2 cm imellem rillerne og godt 1/3 ned, hvor den til højre er med 1 cm imellem rillerne og godt 1/2 ned.
Forsøger lige at vise hvad forskellen er på de to når de bliver lagt på som de skal. Den med flere riller lukker ikke så godt som den med færre. Yderligere vil jeg så ikke have færre end den valgte, da den bliver mere stiv i bøjningen.
rillet flamingo
rillet flamingo
2014-07-11 08.58.30.jpg (321.38 KiB) Vist 18503 gange
højre 1cm
højre 1cm
2014-07-11 08.59.22.jpg (234.69 KiB) Vist 18503 gange
venstre 2cm
venstre 2cm
2014-07-11 08.59.55.jpg (243.31 KiB) Vist 18503 gange
Et større opskæring gik i gang, genboen kiggede forbi og ville se hvad jeg lavede, jeg måtte i jem og fix for at hente mere 20mm flamingo osv... Tiden gik hurtigt og VOILA...
Tiden slog øltid, og jeg fandt sku lige en lille øl der skulle smages :D God frisk øl på 7,2%
Bitte konen var ikke så vild med den hvor jeg elskede den, så den køber jeg fremover ;) hehe. Men IPA er sku også lige mig :D
ølpause
ølpause
2014-07-11 11.50.01.jpg (461.5 KiB) Vist 18503 gange
Som tidligere vist skulle der lidt tryk på der rillede flamingo for at det kom til at side hvor det skulle. De store stykker til tønden gav lidt problemer da det jo er fysisk umuligt at holde 12 stykker på samme tid for at få tilpasset det sidste. Jeg har ikke lige fået taget et billede af det, men kom frem til en løsning efter lidt forsøgen frem og tilbage, med at få lavet en "bund" i flamingo, hvor de 20mm i siden er trukket fra hele vejen rundt. Dette ville betyde at når jeg sætter de rillede stykker ned langs siden på tønden, havde jeg en lille hjælper (bunden) til at få dem styret på plads. Alt andet var håbløst !!!
Toppen derimod var lidt mere human. Mindre stykker og mulighed for opmåling af stykkerne. Så jeg gjorde det nemt for mig selv. Tog alle stykkerne, satte en enkelt i, spænde fast og målte de andre ud. Lagde dem på en træplade og sprayede dem med kontaktlim spray, toppen efterfølgende.
20 min senere, når man sætter flamingoen på, er dette muligt.
kontaktlim
kontaktlim
2014-07-11 11.57.40.jpg (350.73 KiB) Vist 18503 gange
Det gør at alle samtlige stykker sidder som de skal, hvilket jo er det man ønsker ;)
Endeligt så det sådan ud med toppen og man kan ane tønden i baggrunden som tog noget længere tid :D
top færdig
top færdig
2014-07-11 11.35.08.jpg (328.47 KiB) Vist 18503 gange
Videre til montering af slanger og tappehaner, som ikke var så nemt som jeg havde håbet på.
Hvis nogle skulle gøre denne kunst efter, så placer jeres haner længere ude ved åbningen så der er mulighed for at spænde møtrikkerne fast !!! Puha, spidstang, svensknøgle, polygrib og de muskuløse fingre blev taget i brug :P
slanger tappehane
slanger tappehane
2014-07-11 13.03.50.jpg (324.18 KiB) Vist 18503 gange
Tidligere i denne tråd, blev der spurgt om der ikke var mulighed for at sætte 3 fustager ned i den.
Jeg tog forsøget op, havde jo alligevel 3 fustager til at stå som kunne hjælpe mig med teorien :D
JO, de kan være der i hvis man virkelig lægger pres på.
Yderligere så ødelægger man flamingoen i siden ved at gøre det... Ikke optimalt, men ikke desto mindre får man mulighed for en 3' fustage...
3 fustager
3 fustager
2014-07-11 13.22.39.jpg (353.75 KiB) Vist 18503 gange
Jeg gik med 2 fustager og en co2 flaske på 2 kilo.
det giver lidt spilleplads også for slanger med videre for at få det hele til at passe.
2 fustager
2 fustager
2014-07-11 13.29.58.jpg (414.68 KiB) Vist 18503 gange
Ved ikke om man helt kan spotte det, tvivler dog... Men jeg har smidt 10 fryseelementer ned i tanken som ligger lidt spredt imellem fustager og co2 flaske.
Dertil mit næste eksperiment. Hvordan ser temperaturen ud over tid, kontra fornedkølede fustager og fryselementer ???
Jeg har valgt at placere temperaturproben lige over CO2 flasken, da kulde jo falder og varme stiger.
Jeg har lukket enderne af med propper så der ikke skulle komme noget varme ud og modsat skulle det være tilfældet, ventilation / kulde ned.
Som i kan se står den temmelig højt, hvilket var min frygt.
Billedet er taget omkring 13.30, temperaturen 14.30 siger godt 20.9C
Tager notater løbende og forsøger så der efter med måling andet sted og med flere elementer / "isposer".
temp tjek
temp tjek
2014-07-11 13.34.55.jpg (243.74 KiB) Vist 18503 gange
Men som alt andet, må man jo forsøge sig frem :)
Dette er end result på mobilt cornelius fadølsanlæg
færdig 1
færdig 1
2014-07-11 08.35.42.jpg (362.82 KiB) Vist 18503 gange
færdig 2
færdig 2
2014-07-11 08.35.57.jpg (405.49 KiB) Vist 18503 gange
Forsøger at opdatere når jeg har mere info om temperatur svingningerne.

