Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af BalstedBryg »

Hej Kasper, du må også gerne skrive mig på som interesseret.
Hvis der er flere der skal bestille stumper hjem, vil jeg gerne være med.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Jeg har bestilt 5 sæt hjem, men kun modtaget betaling fra: Søren Reinertsen, Mikkel Staberg og Jan Riis. Morten Nielsen og Anton Vestergaard har udtrykt interesse, men har ikke indbetalt.
For mig og se er det et spørgsmål om først til mølle (ift. indbetalingen) - jeg bestiller selvfølgelig flere dele hjem, når der er mere end 5 der har indbetalt.

Så hvis Svend Aage og Balsted indbetaler, er de første 5 væk... Men indtil da er der stadig 2 "åbne pladser".

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Ja så fik jeg mit første termometer med posten (uden ledning) og det måtte strakt prøves.

Dot-net og driver installationen tog 20 minutter !!!! oj oj.

Nå men det kom op at køre uden problemer, det målte dog 202 °C ved computeren … lidt hot ville jeg mene. Nå men Error compensation stod også til 180 … blev ændre og så virkede det egentlig OK.

Næste gang det blev startet så viste det igen 202 °C – programmet kan altså ikke gemme denne funktion. Så Kasper, håber ikke du bruger for meget at dette program.

En anden ting jeg observerede var, at når man trak USB stikket ud så meldte programmet selvfølgelig ”device error”. Men når det blev isat igen, så kunne programmet ikke se termometeret igen !!!

Dimsen er selvfølgelig skillet pilt af, og det ser fint ud det der er monteret. De har dog slibet IC numrene væk, så man ikke kan se hvad det er der arbejder for en ....

MVH Søren L
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Søren Reinertsen »

Det er jo næsten ligesom når Fætter BR kataloget kom i gamle dage... :-)
Kan vi evt. få en mellem status på hvordan det går med programmet?

Hilsen
Det "lille" barn som ikke kan vente til at det nye legetøj er færdig

Søren
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af jakobø »

jeg har nu været igang læse lidt mere indgående i tråden. jeg må sku sige det lyder rigtig spændende.

men jeg må indrømme jeg opgav at følge med i hvor slut produktet ender, der er mange gode ideer og endnu flere spændende indputs, men måske det er tid til en opdatering i hvad egenskaberne ender med at blive som det ser ud nu?
Brygger lejlighedsvist.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Truntebryg skrev:Ja så fik jeg mit første termometer med posten (uden ledning) og det måtte strakt prøves.
Super - det var hurtigt... Termometer uden ledning, altså den der er til rumtemperatur?
Ved du hvilken udgave det er, forresten? Skulle du installere sådan en USB-Serial driver, eller genkendte den enheden uden videre? Der står også et modelnummer direkte på printet.
Truntebryg skrev:Nå men det kom op at køre uden problemer, det målte dog 202 °C ved computeren … lidt hot ville jeg mene. Nå men Error compensation stod også til 180 … blev ændre og så virkede det egentlig OK.
Næste gang det blev startet så viste det igen 202 °C – programmet kan altså ikke gemme denne funktion. Så Kasper, håber ikke du bruger for meget at dette program.
Jeg oplevede nøjagtigt det samme med et af mine termometre - tror det var HID udgaven (den der ikke er seriel-usb), der gjorde det. Jeg har ikke helt kunne lure hvorfor de gør som de gør, men det lader til at de spørger enheden hvilken kalibreringsværdi de skal bruge i programmet. Jeg er så bare bange for at de har glemt at kalibrere enheden, så den melder et eller andet tosset tilbage. Af samme årsag har jeg valgt ikke at bruge den indbyggede kalibrering til noget - jeg tager bare de rå sensordata og kører min egen kalibrering på.
Truntebryg skrev:En anden ting jeg observerede var, at når man trak USB stikket ud så meldte programmet selvfølgelig ”device error”. Men når det blev isat igen, så kunne programmet ikke se termometeret igen !!!
Jeg har ikke lige testet, men jeg kunne godt forestille mig at mit program gør det samme - indtil du genstarter programmet selvfølgelig. Du skal ikke genstarte computeren, det ved jeg.
Truntebryg skrev:Dimsen er selvfølgelig skillet pilt af, og det ser fint ud det der er monteret. De har dog slibet IC numrene væk, så man ikke kan se hvad det er der arbejder for en ....
Mit ene termometer er gået i stykker - tror thermocouplen er røget - så jeg har skilt mit ad også. Det er tanken at jeg vil prøve at bytte rundt på de to thermocouples, men jeg har ikke fået det gjort. Bemærkede også godt at de havde kradset informationerne af IC'en. Det er ellers et utroligt simpelt print, men til den pris kan det næsten ikke svare sig at lave det selv.

