Rigtig lav FG, hvorfor?

Besvar
Brugeravatar
HumleHarry
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. jan 2021, 13:31

Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af HumleHarry »

Hej,
Vi er et par gutter med et par vellykkede bryg i rygsækken. Vi kører med gruekedler, en til varmt vand og en til mæskning og kogning, og vi har tætsluttende falsk bund med 3mm huller. Forleden eskalerede vi og lavede vi to dobbelte portioner med allgrain kits; Quasimodos quadropel og westvleteren 12 klon. Fremgangsmåden var den samme iht. til opskrifterne: Vi varmede vandet op til strike temperatur på hhv. 74 og 76 grader. Mæskeemperaturen holdt vi ok stabilt på 65 grader, men den faldt med 1-2 grader henimod slutningen af 60 minutters mæskeperioden. Vi varmede urten op til 77 grader, og udmæskede med 78 graders varmt vand. Vi endte med at få godt og vel 50 liter urt af hver. Vores superkølerspiral, som er 30 meter 12mm kobberrør, kogte med de sidste 10 minutter. Den formår at køle 50 liter urt fra 100 til 22 grader på 8 minutter! Alt udstyret blev vasket godt og grundigt, og til sidst steriliseret med noget godt fra levnedsmiddelindustrien som vi har fået hænderne på. Urten blev godt iltet når den kom i spanden. Vi anvendte 15gram tørgær (mangrove Jacks saison og brewolution belgian Strong ale) til hver 25L urt som kom i hver sin 32L spand. OG, målt ved 22 grader var i begge tilfælde i underkanten, 1.090 og 1.074, og vi kom almindelig hvidt sukker i kogende vand, som blev afkølet til 22 grader, og tilført urten. Alt udstyret blev kogt inden det kom i kontakt med urten. Vi ramte OG i begge tilfælde, 1.110 og 1.093. Det hele fik lov at gære færdigt i 22 grader, hverken mere eller mindre, og det tog hhv. 19 og 14 dage. Der kom ikke flere bobler i gærlåsen, og vi målte FG til 1.003 (opskriften siger 1.025) og 1.002 (1.017 iht. opskriften)... Ja, det er rigtig nok, den kom helt ned i bund og op i top målt i alkoholprocent; hhv. 14,4% og 12,1%. Og vi ved ikke hvad der kan være sket. Smagsprøver under flaskning viste ikke tegn på bismag. De smagte faktisk rigtig, rigtig godt! :)

Vi har læst os frem til at det højst sandsynligt er infektion, ukorrigeret vægtftyldemåling eller kombination af lav mæsketemperatur og tilførelse af hvidt sukker. Infektion, måske, men vi går rigtig højt op i hygiejne. Da vi åbnede låg lignede overfladerne ikke de billeder vi har fundet frem til, der viser typer af infektion. Se vedhæftede billeder. Vægtfyldemåleren måler ferskvand til 1.000 ved 22 grader. Så er der kombination af tilført hvidt sukker og lav mæsketemperatur. Vi håber på det sidste alternativ.

Der er, indtil videre ikke nogen bismag. Vi tager en 33cl smagsprøve om ugen :)

Hvad kan der dog være sket?BilledeBilledeBillede

Sendt fra min SM-A515F med Tapatalk
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af simlet »

Hejsa. Jeg tror I skal slappe helt af. Det er formentlig ikke noget galt med øllet. Den gær I hat brugt gærer RIGTIG langt ned. Specielt hvis I har mæsket ved en start temperatur på 65 og derefter faldende. Jeg er stoppet med at bruge den gær af samme grund - syntes den spiser for meget af urten.

I kan ikke regne med opskrifterne fra Brewoloution. De bruger bare en standard udregning for FG, men tager ikke højde for hvilken gær der er brugt - temmelig sløvt af dem.

Alt i alt: helt ro på. Det er nok ikke noget galt med jeres øl.

Den største bekymring I bør have,.er at I har tappet så stærk en øl allerede efter 14 dage. Den ville ikke tage skade af at stå lidt mere i spanden. Jeg syntes nemlig ikke overfladen af øllet, specielt på det ene billede, er blank og fin - det ligner mest at der stadig er lidt aktivitet. Men I kan jo smage på øllet en gang om ugen ;) hvis karboneringen tager til skal I nok være opmærksom på om flaskerne kan springe.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af Broder Jacob »

Det kunne også være at I har brugt i underkanten af gær, med den OG der lagdes ud med.

Jeg er også lidt nysgerrig på, om i har kogt det hvide sukker, før køling, eller blot hældt det i kogende vand.
En kogning på 10 minutter er anbefalelsesværdigt, sukker er snavset.

Men , men smag på det, smager det godt så overvej lidt mere gær, lidte mere sukker og gær, lidt mere tid.
Mål på nedgæring med 48 timers mellemrum , hvis den stopper skal der eksperimenteres.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Brugeravatar
HumleHarry
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. jan 2021, 13:31

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af HumleHarry »

Mange tak for input.

