Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
hmo11
Indlæg: 15
Tilmeldt: 21. aug 2008, 13:44
Geografisk sted: Bisholt, 7130 Juelsminde

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af hmo11 »

Hej Kasper

Jeg har med stor interesse fuldt tråden, bruger selv en gruekedel der opvarmes med gas.
Da jeg ikke er så vild med ideen om at lave noget med vågeblus og så køre med on-off, tænkte jeg på om du ikke kunne lave en version der sender en et signal ud på en usb port, det kræver selvfølgelig en dims der kan leverer en spænding.
Spændingen kan så styre en modulerende gasventil.
Er man langt fra den valgte temperatur sendes en ’høj’ spænding ud, hvilket giver meget energi, og jo tættere man kommer på målet jo lavere spænding, man burde så kunne opnå en tilstand hvor temperaturen bliver konstant.
Hvis man overskyder temperaturen, vil det så desværre tage lidt længere tid at komme under igen, da der altid vil være lidt varme på.
Minimums flowet kan justeres på ventilen, så det behøver du ikke tænke på.
Da jeg ikke er nogen elektronikhaj ved jeg ikke om det kan lade sig gøre, men det var bare lige en ide herfra.

Mvh.

Henrik Østergaard
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Lunabryg »

Ved en kort søgning på modulerende gasventil får man nogle resultater hvor der sidder en on/off ventil og et vågeblus inden i en gasvarmer mm. Så mon ikke systemet i bund og grund er det samme som det jeg har. Du risikerer at din flamme går ud hvis ventilen skruer for langt ned. Når der så skrues op igen fiser gassen ud uden at antændes.
Så foretrækker jeg lidt mere blæs på brænderen kombineret med en magnetventil og et vågeblus. Det virker og du kan til stadighed overvåge systemet.
Ellers kan du jo lave en beholder med et 2 kw varmelegme og urtgennemstrømning. Det kan styres med er relæ.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Så Kasper -

så kom mine 2 thermometre endelig. Bestilt 5 Oktober ... men never mind, de er her !

Jeg kom til at tænke ... kunne programmet / eller en andet "test" program køre en on / off funktion, således at relæet kunne testes uden thermometer ?

Altså høj / lav ud på RS232 porten vha. en kanp, så man kan måle lidt med multimeteret...

Hilsen Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

hmo11 skrev:Er man langt fra den valgte temperatur sendes en ’høj’ spænding ud, hvilket giver meget energi, og jo tættere man kommer på målet jo lavere spænding, man burde så kunne opnå en tilstand hvor temperaturen bliver konstant.
Jeg har sådan set ikke noget imod at lave løsningen - problemet er bare, at det ikke (som jeg lige ser det) kan lade sig gøre med hverken USB eller RS232. Som jeg har forstået det er der ingen mulighed for at styr hvilken spænding der sendes ud - det er 0V eller 5V. HVIS det var teknisk muligt at sende en varierende spænding ud, var der såmend ikke noget problem i at lave det. Outputtet beregnes som en procent, så om det er 75% af 5V eller 75% af 5 sek, gør ingen forskel i min optik.
Truntebryg skrev:Jeg kom til at tænke ... kunne programmet / eller en andet "test" program køre en on / off funktion, således at relæet kunne testes uden thermometer ?
Altså høj / lav ud på RS232 porten vha. en kanp, så man kan måle lidt med multimeteret...
Jo, jeg skal prøve at flikke noget sammen i aften. Jeg har faktisk allerede lavet det en gang, men jeg tror at jeg smed koden væk igen. Det tager ikke mange minutter at bikse sammen.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Listende-elg skrev:Jo, jeg skal prøve at flikke noget sammen i aften. Jeg har faktisk allerede lavet det en gang, men jeg tror at jeg smed koden væk igen. Det tager ikke mange minutter at bikse sammen.
Så har jeg lavet et MEGET simpelt program til formålet (vedhæftet) - det er helt utestet, men burde virke. Jeg har bare ikke lige orket at finde en USB-Serial converter frem fra kælderen. Sig til hvis det driller.

