Fad øl gæring

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Fad øl gæring

Indlæg af Benjamin »

jeg har nogle spørgsmål, om cornelius-fustager, mit nuværende set-op er til 25 L, og jeg skal til at ha nyt?, og vil til at lege med cornelius-fustager, og overvejer flere veje. (jeg har en stor co2 flaske)

A.kan man, gærer i 2 stk fustager på 18L dermed skulde jeg ha 36 L. i mit ny set-op? dur det at gære i fustagen? kan man tømme gæren ud med bundrøret,??? erdet go stil eller?

B. tænker at 30 L plastspand er lidt træls, måske 2 x 20 L spande?

jeg vil gerne, ha noget på flasker en gang imellem, så erfaringer med modtryksfylder, vil også være en go julegave til mig?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Fad øl gæring

Indlæg af Borg »

Det vil blive bøvlet at gære i fustagerne. Ikke umuligt, men rigtig bøvlet.
Du kan helt sikkert ikke få al gæren ud, og så ender du med et fad, hvor du med sikkerhed vil få uklare øl når du skænker.
Brug i steder to almindelige 25-30 liters gærspande, og bryg efter 38 liter i alt i gærspandene. 20 liters er helt sikkert for små.
Det betyder en 50 liters kogekar, og 30-35 liters mæskekar.

Hvilken modtryksfylder du vælger er meget afhængig af temperament og hvor meget gør-det-selv du vælger.
Jeg har en Pegas Novotap, og den er noget af det bedste udstyr jeg har investeret i.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Fad øl gæring

Indlæg af Krogh »

Gør det simpelt. Behold dine gærspande, 2 stk 50 liters gryder og 2 blus.
Har du en elgryde kan den passende bruges til spargevand.
Så er du ligesom i gang :-)

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Jacob Krogh
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Fad øl gæring

Indlæg af KimJohansen »

Der er mange i USA som gærer på Cornelius. Prøv at se i forummet på http://www.homebrewtalk.com" onclick="window.open(this.href);return false; for info. Dem der gør det er generelt ret glade for beslutningen. En af fordelene er at man kan gære under tryk. Mange tørhumler også på Cornelius.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Fad øl gæring

Indlæg af Benjamin »

Tak for alle de fine svar, tror nok jeg bliver på 25 L. da jeg så får flere forskellige øl. i mængder jeg kan håndtere, men det er et dilemma et svært dilemma?. måske cornelius 9+18 L er løsningen???.
nielspirator
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. jul 2014, 21:58

Re: Fad øl gæring

Indlæg af nielspirator »

Jeg har ret gode erfaringer med at gære på fustage. De store fordele er, at urten/øllet undgår at komme i kontakt med ilt og med en dampsterilisator er det muligt at desinficere en fustage på en nem måde.
Jeg har også gode erfaringer med at høste gær fra fustage. Ved omstikning mellem to fustager kan den sidste halve liter blive tilbage, blive slynget rundt, få sat mere tryk op og tappes af med en picnichane.
Hvis jeg har bryg på +15 liter bruger jeg 2 x 18 l. fustager.
For mig er gæring på fustage en optimal metode til bl.a. at undgå luftbåren infektion - og så er det nemt at flytte øl under CO2 fra fustage til fustage.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fad øl gæring

Indlæg af Truntebryg »

Hvordan er det med boblerne i et sådan fad, er de finere eller er det som ved tvangs carbonering ?
nielspirator
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. jul 2014, 21:58

Re: Fad øl gæring

Indlæg af nielspirator »

Det kunne være værd at undersøge det med en blindtest - jeg tvangskarbonerer, så har ikke erfaring med boblerne fra naturlig CO2-udvikling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
kbh36
Indlæg: 378
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Fad øl gæring

Indlæg af kbh36 »

Jeg karbonerer både på flaske og fustage, umiddelbart synes jeg at boblerne i skummet er mindre, dvs det bliver lidt fyldigere når det er tvangskarborneret på fustage end naturlig karbonering på flaske.

Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag ved naturlig kontra tvangskarbonering på fustage, jeg har simpelthen ikke lavet øl nok til at kunne sammenligne.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"