Bugs

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Venligst beskriv alle fejl du måtte opleve i brugen af BrewControl i denne tråd.
Det er nemmest at finde fejlene, hvis du skriver eventuelle fejlmeddelser, hvad du har gjort og om det er noget du kan genskabe (og i så fald, hvordan jeg kan genskabe fejlen). Jo flere detaljer jo bedre.

Allerede kendte fejl eller uhensigtsmæssigheder:
  • * Manual mode fungerer ikke
  • * Når der køres i batch-mode, medtages den tid det tager for temperaturen at sige i hvert trin. Har du sat et trin til at vare 10 minutter, og tager det 15 minutter at opnå den ønskede varme, fortsættes der til næste trin inden temperaturen er nået
Senest rettet af Listende-elg 17. jan 2010, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bugs

Indlæg af Truntebryg »

Lille fejl:

I popup vinduet – Edit Batch – ADD / EDIT - kan man skrive f.eks 76 C direkte, i stedet for at trykke 76 gange på + knappen.

Tallet kan fint skrives, men programmet opfatter det ikke.

Stor fejl:

I popup vinduet – Settings – vil jeg gerne vælge com1, og popup vinduet kan også vælge den. Men når jeg så skal gemme (via OK) eller canceler – så går programmet helt ned.

Selvom jeg intet laver, og blot trykker cancel – så går det også 100% ned.

Ellers ser det ud som om det virker….

MVH Søren Larsen
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Hej Søren

Godt spottet. Den første fejl var en tanketorsk.
Fejlen vedr. COM porten kom udelukkende i det tilfælde at der ikke var tilsluttet termometer, så vidt jeg lige kan se. Desuden fandt jeg selv en ekstra lille bug der også relaterede sig til valg af COM port.

Alle disse fejl er nu rettet, og en ny version er uploadet.
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bugs

Indlæg af Truntebryg »

JA - se det hjalp.

Det må vist være Danmarks historiens hurtigste update ...

Glæder mig til at hælde vand i gryden.... der er vist ingen vej tilbage nu.

MVH Søren Larsen
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Bugs

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Kasper,

Super arbejde.

Jeg kunne godt tænke mig at der kom lidt fejl håndtering. Så der kom en pæn popup og sagde at der var sket en eller anden fejl og en forklaring.
Du kan bruge flg.
Catch ex As Exception
If ex.Message.Contains("bla bla") Then
## der findes andre ex.message typer... :-)

Else

End If
End Try

Så kan man håndtere at der ikke kommer en Close / Continue fejl fra Dot.Net som ikke siger en skid... :-)
Melder mig gerne til at lave fejlhåndtering

Hilsen
Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Hej Søren

Tak for dit forslag. Det et helt bevidst at jeg ikke har kvalt alle fejl i en try-catch.
Det er lidt et emne der deler vandene. Personligt er jeg tilhænger at ikke at fange fejlene som en try-catch, men netop lade de hårde fejlbeskeder komme frem - på den måde er man sikker på at folk opdager at der er sket en fejl. Derimod er det helt sikkert på todo listen at lave en funktion der sender fejlbeskrivelsen som en mail eller lignende. Hvis jeg lader brugeren fortsætte selvom der er sket en fejl, risikerer jeg jo at der opstår følgefejl som kan være næsten umulige at genskabe.

Giver det mening?

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Bugs

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Kasper,

Det er naturligvis dit valg om du vil fejlhåntere, men IF sætningerne kan sagtens strikkes sammen, så du får håndteret de mest kendte fejl (F.eks at USB enhederne ikke er aktive) Så i stedet for at det ser ud til at programmet brækker sig eller dør kontra at der kommer en okay besked, og så lukker ned. (Evt. med håndtering i en log fil)
Men op til dig, jeg skal nok leve med Dot fejlene :-)

Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Selvfølgelig - det er som udgangspunkt målet at alle fejl skal findes og fjernes, også manglende termometre osv. Men hvis jeg ikke er opmærksom på fejlen, vil jeg hellere gøres opmærksom på den via et regulært crash, end via en helt overordnet fejlhåndtering. Det er faktisk en taktik jeg har set anbefalet en MSDN artikel på et tidspunkt (kan ikke huske hvor), og ikke bare noget jeg selv har fundet på.