Mvh. Kasper
Vedhæftede filer
SerialOnOffTest.rar
Ikke testet - kræver .NET framework v. 2
(12.71 KiB) Downloadet 562 gange
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Gunlund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. nov 2009, 21:04

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Gunlund »

Hej
Senest rettet af Gunlund 16. maj 2016, 18:30, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Så har jeg lavet et MEGET simpelt program til formålet (vedhæftet) - det er helt utestet, men burde virke.
Jeg kan hermed fortælle at det virker glimrende, mit multimeter går fra - 11 V til + 11 V når der trykkes på knappen. (og tilbage igen - næste gang..)

MVH SL
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Gunlund skrev:Har du et billed, tegning eller en forklaring på hvordan stumperne skal forbindes. Hvornår ligger der en software klar til download.
Jeg skal gøre mit bedste. Dit relæ har fire kontaktpunkter. To punkter til kontrolspænding og to punkter til selve relæfunktionen.

På kontrolsiden:
Du skal have fat i GND (jord) og DTR. Hvis du googler på "RS232 pinout" finder du masser af tegninger der illustrerer hvilke ben det drejer sig om. Når du klipper dit null-modem (eller alm. seriel kabel) over, er det nok nemmest at du bruger et multimeter til at finde ud af hvilke ledere der passer med hvilke "huller" i stikket. Bemærk at der typisk står numre (med super-super-super småt) ud for hvert enkelt hul i RS232/DB9 stikket - det er nyttigt når du skal matche det med de tegninger du finder. Når du har fundet dine to ledere, sætter du dem på de to kontrolterminaler - en på hver. Husk at sætte GND på den terminal der hedder "-".
OBS: Hvis du kører på en indbygget COM port, skal du måske sætte en ensretterdiode på DTR signalet, så du ikke sender negativ spænding ud til relæet. Kører du med samme USB-RS232 adapter er dette ikke nødvendigt - den sender ikke negativ spænding ud.

På relæsiden:
Brian Alsted (Balstedbryg) har været så flink at lave en lille illustration - se nedenfor. Men grundlæggende kan man sige at din ledning (brug en gerne 2 x 0.75mm2 eller tykkere) indeholder 2 eller 3 ledere. Den ene af disse (f.eks. den brune) klipper du over og afisolerer. De to nye ender afisolerer du, og sætter til relæsiden. Herefter sørger relæet for at åbne og lukke forbindelsen i den brune leder, afhængigt af kontrolspændingen.
TempKit-Tilslutning.jpg
Håber at ovenstående giver mening - ellers må du spørge mere detaljeret ind.
Truntebryg skrev:Jeg kan hermed fortælle at det virker glimrende, mit multimeter går fra - 11 V til + 11 V når der trykkes på knappen. (og tilbage igen - næste gang..)
Perfekt! Var det dig der købte et relæ fra tyskland? Og i så fald, var det så noget med at det understøttede negativ kontrolspænding? Eller skal du have gang i diodeløsningen?

/Kasper Hansen
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af BalstedBryg »

Listende-elg skrev:
hmo11 skrev:Er man langt fra den valgte temperatur sendes en ’høj’ spænding ud, hvilket giver meget energi, og jo tættere man kommer på målet jo lavere spænding, man burde så kunne opnå en tilstand hvor temperaturen bliver konstant.
Jeg har sådan set ikke noget imod at lave løsningen - problemet er bare, at det ikke (som jeg lige ser det) kan lade sig gøre med hverken USB eller RS232. Som jeg har forstået det er der ingen mulighed for at styr hvilken spænding der sendes ud - det er 0V eller 5V. HVIS det var teknisk muligt at sende en varierende spænding ud, var der såmend ikke noget problem i at lave det. Outputtet beregnes som en procent, så om det er 75% af 5V eller 75% af 5 sek, gør ingen forskel i min optik.
Listende-elg:
Ville du kunne levere et pulserende 5V signal på com-porten, hvor frekvensen ændrer sig i takt med at setpunket nærmer sig/fjerner sig fra setpunktet? Jeg tænker lidt på en tacho-generator der ville kunne konvertere til en variabel spænding?
(http://www.national.com/mpf/LM/LM2917.html#Overview)
(http://eekit.dk/product.asp?product=2388) Aner ikke om det kan lade sig gøre !!!!