@simlet: enig i dine betragtninger mht mæsketemperatur, og håber på at det hænger sammen på den måde. Som du påpeger, så ser overfladen i den sorte spand noget actionpræget ud. Vi fik ikke billeder af alle fire gærspande, men jeg har vedhæftet et billede af spand nr. 3 af 4. Det ser noget anderledes ud.
Jeg har læst om( jeg må læse en hel del da vi ikke er erfarne hjemmebryggere) at lade den stå lidt længere i gærspanden, eftersom at det er en stærk øl. Vores ræsonnement var, at eftersom der ikke var aktivitet i gærlåsen de sidste to-tre dage, vi nærmede slutningen gæringen iht opskriften (den tages med et gran salt næste gang!) og vægtfyldeprøven var helt ned imod 1.000, at vi så kunne komme det på flaske. Næste gang lader vi den stå længere. Jeg kan læse mig frem til, at man godt have sådan en stående en uge ekstra i gærspanden uden bøvl. Har du erfaringer med at lade en stærk øl stå længere i gærspanden?

@Broder Jacod: Sukkeret fik lov at koge sammen med vandet, inden det blev nedkølet, men ikke 10 minutter. Nok nærmere 1 minut i kogetid. Hvordan er det, når vægtfylden nærmer sig 1.000. Er der stadigvæk sukker som et tilskud af gær kan bearbejde, og evt hvor langt ned kan vægtfylden gå?
Til næste gang må vi hellere overveje at oppe dosen af gær, for at være på den sikre side.
Vi har ment at vi kunne manøvrere uden om at tage flere vægtfyldeprøver, fordi vi frygter infektion. Men "dagens lektie" var, at prisen for nattero og IBS, er vægtftyldemåling med et par dages mellemrum.Billede

Sendt fra min SM-A515F med Tapatalk
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af simlet »

Jeg er selv temmelig dårlig til at vente, men det er jo nemt at skrive at man bare skal være tålmodig ;) bare fordi der ikke sker noget i gærlåsen, betyder det ikke at der ikke sker noget i øllet. Den mindste utæthed, og det siver ud der i stedet for i gærlåsen. Og jeg syntes tit de spande fra brewoulotion er lidt utætte. Alternativ, hvis spanden er helt tæt, så vil små udsving i temperatur kunne medføre optagelse/afgivelse af gas - hvilket ses som aktivitet i låsen selvom gæringen er helt slut.

Jeg har ikke haft nogen udfordringer ved at lade øllet stå +3 uger.

Som sagt - der er sikkert ikke noget i vejen med jeres øl, så helt ro på
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af mhn »

Vi brygger ud fra en overbevisning om, gæren skal have ca. en uge til at "spise bismage", efter den er gærret ned.

I praksis flasker vi på næste brygdag. Hvis der går et par uger for meget, gør det ikke noget.

Den laveste FG, vi har set, var en cider på 996.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af Broder Jacob »

Ved nedgæring til 1000 er der spist op.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af Freund »

Broder Jacob skrev:Ved nedgæring til 1000 er der spist op.
Helt enig Billede
Jeg kan tilføje at de sidste -4 ø skyldes at alkohol er lettere end vand.

Hilsen
Freund
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af mhn »

Jeg tror på Freund. ;-)

Vi har set under 1000 nogle gange.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af Family Brewing »

Jeg lader altid mine bryg stå 3 uger på gærspand, og 4 uger hvis jeg tørhumler.
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 09:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af MaxRasmussen »

Family Brewing skrev:Jeg lader altid mine bryg stå 3 uger på gærspand, og 4 uger hvis jeg tørhumler.
Hvorfor den ekstra uge når du tørhumler?

Syntes at jeg engang har læst at når man tørhumler må humlen ikke være i spanden alt for længe da det kan give uønsket bitterhed.
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af Family Brewing »

MaxRasmussen skrev:
Family Brewing skrev:Jeg lader altid mine bryg stå 3 uger på gærspand, og 4 uger hvis jeg tørhumler.
Hvorfor den ekstra uge når du tørhumler?

Syntes at jeg engang har læst at når man tørhumler må humlen ikke være i spanden alt for længe da det kan give uønsket bitterhed.
For at humle aromaen ikke skal 'fise' ud gennem gærlåsen, eller en utæthed, hvis gæringen ikke er helt færdig, derfor tilsætter jeg først tørhumlen efter 3 uger.

Jeg har også læst at hvis man tørhumler for længe kan det resultere i en dårlig aroma/smag (græs-agtig), jeg tørhumler max 7 dage, men for det meste 5 dage.
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 09:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Rigtig lav FG, hvorfor?

Indlæg af MaxRasmussen »

Family Brewing skrev:
MaxRasmussen skrev:
Family Brewing skrev:Jeg lader altid mine bryg stå 3 uger på gærspand, og 4 uger hvis jeg tørhumler.
Hvorfor den ekstra uge når du tørhumler?

Syntes at jeg engang har læst at når man tørhumler må humlen ikke være i spanden alt for længe da det kan give uønsket bitterhed.
For at humle aromaen ikke skal 'fise' ud gennem gærlåsen, eller en utæthed, hvis gæringen ikke er helt færdig, derfor tilsætter jeg først tørhumlen efter 3 uger.

Jeg har også læst at hvis man tørhumler for længe kan det resultere i en dårlig aroma/smag (græs-agtig), jeg tørhumler max 7 dage, men for det meste 5 dage.
Arh så forstår jeg bedre ;-) tak
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"