L298 motordriver og solar pumpe

PID regulator, styringer og programmer.
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Jeg fik min L298 motordriver fra DX for ets tykke tid siden (http://dx.com/p/l298n-stepper-motor-dri ... ino-120542" onclick="window.open(this.href);return false;)
Det fede ved den motor-driver er at den har en 5V. regulator man kan bruge til at forsyne sin microcontroller.

I aftes satte jeg den sammen med en microcontroller (http://www.ti.com/tool/ek-lm4f120xl" onclick="window.open(this.href);return false;) jeg havde liggende. (En arduino kunne lige så godt bruges, dem havde jeg bare ikke nogen af. Dette board har dog to knapper som jeg så bruger til at skrue op og ned for hastigheden.

Det virkede fint med forskellige små motorer og en almindelige mobiloplader på 5-6V. Lidt større motorer virkede også fint med en 12V. forsyning. Men lige så snart jeg satte solarpumpen til genstartede hele skidtet til hver gang jeg prøvede at skrue op for pumpen. Efter megen hovedbrud lykkedes det mig at få det til at køre ved at fjerne de fire jumpers UR1-4 og sætte en 100uF kondensator på regulatoren. Der er lavet plads til kondensatoren på motor driver boardet. Jeg ved ikke hvorfor den ikke er sat på fra fabrikkens side. Pull-up-modtsnads jumperne virker også en smule underlige. Men det virker nu :)
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Smeller »

Jeg er ikke helt med på hvad, du vil opnå med en microcontroller?

Hvis du bare vil skrue op og ned for pumpen, ville det så ikke være nemmere med denne?
http://www.ebay.de/itm/12V-40V-10A-13kh ... 2a2a285d4f
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Jo da.

Men hvis jeg skal bygge mere på er microcontrolleren rar at have. Desuden kan jeg med denne her motordriver kontrollere to (måske fire) pumper på samme tid.

At jeg havde stumperne hjemme var også en stor del afd et ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Truntebryg »

Nu kender jeg ikke pumpen - men der er jo nok noget spoleværk i den ?

Spørgsmålet er om den laver nogle spikes på forsyningen - du kan evt. prøve at sætte en diode mellem + og - på motoren. (katoden på plus og anoden på minus) Da den sikkert trækker en del startstrøm, så er det nok en god ide med noget filter.
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Det var også nogenlunde det jeg kom frem til. Andre har haft lignende problemer med at en L298 og en microcontroller resatte når der blev trukket store strømme.
Min 100uF kondensator på regulatoren der forsyner L298'eren og microcontrolleren med 5V. fik det ordnet.

Men jeg har også bestilt et par af de billige PWM boards Smeller linkede til :)
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Smeller skrev:Jeg er ikke helt med på hvad, du vil opnå med en microcontroller?

Hvis du bare vil skrue op og ned for pumpen, ville det så ikke være nemmere med denne?
http://www.ebay.de/itm/12V-40V-10A-13kh ... 2a2a285d4f
Nu har jeg fået to af dem du linkede til. De kan heller ikke drive pumpen. Jeg har prøvet at afkoble hvad jeg tror er en 555-timer (teksten er ridset af) på samme måde som jeg gjorde med den anden motor-driver. Men det virker stadig ikke. Den kan sagtens styre almindelige små motorer, men ikke solar pumpen.

Jeg har skiftet strømforsyningen og nu kører det. Den første jeg havde var en lille 12V. 1.4A. som efter mine beregninger skulle være mere end nok. I guess not. En 12V. 4.16A. klarer det uden problemer.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Benjamin »

måske dumt spørgsmål, men skal den ikke gå fra "0 til 12 Volt", på en solar-pumpe. jeg er stærkt fristet til et indkøb.
12V-40V 10A 13khz Pulse Width Modulation PWM DC Motor Speed Control Switch New
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

PWM står for Pulse Width Modulation. 13.000 gange i sekundet skifter strømmen fra 0V. til 12V. Jo kraftigere man vil have motoren til at køre, jo længere tid bliver strømmen på 12V. Motoren glatter selv strømmen ud.
Hvis man stiller PWMen til 50% vil strømmen være 12V. 50% af tiden og 0V. resten af tiden. Igennemsnit er det 6V.

Sådan er det i hvert fald i teorien :)

Med de her boards syntes jeg ikke der er meget forskel på det laveste og det højeste.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Benjamin »

Smeller skrev:Jeg er ikke helt med på hvad, du vil opnå med en microcontroller?

Hvis du bare vil skrue op og ned for pumpen, ville det så ikke være nemmere med denne?
http://www.ebay.de/itm/12V-40V-10A-13kh ... 2a2a285d4f
nu har jeg fået sådan en dims. 1dollar:-)
bare lige for en forståelses skyld, jeg sætter 12V på PWM, og viderer til motor.?
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

På undersiden er de fire skrueterminaler markeret:

Power+ er til +12V.
Power- er til ground.

Motor+ er til den røde ledning på pumpen.
Motor- er til den sorte ledning på pumpen.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Benjamin »

Tak for dit svar. nu har jeg testet, men reguleringen er ikke engang, halv kraft, under 1/4. gør jeg noget galt?
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Benjamin skrev:Tak for dit svar. nu har jeg testet, men reguleringen er ikke engang, halv kraft, under 1/4. gør jeg noget galt?
Mener du at du kun har et lille område at skrue på? Altså så når knappen står på minimum kører pumpen 3/4 kraft og når knappen står på maksimum kører pumpen fuldt?
Hvis det er det kan det være fordi det PWM modul kun regulerer i 10%-100% området og måske er pumpen ikke lineær.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Benjamin »

det er en solar pumpe, når den står på "0" i forhold til "10" (0-10 skala) næsten ingen forskel.
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af nissarup »

Jeg har også brugt den til en solar pumpe. Og der var forskel på nul og ti når jeg drejede på mit setup.

Hvad har du af strømforsyning?
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: L298 motordriver og solar pumpe

Indlæg af Benjamin »

DET er, en 12 v(trin 3 - 4,5 - 6- 7,5 - 9 - 12) 1000mA en klump til stikket. og en knap til at bytte rundt på + og -,
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"