... til temperaturstyring version 2 el. 3 ;-)
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Kasper,

Inden der går "totalt-super-smart-ud ovar alle grænser" muligheder i sagen.
Er der så en ETA på hvornår jeg kan komme til at brygge med en Down-to-earth løsning, hvor jeg bare bruger det som var ideen fra starten?
To følere og et relæ og software der kunne styre det efter et tidsskema :-)

Jeg er spændt som en lille dreng og tørlagt som en .... ja dranker efter weekenden :-)


Hilsen
Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Søren Reinertsen skrev:Inden der går "totalt-super-smart-ud ovar alle grænser" muligheder i sagen.
Er der så en ETA på hvornår jeg kan komme til at brygge med en Down-to-earth løsning, hvor jeg bare bruger det som var ideen fra starten?
To følere og et relæ og software der kunne styre det efter et tidsskema :-)
God pointe... Jeg håber at jeg kan komme et stykke videre i aften. Konen er på vej i byen, og sønnen er lagt i seng - og mig bekendt er der ikke noget spændende på TV. Så med lidt held skulle jeg gerne have et par timers arbejdsro eller tre.

/Kasper Hansen
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

BalstedBryg skrev:Listende-elg:
Ville du kunne levere et pulserende 5V signal på com-porten, hvor frekvensen ændrer sig i takt med at setpunket nærmer sig/fjerner sig fra setpunktet? Jeg tænker lidt på en tacho-generator der ville kunne konvertere til en variabel spænding?
(http://www.national.com/mpf/LM/LM2917.html#Overview)
(http://eekit.dk/product.asp?product=2388) Aner ikke om det kan lade sig gøre !!!!
Tjaeh, det burde måske nok kunne lade sig gøre... Jeg har ingen anelse om hvor præcist jeg kan styre frekvensen, altså hvor hurtigt den kan skifte osv. Men som du selv nævner, så kan det da være i version 2 eller 3 :)
Jeg ville nok tro at det var muligt at generere 1-10 Hz eller lidt mere. 10 trin burde for så vidt også være nok skulle man mene.

/Kasper Hansen
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Vil blot lige sige at jeg har gjort rigtigt godt fremskridt her til aften mht. at gøre programmet klar til betatest.
Indtil nu har de har konfigurationen af programmet skulle foregå delvist en konfigurationsfil og delvist direkte i kildekoden. Nu har jeg efterhånden fået lagt alle konfigurationsvariabler ind i interfacet, således at programmet er praktisk anvendeligt.

I morgen får jeg ikke tid til noget, men måske søndag bliver dagen hvor jeg kan offentliggøre "Beta 0.1".
Pt. mangler jeg at indbygge "Manual mode" - hvor man vælger et power output i % - og helt kører uden om PID. Det er min teori at dette måske vil være rigeligt til langt de fleste situationer, så længe den holder helt op med at varme når man kommer over setpoint. Det burde i hvert fald være muligt at minimere 'overshoot' på temperaturen ved at sætte procenten tilpas lavt. Desuden kan den justeres 'on the fly', så man kan skrue procenten i bund, når man nærmer sig setpoint.
Desuden mangler jeg rette lidt småfejl i håndteringen af mæskeprogrammerne.

/Kasper Hansen
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af BalstedBryg »

Søren Reinertsen skrev: Inden der går "totalt-super-smart-ud ovar alle grænser" muligheder i sagen.
Er der så en ETA på hvornår jeg kan komme til at brygge med en Down-to-earth løsning, hvor jeg bare bruger det som var ideen fra starten?
Det har du da ret i. Det kan godt løbe lidt af sporet med sådan et godt projekt og så mange innovative bryggere.

... men glæder mig som et barn til juleaften med at prøve udstyr og software af :-)
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Jeg har noget der ligner en version 0.1 klar af softwaren!!
Dem der har købt relæer af mig, har allerede fået besked via mail men andre interesserede bedes venligst sende mig en e-mail på kasper (snabel-a) h-hansen.dk.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Besvar

Tilbage til "BrewControl"