Jeg kunne dog rigtigt godt tænke mig at vide hvilken thermocouple de har brugt. Det ville være superfint, hvis man kunne skifte den med en anden (f.eks. med længere ledning). Det er også interessant om man kan købe den billige model, uden ekstern sensor, og så sætte sin egen thermocouple på. Har du mulighed for at maile mig et billede af dit print? Jeg vil gerne sammenligne modellerne... Adressen er kasper (snabel-a) h-hansen.dk
Søren Reinertsen skrev:Det er jo næsten ligesom når Fætter BR kataloget kom i gamle dage... :-)
Kan vi evt. få en mellem status på hvordan det går med programmet?
Hehe, jeg håber bare ikke at det ender med at skuffe på samme måde som meget af legetøjet fra BR gjorde :)
For at være helt ærlig, har jeg ikke rodet så meget med programmet de sidste uger. Jeg har bestilt alt muligt grej hjem fra hele verden og har gået og ventet på at det ville ankomme... Indtil videre har jeg testet PID funktionen med et lille elkogeplade og en mindre gryde, men jeg tror det er bedre at teste med et mere rigtigt setup.

I mandags modtog jeg følgende - fra forskellige sælgere:
1 stk touch screen til Asus EEE
1 stk. chiller (rustfrit stål)
1 stk. elpumpe (Totton GP 20/12)
5 stk. USB-Serial adaptere
3 stk. Null modem kabler
5 stk. Monteringskasser i ABS plast

Og så mangler jeg stadig 5 x SSR, 10 x termometer og 1 x Konisk gærtank i stål.

Min tanke er at jeg vil lave et "Countertop Brutus 20" setup: http://www.homebrewtalk.com/f51/counter ... -a-131411/
og bruge softwaren til at styre det... På sigt vil det altså resultere i styring af varme og pumpe, og gerne hele brygprocessen via ventiler osv.

I første omgang er det selvfølgelig bare vigtigt at få temperaturstyringen til at fungere optimalt - men jeg tror det er bedst at have et "rigtigt" setup at lege med, så jeg ikke spilder en masse tid.
Som jeg lige umiddelbart kan se det, vil temperaturstyringen være langt mere præcis, hvis man har noget recirkulation eller omrøring i gryden...
I laboratorier bruger man såkaldte "Immersion circulators" og de har en helt fantastisk grad af præcision. Jeg har netop købt en 10 år gammel model (at dømme efter designet), og den kan altså holde et vandbad på 40 liter inden for +/- 0.1°C i flere døgn, helt uden tuning af PID variabler. En moderne af slagsen klarer også 0.01°C.
Selv med en industriel dyr PID controller har jeg ikke kunne holde en elgryde på mindre end +/- 1°C, hvilket selvfølgelig også er acceptabelt.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Har prøvet på en maskine uden install, og her genkendes enheden uden problemer. Kan så bare ikke se noget ...

Jeg kan dog se den installere sig som: Placering 0 ( PCsensor Temper)

Mener maskinen sagde noget med HID på et tidspunkt - men det gik lidt hurtigt.

Billede

Billede

og jo det er til rumtemperatur - men den er jo god nok til f.eks. gærings rum i et gammelt køleskab .. ;-)

Jeg måtte bare ha´den, 9 $ incl forsendelse .... det er den øverste lille IC der måler temperaturen.

Hilsen Søren L
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Truntebryg skrev:Mener maskinen sagde noget med HID på et tidspunkt - men det gik lidt hurtigt.
Jeg kan bekræfte at det er den (nye) HID udgave -super.

Tak for billederne - det er nøjagtigt det samme board som modellen med ekstern sensor, så nu skal vi bare finde ud af hvordan man sætter en anden på (ellere rettere sagt, hvilken sensor der passer på). Eneste forskel er at mit board ikke har den øverste IC monteret, hvilket giver god mening. Desuden bemærker jeg at thermocouplen på TEMPer V4 (den gamle) har 4 ledninger, hvor den nye kun har 3. Ingen af delene giver rigtigt mening for mig - jeg troede nemlig kun at de skulle have 2?

Men jeg giver dig ret, det er utroligt hvad de kan lave for så få penge... For de 9 USD skal den lige sendes rundt om jorden også.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Boje »

Hej Kasper !

