Kun 2 uger på gæringstanken?

Redaktør: Co-Admin

Besvar
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 17:34

Kun 2 uger på gæringstanken?

Indlæg af simon.a.j »

Hej forum
Jeg er lige blevet forvirret. Jeg har tidligere købt Stout All grain Kit fra Danish Outdoor, hvor den stod på gæringstanken i 28-30 dage. Det nye kit jeg har købt efter de har skiftet ejer, skal kun stå på tanken i 2 uger før den tappes på flasker, efter opskriften. Er det en god idé? Vil den modnes lige så godt på flasken?

Sendt fra min SM-G975F med Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Kun 2 uger på gæringstanken?

Indlæg af JAFU »

Hej Simon

Din øl skal blive i gæringsspand/gæringstank indtil gæringen er færdig. Så enkelt er det :-)
Det vil dog variere, hvor lang tid din gæring er om at afsluttes, da der er mange faktorer, der spiller ind hér. Gærtype, temperatur, alkoholstyrke og meget mere har altsammen betydning for udgæringen og dermed, hvornår øllet skal/kan tappes på flasker. 28-30 dage lyder af rigelig lang tid, men samtidig kan to uger også være ganske snert på, hvornår man kan forvente at gæringen er overstået.
Som der i mange tråde herinde er nævnt, så bør man med tre dages mellemrum måle den samme FG for med rimelig sikkerhed kunne sige, at øllet er klar til at komme på flasker.
Når øllet er færdiggæret, så har det bedre af at være på flasker end at blive i brygspanden, hvor risikoen for uønsket iltning og risikoen for bismag fra døde gærceller i gærkagen er større.
Modningen forløber fint på flaskerne, så når gæringen er konstateret færdig, ville jeg ikke vente med at tappe over på flasker.

Mvh Jakob
simon.a.j
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11. apr 2020, 17:34

Re: Kun 2 uger på gæringstanken?

Indlæg af simon.a.j »

Hej Jakob
Mange tak for svar, det giver rigtig god mening det du skriver
Og så vil jeg lade den stå på flasken lidt længere før den drikkes
Hilsen Simon

Sendt fra min SM-G975F med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "13. STOUT"