FG måling - problem.

Kun for nørder :-)
Besvar
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

FG måling - problem.

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har igen lidt begynder problemer her på Midtsjælland:

Mit bryg no. 3 viste som de 2 første en FG på hele 1.035 indtil jeg prøvede at måle med en flydevægt. Her var resultatet mere forventet = 1.017. (faktisk som BeerCalc forudså)

Er der andre der har prøvet at måle FG med refraktometer ?

Personligt mener jeg ikke at man kan måle en restsukker med flydevægt, når der er alkohol tilstede. Vægtfylden af alkohol er jo lavere end 1,000 og vil derfor "trække" FG målingen ned i værdi.

MVH Søren L
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Re: FG måling - problem.

Indlæg af Malmberg »

Truntebryg skrev:Jeg har igen lidt begynder problemer her på Midtsjælland:

Mit bryg no. 3 viste som de 2 første en FG på hele 1.035 indtil jeg prøvede at måle med en flydevægt. Her var resultatet mere forventet = 1.017. (faktisk som BeerCalc forudså)

Er der andre der har prøvet at måle FG med refraktometer ?

Personligt mener jeg ikke at man kan måle en restsukker med flydevægt, når der er alkohol tilstede. Vægtfylden af alkohol er jo lavere end 1,000 og vil derfor "trække" FG målingen ned i værdi.

MVH Søren L
Nej du har før haft probler med at acceptere FG målinger med flyde vægt. For det meste smakker vi i ølbrygning om tilsyneladende (apparent) FG og tilsyneladende (apparent) attenuation (forgæringsgrad).

Og de formler vi bruger til at udregne alkohol %'er abv, tager højde for at FG er apparent og ikke REAL.

Og FG målinger med refractometer er helt hen i vejret præcis pga alkohol og andet snask.

hvis man vil måle gravity af øl hvad enten der er igang med at gære eller er færdiggæret med refractometer så bliver man nød til at vide OG og så regne sig til det korrekte resultat,

Dette kan Beersmithgøre for dig.


MVH
Malmberg
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

For resten så skal du ikke lægge meget i beercalcs forudsigelser af FG, disse er baseret udelukket på den attenueringsgrad du vælger, og som en standard sætter beercalc denne til 75% og ja her igen er det apparent attenuation og ikke real. Altså en FG målt med flydevægt uden at kompensere for alcohol !!!!!!!


skål
MAlmberg
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

her er formlen for at omregne din refratometer måling til gavity når der er alkohol i opløsningen

Final Specific Gravity from original and final Brix

SG = 1.001843 - 0.002318474*OB - 0.000007775*OB*OB - 0.000000034*OB*OB*OB + 0.00574*FB + 0.00003344*FB*FB + 0.000000086*FB*FB*FB

where:

SG = estimated specific gravity of the sample
OB = Original Brix
FB = Final Brix
og den er fundet her

http://www.primetab.com/formulas

skål
Malmberg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Indlæg af Truntebryg »

Så fik jeg endeligt afprøvet udregningen:

Billede

Det ser faktisk rimelig ud, spørgsmålet er nu om man så kan putte denne værdi ind i BeerCalc's FG - eller regner Beercalc med en tilnærmet alc. % værdi ud fra OG ?

Findes der ikke en Excel til html oversætter ? Det ville jo være skønt at kunne lægge alle disse små udregninger på hjemmesiden...

MVH Søren L
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Truntebryg skrev:Findes der ikke en Excel til html oversætter ? Det ville jo være skønt at kunne lægge alle disse små udregninger på hjemmesiden...
Jo, den er indbygget i Excel:
Vælg File -> Save As.
I bunden af dialogboksen "Save As" finder du et felt, der hedder "Save as type". Her vælger du "Web page".
Ovenstående er med Excel 2003 US, men det fungerer sikkert tilsvarende i andre versioner.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Besvar

Tilbage til "Kemi"