Til da... Skål folkens :)
Jacob Krogh
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af MonkeyBrew »

Hold kæft hvor er det cool! Klapsalver herfra. ;) Det ser rigtig godt ud. Så er min nysgerrighed vist dækket ind den kommende tid. :) Ærgeligt at isoleringen ødelægges med 3 fustager. Er det de tykke typer cornelius du har eller er det de lidt slankere?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

fra 13.30 - 18.30 er temp steget fra 20,9 til 21,9 grader.
målt lige over CO2 flasken.

har sat proben længere ned, lige over fryse elementerne, hvor der her måles 4,1 grad.
Enten skal man have flere elementer i, poser med is eller andet til køling... ELLER eventuelt hæve fryseelementerne så kulden fra elementerne er i den rigtige højde og vil køle nedefter.

Skænkede også lige et par glas i dag fra den.
Første glas var lidt lunkent, en 10 grader vil jeg tro.
Jo mere man tappede, jo koldere blev øllet.

Lod man den stå i en 10 min og tappede igen, vil den skumme en del. Skyldes det længden af slangen eller hvordan?

Forsøg fortsættes i morgen :)
Jacob Krogh
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af søreno »

Krogh skrev:
Lod man den stå i en 10 min og tappede igen, vil den skumme en del. Skyldes det længden af slangen eller hvordan?

Forsøg fortsættes i morgen :)
Jeg vil tro, det er fordi øllen bliver varmet op i slangen. Når du har tappet en eller to bliver det bedre. Hvis du skal undgå det, skal du have kølingen hele vejen op i tappetårnet.
Men det er først og fremmest et problem, hvis der ikke bliver tappet jævnligt af den. Hvis den bruges til fester og lignende, er det ikke noget problem. Så vil udskiftningen i slangen være stor nok til at det ikke når at blive varmt nok.

Og så lige: Super cool anlæg:-)
VH
Søren
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af MonkeyBrew »

Installer evt et par ventilatore der kan flytte rundt på luften. Så burde den være mere ligelig fordelt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

hehe ja... ventilator... Ahhh, det vil jeg sku ik.
ideen er god nok og har været oppe og vende før, men syntes ikke lige det er den vej jeg vil gå.

Også mest fordi man ikke får kølet tårnet ved det, men kun for dannet en stabil temp i tønden.

Temp lige pt. siden jeg satte køleelementerne i tønden, måler 7,7 grader kl 10.30
Så den holder køligt i lang tid.
en 5 elementer mere og måske et par fryseposer med is i, ville gøre den holdte RIGTIGT koldt.

Laver et forsøg senere i dag når jeg alligevel lige skal have tappet IPA på fad ;)
Jacob Krogh
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af MonkeyBrew »

Åh jeg tænker nu ikke på store ventilatore eller at skære hul i "karosseriet", men mere et par pc blæsere inde i beholderen. De kører på 12v og larmer ikke meget. Du kunne jo evt rette en lille blæser til at blæse luft op i tårnet.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

Jep også min tanke med pc blæsere. Men tror ikke det kommer til at gå den vej.

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk
Jacob Krogh
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af MonkeyBrew »

Tænker du noget cirkulationsanlæg med kølevæske?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

nej, tænker at første forsøg var malplaceret fryseelementer. Tror ikke tårnet kan køles med mindre der er udluftning i toppen.
Skal der være udluftning i toppen skal der være indtag i bunden, eller omvendt.

Min tanke går så lidt på hvor lang tid fryseelementerne vil holde og hvor køligt tønden vil være hvis man konstant vil blæse nyt luft ind i en isoleret tank, for at køle tårnet.
Jeg tvivler på det kan lade sig gøre optimalt og undgår derfor at rode med den del af ideen eller projektet.

I stedet vil jeg mene at den skal have skygge. Har sådan nogle fryseelementer til drikkedunke der kan være i den vandrette del af tårnet, skulle man gøre sig et forsøg på køling af dette.
Men som sagt mener jeg det er bedre at placere fryseelementerne anderledes, så kølingen foregår i toppen af tønden og køler nedefter.

Har fyldt 2 fryseposer 11 liters med vand som jeg forsøger at sætte ned i tønden sammen med 2 fustager og co2 flasken, alene for at se om den holder temperatur bedre.
Denne gang placerer jeg dog fryseelementerne anderledes. Men det skal jeg nok komme ind på senere når jeg lige kan "dokumentere" det ;)
Jacob Krogh
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Fotojensen »

Respekt herfra, super anlæg du her lavet dig der :)
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Krogh »

Puha det blev godt nok testet i denne uge.
Kan sige så meget, at selv om den står i direkte sollys, kan 15 fryse elementer og 2 fryseposer i 11 liters med is i, holde godt 48 timer i tønden :)
Tårnet er godkendt :D
Jacob Krogh
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Humlejægeren »

Krogh skrev:Puha det blev godt nok testet i denne uge.
Kan sige så meget, at selv om den står i direkte sollys, kan 15 fryse elementer og 2 fryseposer i 11 liters med is i, holde godt 48 timer i tønden :)
Tårnet er godkendt :D
Lige klar til Brewcamp .. bare tag den med der ;-)
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af MonkeyBrew »

Krogh skrev:Puha det blev godt nok testet i denne uge.
Kan sige så meget, at selv om den står i direkte sollys, kan 15 fryse elementer og 2 fryseposer i 11 liters med is i, holde godt 48 timer i tønden :)
Tårnet er godkendt :D
Fedt! Tillykke med succesen indtil videre. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Mobilt Cornelius fadølsanlæg

Indlæg af Truntebryg »

Det der med skum efter 10 min - er uden tvivl hanerne der bliver varme. Den smule øl der er i slangerne er ikke meget imod hanens 700g metal der optager varme fra omgivelserne ...
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"