Kunne du ikke lave en opdat på hvad prg kan på udgivelses dag jeg syntes det er lidt uoverskuligt hvor langt det er ?

Hvor mange usb stik skal der som minimum være på pc for at det kan køre ?

Kan mand evt. anvende en usb hub for at få flere usb stik til rådighed ?

Er det muligt at slutte flere end 2 termometre til hvis mand evt. vil hav temp udlæsning top og bund af mæske og en temp visning på sit spargevand ?

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Lunabryg »

De folk der bruger gas til brygningen behøver ikke fortvivle over ikke at kunne automatisere processen.
Denne magnetventil kan klare mosten..og er tilmed godkendt til formålet. http://dk.rs-online.com/web/3069939.html
Jeg har lige installeret den i aften sammen med et vågeblus. Det virker upåklageligt :-)
Så mangler jeg bare styringen når jeg har lidt mønt igen. Indtil da bruger jeg min UT100
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Morten »

Lunabryg skrev:De folk der bruger gas til brygningen behøver ikke fortvivle over ikke at kunne automatisere processen.
Denne magnetventil kan klare mosten..og er tilmed godkendt til formålet. http://dk.rs-online.com/web/3069939.html
Jeg har lige installeret den i aften sammen med et vågeblus. Det virker upåklageligt :-)
Så mangler jeg bare styringen når jeg har lidt mønt igen. Indtil da bruger jeg min UT100

Hvordan har du lavet dit vågeblus ?
MvH
Morten
(9400)
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Lunabryg »

Jeg fandt en lille brænder i Bauhaus beregnet til montering på en gasdåse. Den er skudt ind parallelt med en godkendt reguleringshane.
Den sidder så ved det hul udenpå gruekedlen hvor man normalt tænder for gassen.
Man kunne også bruge en bunsenbrænder.

JEg ha lige testet anlægget idag sammen med min UT100. Det virker upåklageligt. Husk dog at det faktisk er ulovligt at lave den slags selv. Så jeg vil opfordre til grundighed og fordigtighed når man arbejder med gas
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
krogsager
Indlæg: 280
Tilmeldt: 7. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: 8960, Randers SØ

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af krogsager »

-og så lige lidt mer' om sikkerheden. De omtalte ventiler er beregnet til naturgas, som er en neutral gas, og ikke til flaske gas!
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Lunabryg »

Jep. MEn pakningsmaterialet og ventilen er lavet med FKM/FPM/Viton som er et materiale der er godkendt til formålet. (jeg snakkede med en fra Danfoss der fortalte hvad jeg skulle være opmærksom på mht ventiler til formålet. ) Så denne her er ok efter min mening.

MEn selvfølgelig skal man være forsigtig. Bare fordi jeg har automatiseret processen skal dn jo stadig overvåges. Ellers er jeg jo for dum.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Boje skrev:Kunne du ikke lave en opdat på hvad prg kan på udgivelses dag jeg syntes det er lidt uoverskuligt hvor langt det er ?
God idé - er er lige en hurtig liste:

- 2 "modes":
1) PID - programmet prøver selv at ramme setpointet ved hjælp af PID regulering. Der vil være et par forskellige PID rutiner at vælge imellem - ved ikke hvilken der giver det bedste resultat.
2) Manual - Man vælger en "power procent" - altså hvor meget af tiden der skal være tændt for strømmen. Setpoint ignoreres her.
- Understøttelse af ubegrænset antal termometre, både HID og RS232 modeller. Kun TEMPer understøttes.
- Understøttelse 1 Solid State relæ - og kun til opvarmning. PID rutinen skal "vendes om" hvis der skal køles, og det har jeg ikke lige kigget på endnu.
- Gem og indlæs mæskeprogrammer - i programmerne understøttes ubegrænset antal trin i ubegrænset varighed.
- Alle data logges til CSV fil, så de kan behandles i Excel efterfølgende.
- Touch screen venligt interface - store knapper og stor tekst. Nemt at betjene og aflæse (også med mus), når man har travlt.

Måske mere -det har jeg i givet fald glemt :)
Boje skrev:Hvor mange usb stik skal der som minimum være på pc for at det kan køre ?
2 stk. Et til termometer og et til relæ. Der er dog ikke noget i vejen for at benytte en USB hub.
Boje skrev:Er det muligt at slutte flere end 2 termometre til hvis mand evt. vil hav temp udlæsning top og bund af mæske og en temp visning på sit spargevand ?
Jeps, alle dem du vil :) Du kan bare kun regulere på det ene indtil videre.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Besvar

Tilbage til "BrewControl"