Burde man omstikke denne øl

Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Myhrewinther »

Burde man omstikke denne øl når den ikke giver tegn på at den er færdig og final sg er opnået?
https://share.brewfather.app/Wzw0X2xrdsX8va
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Hvor lang tid har den da stået, og hvad får dig til at sige at fg ikke nået?
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Myhrewinther »

Kan du se grafen på linket?
Den har stået i 7 dage og haft en meget fin kurve hvor den løbende har faldet. Den er på 1.010 skulle ramme 1.011 og har ikke flatlined endnu. Har liget øget temperaruren til 24 grade.
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Den må være tæt på så :) jeg tror du gør det helt rigtige ved lige at give den et par grader mere.

Jeg har aldrig omstukket, og det syntes jeg heller ikke du skal. 2-3 uger på spand er ingen problem overhovedet!
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Myhrewinther »

Nej men fg kan vel blive for lav - og der ved for tør?
Nu er den på 1.009
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Du må ikke flaske før endelig fg er nået!!!! Det afhænger af gærvalg, mæsketemperatur og sikkert også nogle andre ting, men især de to parametre. Endelig fg afhænger ikke af hvor lang tid du lader øllet stå på gærtank. Hvis du flasker før tid, forsætter gæringen i flasken, og det ønsker du ikke (ud over den eftergæring der er ved sukket karbonering, hvis du bruger den metode).

Hvis du flasker før endelig fg er nået, risikerer du øl der skummer over helt vildt når du åbner dem - i værste fald risikerer du at flaskerne springer.

Tålmodighed :) giv øllet 2-3 uger på gærtank når det er en ale.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Ctharth »

Jeg tænker egentligt også din ispindlen kun giver dig en indikation af hvor du er. Du kan evt. tage en prøve og måle din fg med flyder, den kan godt være nogle point anderledes.

Men jeg tænker ikke en omstikning gør noget godt ift problemet, der er nok ikke andet at gøre end at lade den gære ud og vente at se hvor du ender.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Myhrewinther »

Jeg skal ikke have den på flaske men på fad. Her vil jeg tro jeg kan håndterer det selv om ikke er helt færdig med at gære.
Jeg tog line en prøve og her målte jeg 1.008 så min ispindel ser ud til at være godt kalibreret.
Jeg tror jeg smider den til cold crashing for at den ikke skal komme alt for langt ned.
Hvorfor er der så stor bekymring omkring omstikning? Jeg er med på at oxygen påvirkning ikke er godt. Men jeg kan jo fjerne ogygenen igen med co2...
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Det kan godt være du kan håndtere det på fad. Men jeg syntes stadig ikke det lyder smart. Med mindre du hele tiden er sikker på at fadet opbevares så gæren ikke fortsætter risikerer du øl der skummer over...

Og gæren har ikke ryddet op efter sin gæring hvis du smider den på fad før tid. Så du får ikke bedre øl af det. Snarre tvært imod.

Jeg er selv mega utålmodig, men har efterhånden lært at det ikke svarer sig at skynde sig med at flaske.

Hvis jeg var dig ville jeg vente minimum en uge mere...

Med hensyn til ilt kan du kun flushe luften. Hvis du introducerer ilt og det når at opløses kan du ikke skubbe det ud igen
Myhrewinther
Indlæg: 36
Tilmeldt: 24. apr 2017, 20:14

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Myhrewinther »

Så i vil hellere lade den gære helt i nul end at forsøge at stoppe gæren?
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Det er forskelligt hvornår de forskellige gær-stammer stopper. Nogle gærer langt ned (tæt på 0), mens andre stopper før. Det afhænger af gæren og af mæsketemperatur.

Du må ikke tsppe før gæren er færdig...

Så ja! Lad den gære en uge eller to til.

Hvis du gerne ville brygge en fyldig øl med en høj fg er løsningen ikke at coldcrashe når du syntes fg er tilpas. løsningen er at vælge den rigtige gær og mæsketemperatur.

Selvom jeg kun har brygget 2 år, vil jeg bestemt mene du et på vej ud i en proces/Løsning, som ikke er ret god....
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Jacob-T »

Myhrewinther skrev:Så i vil hellere lade den gære helt i nul end at forsøge at stoppe gæren?
Ja, helt klart! Hvis den bliver for tør har du jo også en undskyldning for at brygge den igen (evt med højere mæske temp)
Jacob

Sent from my Pixel 5 using Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Freund »

Myhrewinther skrev:Så i vil hellere lade den gære helt i nul end at forsøge at stoppe gæren?
Du stopper ikke gæren ved at stikke om, det kan gøres med fx svovl eller varme (pasteurisering).
Mit råd er at du lader den gære færdig inden du tapper på fad.

Jeg giver altid overgærede øl 3 ugers gæring, men når du kan regulere trykket på fustage, er det ikke strengt nødvendigt om den sidste ø er spist eller ej Billede

Håber det bliver godt Billede
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af Jan Rasmussen »

Myhrewinther skrev:Kan du se grafen på linket?
Den har stået i 7 dage og haft en meget fin kurve hvor den løbende har faldet. Den er på 1.010 skulle ramme 1.011 og har ikke flatlined endnu. Har liget øget temperaruren til 24 grade.
Jeg synes det er et relevant spørgsmål du stiller, Hvorfor stopper gæren ikke ved 1011 som beskrevet i opskriften?

Kan forstå der er nogle der mener du evt. kunne have mæsket ved for lav temperatur, hvilket vil give mere forgær bart sukker og måske derved vil gære længere ned, jeg ved faktisk ikke hvordan en gær stopper ved en bestemt FG, men en gær har f.eks. en forgæringsgrad "attenuation" på 70-80% se evt. denne https://www.whitelabs.com/yeast-single? ... yle_type=0 hvilket betyder at gæren vil spise 70 til 80% af sukkeret og så stoppe, det giver jo forskellige resultater hvis gæren stopper efter at have spist 70% eller efter at have spist 80%. Men du havde jo opnået den rette OG i forhold til opskriften, så har du jo nok ikke mæsket ved forkert temperatur.

En anden forklaring kunne måske være en infektion, der lystigt spiser rub og stub indtil du rammer en FG på 0

Hvad årsagen til fænomenet end måtte være er meget interessant at få sat ord på, så meld gerne tilbage hvis du finder årsagen.

Jan
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Burde man omstikke denne øl

Indlæg af simlet »

Han har jo brugt lallemand belle saison. Klart den gærer vildt langt ned :) tror ikke du skal bekymre dig om infektioner. Tror dog du skal vælge en anden gær hvis du gerne vil have en højere fg.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"