Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Kun for nørder :-)
Besvar
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

Til alle jer der er gået fra ikke at behandle jeres vand til at gøre det (Specielt jer der bruger demineraliseret vand/RO-vand)

Kan i smage forskel på den færdige øl ?
Mindre bismag i de lyse øl ?
To plus to er fire
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 15:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Fisker »

Jeg startede med at koge mit brygvand dagen inden, og hælde fra kalk-bundfaldet, og der oplevede jeg at mine pale ales fik en mindre skarp/bitter eftersmag. Det tager bare en del tid at koge alt vandet, så nu bruger jeg mælkesyre, og jeg synes jeg får den samme effekt. Men mine forsøg har ikke været særligt konsekvente, så jeg har ikke holdt de to metoder direkte op imod hinanden.

Hvis du har tid, er det jo forholdsvis nemt at koge mæske- og spargevand inden du brygger, for at prøve det af.

/Fisker
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

Fisker skrev:Jeg startede med at koge mit brygvand dagen inden, og hælde fra kalk-bundfaldet, og der oplevede jeg at mine pale ales fik en mindre skarp/bitter eftersmag. Det tager bare en del tid at koge alt vandet, så nu bruger jeg mælkesyre, og jeg synes jeg får den samme effekt. Men mine forsøg har ikke været særligt konsekvente, så jeg har ikke holdt de to metoder direkte op imod hinanden.

Hvis du har tid, er det jo forholdsvis nemt at koge mæske- og spargevand inden du brygger, for at prøve det af.

/Fisker
Jeg har skam kogt det og ja, det hjalp, er jeg ret sikker på, men nu går jeg efter at styre pH-værdien med hård hånd.
To plus to er fire
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Kofoed »

Jeg bruger RO vand 50/50 I Odense - Det er noget der virkelig rykkede på mine lyse lagers/pale ales

Kofoed
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

Kofoed skrev:Jeg bruger RO vand 50/50 I Odense - Det er noget der virkelig rykkede på mine lyse lagers/pale ales

Kofoed
50/50 Odense-vand/RO-vand giver da også meget højt bikarbonatindhold (ca. 330ppm /2) Og det er da alt for højt til lyse øl. Har du ikke problemer med bismag ?
To plus to er fire
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Fotojensen »

Jeg får vand fra 6 boringer, så vandværket kan ikke fortælle noget om det vand vi får (ud over det holder normerne) så jeg bliver nød til at brygge som jeg plejer, jeg får nu super øl ud af det, men det er ikke så nørdet.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Kofoed »

Jens W skrev:
Kofoed skrev:Jeg bruger RO vand 50/50 I Odense - Det er noget der virkelig rykkede på mine lyse lagers/pale ales

Kofoed
50/50 Odense-vand/RO-vand giver da også meget højt bikarbonatindhold (ca. 330ppm /2) Og det er da alt for højt til lyse øl. Har du ikke problemer med bismag ?
Ahh, glemte at fortælle at det er i kombination med mælkesyre. Jeg bruger Brun´vandbehandlingsprogram, ved 50/50 og med en ganske lille mængde syre ( ca. 10 ml til 68 liter mæskevand) passer vandet perfekt. Kører jeg højere op i koncentration af RO vand mangler jeg noget på mineralsiden!
Min mæske pH sidder lige i skabet hver gang på 5,2 - 5,3 - Spargevandet blander jeg også 50/50 + syre til pH 6 ( ca 15 ml. til 85 liter) Så ingen væmmelige bismage ;-)

Kofoed
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

Egentlig var jeg mest nysgerring eftet at høre, om der var nogen af jer havde oplevet en tydelig forbedring i smagen, efter I begyndte at vandbehandle ?
To plus to er fire
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af søreno »

Jeg bruger ikke r/o-vand, men jeg bruger syre og som regel lidt gips, hvis det er humlede øl. Da jeg begyndte at eksperimentere med vandbehandling brugte jeg citronsyre.

Jeg synes, der var en klar forbedring i smagen. De første par øl, jeg bryggede, havde en træls bismag, som jeg ikke rigtigt kunne placere. Da jeg begyndte at vandbehandle forsvandt den, men jeg vil dog sige, at jeg ikke er helt sikker på, om det var derfor. Der er jo mange ting, man får forbedret på i starten.

VH
Søren
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

søreno skrev:Jeg bruger ikke r/o-vand, men jeg bruger syre og som regel lidt gips, hvis det er humlede øl. Da jeg begyndte at eksperimentere med vandbehandling brugte jeg citronsyre.

Jeg synes, der var en klar forbedring i smagen. De første par øl, jeg bryggede, havde en træls bismag, som jeg ikke rigtigt kunne placere. Da jeg begyndte at vandbehandle forsvandt den, men jeg vil dog sige, at jeg ikke er helt sikker på, om det var derfor. Der er jo mange ting, man får forbedret på i starten.

VH
Søren
Den bismag du har haft, har helt sikkert været astringency.
To plus to er fire
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af søreno »

Jens W skrev:
søreno skrev:Jeg bruger ikke r/o-vand, men jeg bruger syre og som regel lidt gips, hvis det er humlede øl. Da jeg begyndte at eksperimentere med vandbehandling brugte jeg citronsyre.

Jeg synes, der var en klar forbedring i smagen. De første par øl, jeg bryggede, havde en træls bismag, som jeg ikke rigtigt kunne placere. Da jeg begyndte at vandbehandle forsvandt den, men jeg vil dog sige, at jeg ikke er helt sikker på, om det var derfor. Der er jo mange ting, man får forbedret på i starten.

VH
Søren
Den bismag du har haft, har helt sikkert været astringency.
Ja det vil jeg tro, men da det var i starten af min bryggerkarierre, er jeg ikke helt sikker. Der var erfaringen ikke så bred.
JacobHarboe
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. jul 2008, 01:08
Geografisk sted: roskilde
Kontakt:

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af JacobHarboe »

Ja, der ER tydelig forskel på ISÆR de lyse øl med eller uden mælkesyre.
Det er det eneste ud over pH-kemistyring jeg bruger. Der ER stor forskel,
men det kræver som sagt lidt styring, så du rammer pH 5,2 ca. for dit vand.
De mørke stouts og påskebryg og julebajer skal have burton-vand -
det har vi her i Roskilde... :-)
Hårdt, hårdt vand der giver 'metal-agtig' smag til dit øl.
Det ønsker du ikke i dit pale ale og lyse bajer og pilsner øl....
derfor mælkesyretilsætning til det brygvand.
Øllet først
vh. Jacob.
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af Jens W »

JacobHarboe skrev:Ja, der ER tydelig forskel på ISÆR de lyse øl med eller uden mælkesyre.
Det er det eneste ud over pH-kemistyring jeg bruger. Der ER stor forskel,
men det kræver som sagt lidt styring, så du rammer pH 5,2 ca. for dit vand.
De mørke stouts og påskebryg og julebajer skal have burton-vand -
det har vi her i Roskilde... :-)
Hårdt, hårdt vand der giver 'metal-agtig' smag til dit øl.
Det ønsker du ikke i dit pale ale og lyse bajer og pilsner øl....
derfor mælkesyretilsætning til det brygvand.
Den metal-agtige smag du nævner af faktisk kernen i astringency. Hvis man virkelig stikker næsen og tungen i det, kan man tydelig smage den ofte omtalte "like sucking on a teabag"
To plus to er fire
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Sv: Vandbehandling, kan I smage forskel ?

Indlæg af admin »

Smagen kan faktisk også komme fra oxideret mørk ristet malt.

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk2
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Kemi"