Bugs

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Boje skrev:Hmm host host ja skrev bare det samme tal 2 gange og ikke som du skrev i din vejledning ( kold og varm) ( Dem der kan læse er i fordel)
Så er det der vi har problemet (som du også har regnet ud)... Kalibreringen går netop ud på at man finder hældningen mellem to punkter på en kurve og bruger den i sin korrektion. Indtaster man samme temperatur to gange, vil hældningen være 0 eller meget lille og det giver formentligt et meget stort eller meget småt resultat, når man så propper et andet tal ind i formelen. Lidt pudsigt at det er grafen der laver fejlen, men den har åbenbart andre grænser for inputværdier end mine variabler.
Boje skrev:Jeg har af inst prg. og geninst prg.
kalibrert med koldt vand fra hanen og mellem varmt fra hanen ca 45 G og nu lader det til at prg. kan køre har haft det starte og stoppet en hel del gange uden problemer.

Jeg syntes dog at jeg har en lille afvigels i temp mellem Brew kontrol og mit eget kontrol termometer avigelse er ca 1 G kan det evt. tilskrives manglende omhyggelighed ( temp differance) ved kalibrering ?
Perfekt... Du vil nok aldrig få 100% præcision ud af din kalibrering, men du kan komme betydeligt tættere på end med fabriksindstillingerne. Når du kalibrerer har jeg skrevet i vejledningen at du skal vente 1 minut -det er for at temperaturen stabiliserer sig. I stedet for at kigge på stopuret kan du kigge på grafen i baggrunden og vente til den ligger stabilt på en temperatur før du fortsætter kalibreringen.
En anden ting er dit kontroltermometer. Hvis der ikke er decimaler på det, men det blot viser "49" f.eks., så vil der altid være en vis usikkerhed forbundet med målingen. Temperaturen kan jo være alt mellem 49 og 49.99 eller 48.5 og 49.4 (ved ikke om de runder af).
Sidst, men ikke mindst, er det en god idé at kalibrere ved de to yderpunkter af det du overvåger... Er det stuetemperatur du måler ved, kan 18°C og 28°C være de to kalibreringstemperaturer. Ved mæskning er det måske 55° og 78°C der er optimalt.
Boje skrev:Nu er det jo at jeg jo kun er ude efter temperatur delen er det muligt at det feldt der ligger ude til højre kunne blive større så det er muligt at aflæse temp på lidt større afstand ?
"Current temperature" står jo altid med stort i øverste venstre hjørne - men det er selvfølgelig kun den ene temperatur. Jeg har ændret lidt i fontstørrelsen i diagrammet, så den følger vinduesstørrelsen - det kommer med i næste version (jeg synes det er lidt meget at udgive en ny version kun for det).

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Bugs

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Er der en forklaring på hvorfor?
1. De 2 temp. Censorer er kalibreret sammen, skulle de så ikke vise samme temp. når de ligger i det samme Vand/væske?
2. Device 1 viser 27,3, ligesom der står i CURRENT Temperature
3. Device 2 viser 29,1, det samme som mit digitale termometer viser, men altså en diff. på 1,8 grad og mere eller mindre ved andre temperaturer,29,1 må jo så være den rigtige temperatur?
Svend Aage
Svend Aage Pedersen
9800
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Bugs

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Kasper og Svend Aage,

Det samme problem har jeg, men "turde" ikke melde noget ind, da jeg kun flygtigt havde lavet nogle test og det med at læse ret meget i manualerne, er ikke hvad jeg gør mest (På trods af mit pro. arbejde som IT konsulent, som skriver en del guider... :-) )

er der nogle som har PID talene til en LUND gryde?? Måske skulle vi lave en DB over settings til div. opsætninger, f.eks LUND gryden :-)

Hilsen
Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Hej Søren og Svend Aage

Først lige et opklarende svar. "Current temperature" i BrewControl er bare en spejling af 'Device 1', da det altid er denne enhed der reguleres efter. Denne temperatur er ikke nødvendigvis mere rigtig end de andre.

