IBU & IBU/SG

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

IBU & IBU/SG

Indlæg af Runenaldo »

Undre mig over om hvordan man griber begræbet bitterhed an..
har læst flere steder at IPA'er skal være over 45 IBU, men samtidig er der noget der hedder IBU/SG.

Hvad skal man gå efter?
Er den ene mere "rigtig" end den anden?
Er IBU/SG mere sammenlignelig øl imellem?

kort sagt er der nogen der kan forklare hvad man bruger de to begreber til?
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af søreno »

Ibu er udtryk for, hvor meget bitterstof humlen tilfører din øl (den er altid teoretisk for vores vedkommende. Vi ved jo reelt ikke, hvor meget vi trækker ud).
BU/GU er udtryk for bitterheden i forhold til, hvor stærk øllen er. Det vil sige dig noget om, hvor meget bitterheden dominerer øllen. Der er jo ret stor forskel på, hvor meget 60 ibu smager i en pale ale på 4% og en barley wine på 10%.

Så man kan ikke rigtigt sige, hvad der er mest rigtigt. De bruges nok bedst i kombination.

VH
Søren
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Morten L »

En lille rettesnor

http://www.aal-bryg.dk/Brygning/BU%20vs_GU.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Kofoed »

søreno skrev:Ibu er udtryk for, hvor meget bitterstof humlen tilfører din øl (den er altid teoretisk for vores vedkommende. Vi ved jo reelt ikke, hvor meget vi trækker ud).
BU/GU er udtryk for bitterheden i forhold til, hvor stærk øllen er. Det vil sige dig noget om, hvor meget bitterheden dominerer øllen. Der er jo ret stor forskel på, hvor meget 60 ibu smager i en pale ale på 4% og en barley wine på 10%.

Så man kan ikke rigtigt sige, hvad der er mest rigtigt. De bruges nok bedst i kombination.

VH
Søren
Ja jeg vil mene det smager lige slemt hvis de begge har samme FG ( ved godt at sandsynligheden ikke er ret stor) har nu aldrig forstået hvorfor man ikke bruge forholdet BU/FG i stedet, det mener jeg ville fortælle mere
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af søreno »

Kofoed skrev:
søreno skrev:Ibu er udtryk for, hvor meget bitterstof humlen tilfører din øl (den er altid teoretisk for vores vedkommende. Vi ved jo reelt ikke, hvor meget vi trækker ud).
BU/GU er udtryk for bitterheden i forhold til, hvor stærk øllen er. Det vil sige dig noget om, hvor meget bitterheden dominerer øllen. Der er jo ret stor forskel på, hvor meget 60 ibu smager i en pale ale på 4% og en barley wine på 10%.

Så man kan ikke rigtigt sige, hvad der er mest rigtigt. De bruges nok bedst i kombination.

VH
Søren
Ja jeg vil mene det smager lige slemt hvis de begge har samme FG ( ved godt at sandsynligheden ikke er ret stor) har nu aldrig forstået hvorfor man ikke bruge forholdet BU/FG i stedet, det mener jeg ville fortælle mere
Det er en god pointe. Jeg har faktisk aldrig selv tænkt over det (men jeg plejer også at lave mine ibu-niveauer på gefühl). Jeg tror ikke de smager ens, med samme FG. En alkoholstærk øl vil jo ofte have mere smag selv med lav FG, men der vil helt sikkert være lighed. Måske skulle vi komplicere det yderligere og sige, at man både skal tænke FG, GU og IBU ind i det (find selv på flere forkortelser;-) )
Læren er nok, at det er ret svært at sætte formel på.

VH
Søren
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Runenaldo »

BU & GU hvad er det nu liiige det står for?

Ja i påpeger også det jeg undre mig over.. så er jeg da i det mindste ikke den eneste :-)

Så IBU kan man sammenligne imellem alle øl, da det siger noget om mængden af udtræk fra humlen, MEN har som sådan ikke noget at sige ift. hvor meget bitterhed man smager idét at resten af øllen kan "skærme" for bitterheden.

Så er det her jeg tænker om man ikke burde bruge IBU/(OG-FG) ?
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Kofoed »

Runenaldo skrev:BU & GU hvad er det nu liiige det står for?

Ja i påpeger også det jeg undre mig over.. så er jeg da i det mindste ikke den eneste :-)

Så IBU kan man sammenligne imellem alle øl, da det siger noget om mængden af udtræk fra humlen, MEN har som sådan ikke noget at sige ift. hvor meget bitterhed man smager idét at resten af øllen kan "skærme" for bitterheden.

Så er det her jeg tænker om man ikke burde bruge IBU/(OG-FG) ?
BU - Bittering units
GU - Grain units - de sidste 2 tal i OGén

Tror ikke den formel der kan bruges til ret meget.

Hvis du tager 2 øl begge med 25 IBU,
en med OG 1070 og FG på 1030
og en med OG på 1050 og FG på 1010
Så får du samme resultat, bare ikke på smagsbilledet.


Kofoed
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Truntebryg »

Ah, lidt sammenhæng er der vel - høj OG medfører jo ofte til høj FG, altså mere restsukker til at harmonisere op imod bitterheden.

God alkohol smager også sødligt, og det er jo også bestemt af høj OG. Tænk på en Vintage Port, den er både med høj alc. og høj sukkerrest = ofte meget sødlig når den bliver gammel.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: IBU & IBU/SG

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Ah, lidt sammenhæng er der vel - høj OG medfører jo ofte til høj FG, altså mere restsukker til at harmonisere op imod bitterheden.
Det er vi da så ganske enige i ;-) Det var nu Runenaldos forslag til en formel jeg mente.
Besvar

Tilbage til "Kemi"