I sidste ende må det være bedre at finde og håndtere alle fejlkilder enkeltvis og individuelt korrekt end at håndtere dem generelt.

Logging er også et af de punkter der står højt på dagsordenen, således at man ikke mister alle sine fine grafer mv. Jeg regner med at logge alle målinger direkte i CSV filer der kan åbnes i excel, så man efterfølgende kan lave grafer osv.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Bugs

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Hej, jeg har "leget" lidt med programmet tilsluttet en kogeplade og en gryde med vand. så vil jeg gerne have bekræftet/afkræftet et par ting.
1.Når man har lavet et mæskeprogram og gemt det, hvorledes sletter man det så igen?
2. Er det rigtigt opfattet at Batch off skal være slukket i mellen diverse mæsketrin, altså, mens der bliver varmet op til næste temp. trin?
3. Kunne det laves, således at tiden bliver aktiv, når den indtastede temp. opnåes? og altså Bach off autm. slås til når der er temp. skifte.

Svend Aage
Svend Aage Pedersen
9800
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Svend Aage Pedersen skrev:Hej, jeg har "leget" lidt med programmet tilsluttet en kogeplade og en gryde med vand. så vil jeg gerne have bekræftet/afkræftet et par ting.
1.Når man har lavet et mæskeprogram og gemt det, hvorledes sletter man det så igen?
2. Er det rigtigt opfattet at Batch off skal være slukket i mellen diverse mæsketrin, altså, mens der bliver varmet op til næste temp. trin?
3. Kunne det laves, således at tiden bliver aktiv, når den indtastede temp. opnåes? og altså Bach off autm. slås til når der er temp. skifte.
Hej Svend Aage

Rigtigt godt at høre at folk så småt begynder at teste programmet. Søren Larsen har allerede været i gang nogle dage, og det har resulteret i en del smårettelser. Perfekt.
Hermed svar på dine spørgsmål:

1) Mæskeprogrammerne bliver gemt under "My Documents\BrewControl\Programs" og her kan du blot slette de filer du ikke længere vil gemme.
2) Tja - det er i hvert fald en måde at gøre det på, men det var vist ikke tanken. Enten skal du tilføje den forventede tid det tager at varme op til dit trin, eller også skal du simpelthen lave et separat trin til det. Det er ikke helt optimalt.
3) Det er på todo listen at lave det på den måde - det er klart den mest indlysende måde at gøre det på.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Bugs

Indlæg af Boje »

Hej Kasper !

Jeg er ved at prøve dit ( da det andet jo nok ikke, nå ja du ved) Men jeg kan ikke få det til at køre det starte op i 2 sek så får jeg en fejl,
hvis jeg ignorer den fejl komme der en side op med rødt kryds på hvid baggrund hen over hvor diagram skulle være.

Fejl beskrivelsen er.

See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.OverflowException: Overflow error.
at System.Drawing.Graphics.CheckErrorStatus(Int32 status)
at System.Drawing.Graphics.DrawLine(Pen pen, Int32 x1, Int32 y1, Int32 x2, Int32 y2)
at Steema.TeeChart.Drawing.Graphics3DGdiPlus.LineTo(Int32 x, Int32 y)
at Steema.TeeChart.Styles.FastLine.DrawValue(Int32 index)
at Steema.TeeChart.Styles.FastLine.Draw()
at Steema.TeeChart.Styles.Series.DrawSeries()
at Steema.TeeChart.Chart.InternalDraw(Graphics g, Boolean noTools)
at Steema.TeeChart.Chart.InternalDraw(Graphics g)
at Steema.TeeChart.TChart.Draw(Graphics g)
at Steema.TeeChart.TChart.OnPaint(PaintEventArgs pe)
at System.Windows.Forms.Control.PaintWithErrorHandling(PaintEventArgs e, Int16 layer, Boolean disposeEventArgs)
at System.Windows.Forms.Control.WmPaint(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

<klip klip - har lige fjernet noget af det overflødige - mvh. Kasper>

Kan du hjælpe med det ?`

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Hej Bo

Det er en mystisk fejl du får der... Det ser ud til at være en fejl internt i den komponent der laver grafen?! Det er en 3. parts komponent, så jeg ved ikke hvorfor.
Har du en anden computer du kan prøve på? Og hvad styresystem kører du?