Vedr. fejlvisning efter kalibrering, så synes jeg at der er lidt spændende.
Jeg har fra starten lavet kalibreringen som en lineær progression, fordi jeg opdagede at fejlvisningen ved 0°C og 100°C ikke var den samme. Derfor antog jeg at man kunne "trække en streg" mellem de to punkter og så bruge forskellen mellem den faktiske temperatur og denne streg som justering (giver det mening?).
temperaturudvikling.GIF
temperaturudvikling.GIF (10.43 KiB) Vist 14961 gange
I ovenstånde graf har jeg prøvet at illustrere. Den blå linje er den faktiske temperatur, og den lille linje er sådan som jeg havde håbet at termometeret målte. Altså med en ikke-konstant, men alligevel lineær fejlvisning.
Hvis termometeret i stedet måler som den gule linje illustrerer, får jeg givetvis ikke noget godt resultat ud af at trække en streg fra startpunkt til slutpunkt. I så fald, skal jeg finde en anden måde at korrigere på...

Jeg vil prøve at tage nogle præcisionsmålinger senere i dag - jeg har et stykke laboratorieudstyr der kan holde temperaturen i et vandbad ultrapræcist - så vil jeg lave målinger ved 50, 60, 70 og 80 grader og se hvad termometrene siger.

Jeg vil dog stadig mene at der er to vigtige ting, som i kan gøre der kan have indflydelse på fejlvisningen:

a) At vente med at gå til næste trin i kalibreringen til i kan se at temperaturgrafen i baggrunden er helt stabil - det tager 1-2 min.
b) At kalibrere i det temperaturspænd i har brug for at arbejde ved - 50°C og 80°C ca. Det giver det mest reelle resultat.

Jeg vender tilbage med mine testresultater...

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Så har jeg været i gang med at kalibrere to af mine 5 termometre, og umiddelbart må jeg sige at resultatet er LIGE I ØJET.
Kalibreringen er udført ved hjælp af min thermoregulator (dybset set en temmelig dyr dypkoger med en propel og en PID controller), som jeg har brugt til lave en nøjagtig temperatur i mit vandbad. Metoden er fuldstændig overkill, men formålet var som bekendt at se hvor præcis kalibreringen kunne gøres.

Jeg har været igennem 3 faser: opvarmning uden kalibrering, kalibrering og opvarmning efter kalibreringen. Alle mine data, og grafer af disse, kan ses i det vedhæftede excel ark.
Kalibrering - før og efter.xls
(309 KiB) Downloadet 668 gange
Til at starte med, opvarmede jeg gryden hhv. 50, 60, 70 og 80 grader med pauser ved hvert af de 4 trin, således at termometrene kunne nå at stabilisere sig. Det fremgår af dataarket at de er mere eller mindre enige om en temperatur (ca. 0,2°C forskel på de to termometre), men at de var relativt langt fra virkeligheden (ca 2°C).

Derefter tilsatte jeg koldt vand til gryden for at få den tilbage på 50°C. Da temperaturen var stabil foretog jeg første trin af kalibreringen, og satte kursen mod 80°C. Ved stabil temperatur blev det andet trin af kalibreringen udført.

Programmet blev herefter genstartet, og nu viste begge termometre præcis 80°C (de var stadig i vandbadet). Herefter tilsatte jeg koldt vand for at sænke temperaturen 10°C ad gangen (og satte regulatoren på den pågældende temperatur) - og voila, der var nu praktisk talt ingen forskel på termometrene - og de lå begge stabilt på den faktiske temperatur i hele intervallet fra 80°C til 50°C.

Jeg har nu mærket de to termometre A og B (med sprittusch), således at jeg ved hvilke USB porte de skal sidde i.

Bemærk at temperaturforskellen på termometrene kan synes større end den i virkeligheden er, hvis temperaturen ikke er stabil. Min erfaring er at der er forskel på hvor hurtigt de forskellige termometre påvirkes af temperatursvingninger, og at derfor ikke nødvendigvis følges 100% ad.

Desuden er det heller ikke sikkert at kalibreringen nu vil være korrekt ved f.eks. 20°C. Hvis kurven pludseligt slår et knæk ved en given temperatur, vil korrektionen ikke længere være korrekt.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bugs

Indlæg af Truntebryg »

NY mystisk --

Hvis man køre en Batch, og man så lige syntes man vil ændre lidt på PID variableme, så gør man det.

Programmet opfatter også de nye værdier, og alt "ser" rigtigt ud ....

Problemet er bare at programmet mister forbindelsen til Com porten .... og gryden bliver ikke styret længere.

MVH Søren

PS - kunne man måske få vist hvilket stadie Batchen køre i ? (altså få vist Comments)
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Bugs

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Truntebryg skrev:NY mystisk --

Hvis man køre en Batch, og man så lige syntes man vil ændre lidt på PID variableme, så gør man det.

Programmet opfatter også de nye værdier, og alt "ser" rigtigt ud ....

Problemet er bare at programmet mister forbindelsen til Com porten .... og gryden bliver ikke styret længere.

MVH Søren

PS - kunne man måske få vist hvilket stadie Batchen køre i ? (altså få vist Comments)

Den oplevelse har jeg også haft, ulempen ved dette er at lampen og programmet kører videre, men forbindelsen til porten er mistet.
Svend Aage
Svend Aage Pedersen
9800
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Truntebryg skrev:Hvis man køre en Batch, og man så lige syntes man vil ændre lidt på PID variableme, så gør man det.

Programmet opfatter også de nye værdier, og alt "ser" rigtigt ud ....

Problemet er bare at programmet mister forbindelsen til Com porten .... og gryden bliver ikke styret længere.
Svend Aage Pedersen skrev:Den oplevelse har jeg også haft, ulempen ved dette er at lampen og programmet kører videre, men forbindelsen til porten er mistet.
Tak for bugreporten... Jeg har selv oplevet samme problem FRUSTRENDE MANGE gange her til aften, men har ikke lige kunne sætte en finger på hvad der gik galt (det var delvist min far der stod og eksperimenterede, mens jeg lavede mad). Jeg prøver lige efter om det har noget med at man går ind under settings at gøre - det er meget plausibelt. Jeg vender straks tilbage.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Så er den lus fanget og rettet :)
Tak for hjælpen med at genskabe problemet ...!

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Bugs

Indlæg af Boje »

Hej Kasper !

Jeg har i går og i dag leget lidt med dit prg. på en gamle bærbar, når jeg kalibrere min temp måler (sådan som du har skrevet i din vejledning) kan jeg fint kalibrere dem og save, men når jeg vil ud af settings skal jeg trykke cancel da jeg ellers får en melding om
>invalid serial port selectet< den står til > **com9< "de 2 stjerner er der også" jeg kan ikke vælge nogen anden, jeg har ikke noget tilsluttet til com port, jeg har heller ikke nogen USB-RS232 adapter, jeg kører med 2 temp måler over en 4 usb hub.

bærbar er type : HP pavilion dv5000

På min stationær computer kan jeg vælge com 1 og com 2 og har ikke nogen **com 9 men den har jo også comporte.

Har du en ide til hvad problem kan værer, inden jeg går ud og køber mere hardware. ( overvejer at styre mæskevand med dit prg)

Hilsen
Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Hej Bo

Svaret er ganske enkelt at fejlen opstår fordi du ikke har nogen COM port tilsluttet. Så vidt jeg husker, gemmer den dog kalibreringen alligevel. Det er jeg 99.9% sikker på at sidste nye udgave gør.
Når den skriver **COM9 er det fordi programmet er konfigureret til at bruge COM9, men at denne ikke eksisterer. Når man bruger en USB-Serial adapter, afhænger portnummeret nemlig af hvilket USB stik du har brugt - derfor kan det ofte være nødvendigt at ændre indstillingen.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Besvar

Tilbage til "BrewControl"