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Bugs

Indlæg af Boje »

Hej Kasper !

jeg kører xp
Jeg har kørt 2 termometre igennem en usb hub
Jeg har også prøvet uden hub samme fejl
Men hvis jeg tager den ene usbT ud starter prg får jeg at vid at der ikke er tilsluttet 2 og skal rekalibrere det gør jeg så og prg starter op.
Jeg lukker prg. sætter begge usbT til, startet prg får at vide jeg skal kalibrere da der nu er flere usbT sat til det gør jeg og prg. starter fint.
Jeg lukker prg. og vil genstarte prg. og står nu igen med fejl på prg. jeg kan så lave ovenstående øvelse og prg. kører igen.

Giver det mening ?

Næste spørgsmål
Når jeg kalibrere termometer ( jeg har ikke brugt varmt vand ) hvorfor får jeg så stadig 2 forskellige temp visninger og ingen af dem er lige med det termometer jeg stoler på ? ( er det forde jeg ikke har brugt varmt vand ?)

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Bugs

Indlæg af Listende-elg »

Boje skrev:jeg kører xp
Jeg har kørt 2 termometre igennem en usb hub
Jeg har også prøvet uden hub samme fejl
Men hvis jeg tager den ene usbT ud starter prg får jeg at vid at der ikke er tilsluttet 2 og skal rekalibrere det gør jeg så og prg starter op.
Jeg lukker prg. sætter begge usbT til, startet prg får at vide jeg skal kalibrere da der nu er flere usbT sat til det gør jeg og prg. starter fint.
Jeg lukker prg. og vil genstarte prg. og står nu igen med fejl på prg. jeg kan så lave ovenstående øvelse og prg. kører igen.
Tak for fejlbeskrivelsen... Jeg kan ikke helt lure hvorfor fejlen opstår, men jeg skal prøve at teste lidt i de kommende dage.
Boje skrev:Når jeg kalibrere termometer ( jeg har ikke brugt varmt vand ) hvorfor får jeg så stadig 2 forskellige temp visninger og ingen af dem er lige med det termometer jeg stoler på ? ( er det forde jeg ikke har brugt varmt vand ?)
Jeg har glemt at skrive at man skal genstarte programmet før kalibreringen virker (indtil videre - det skal laves om). Men hvis programmet crasher når du genstarter efter kalibrering, hjælper det selvfølgelig ikke rigtig...

Et par spørgsmål herfra:
- Hvis du kun kører med 1 termometer, virker det så hver gang?
- Hvornår begyndte fejlen at opstå? Første gang du startede programmet, eller først efter du kalibrerede første gang?
- Du skriver at du ikke har brugt varmt vand - hvad har du så gjort?

Det er vigtigt at du kalibrerer ved to forskellige temperaturer, og at du kører hele guiden igennem. Du kan altid bare koge noget vand i en elkeddel og tage et glas vand fra hanen - så har du varm og kold.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Bugs

Indlæg af Boje »

Hej Kasper !
Hvis du kun kører med 1 termometer, virker det så hver gang?
Ja
Hvornår begyndte fejlen at opstå? Første gang du startede programmet, eller først efter du kalibrerede første gang?
Ja det er jeg så kommet frem til at det må være efter første gang jeg kalibrerede.
Du skriver at du ikke har brugt varmt vand - hvad har du så gjort?
Hmm host host ja skrev bare det samme tal 2 gange og ikke som du skrev i din vejledning ( kold og varm) ( Dem der kan læse er i fordel)

Jeg har af inst prg. og geninst prg.
kalibrert med koldt vand fra hanen og mellem varmt fra hanen ca 45 G og nu lader det til at prg. kan køre har haft det starte og stoppet en hel del gange uden problemer.

Jeg syntes dog at jeg har en lille afvigels i temp mellem Brew kontrol og mit eget kontrol termometer avigelse er ca 1 G kan det evt. tilskrives manglende omhyggelighed ( temp differance) ved kalibrering ?

Nu er det jo at jeg jo kun er ude efter temperatur delen er det muligt at det feldt der ligger ude til højre kunne blive større så det er muligt at aflæse temp på lidt større afstand ?

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Besvar

Tilbage til "BrewControl"