Kølelinier og gas

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Besvar
Sunejuul
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. mar 2016, 22:01

Kølelinier og gas

Indlæg af Sunejuul »

Mit lille kegerartor projekt tager så småt form.

Billede

Men jeg skal have kørt to gasslanger ind fra min 6 kg flaske, der skal stå udenfor kleøleskabet.

Er der nogen der har erfaring med at køre dem ind gennem siden, eller måske bagpå? Jeg er lidt bange for at ramme en kølelinie og ødelægge hele projektet.

Har udset mig et lille spot oppe på afsatsen, bag fustagerne:

Billede

Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Thage »

Skal også have gas ind i mit, og går i samme tanker, hvor er bedst mht køleeffekt, look osv. - så lure lige med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sunejuul
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. mar 2016, 22:01

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Sunejuul »

Thage skrev:Skal også have gas ind i mit, og går i samme tanker, hvor er bedst mht køleeffekt, look osv. - så lure lige med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg skulle gøre det om, så ville jeg nok købe en manifold til de to fustager til at have siddende inde i køleskabet og fordele derfra. Så slipper man med en linie ind.


Sent from my iPad using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Thage »

Sunejuul skrev:
Thage skrev:Skal også have gas ind i mit, og går i samme tanker, hvor er bedst mht køleeffekt, look osv. - så lure lige med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg skulle gøre det om, så ville jeg nok købe en manifold til de to fustager til at have siddende inde i køleskabet og fordele derfra. Så slipper man med en linie ind.


Sent from my iPad using Tapatalk
Også tanken sammen de quick fittings Lund har, så flasken kan bruges til karbonering også uden alt for meget bøvl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Truntebryg »

Hmm tja ja - altså den lille 500g flaske kan jo snildt stå inde i skabet ....

Nu har jeg snart rundt 100 fustager her (UHA) og har stadig ikke boret hul i min fryser.

Ikke fordi jeg har CO2 i skabet, jeg giver blot fustagen det tryk den skal have - og du tapper snildt 3-4 glas og så fylder jeg CO2 på når gæsterne er gået. Jeg har verdens grimmeste fryser og det vil tage mig 10 sekunder at bore et hul til CO2 slangen - men savner det ikke.

Den absolut vigtigste grund til at jeg kører med påfyldning KUN en gang i mellem, er at jeg efterhånden kender 4-5 tilfælde hvor folk har mistet alt deres CO2 over-night da der har været en lille utæthed som du nødvendigvis ikke kan høre. (faktisk så sent som i sidste uge ...) og en 6 kg påfyldning er jo rimelig kostbar ;-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Hmm tja ja - altså den lille 500g flaske kan jo snildt stå inde i skabet ....

Nu har jeg snart rundt 100 fustager her (UHA) og har stadig ikke boret hul i min fryser.

Ikke fordi jeg har CO2 i skabet, jeg giver blot fustagen det tryk den skal have - og du tapper snildt 3-4 glas og så fylder jeg CO2 på når gæsterne er gået. Jeg har verdens grimmeste fryser og det vil tage mig 10 sekunder at bore et hul til CO2 slangen - men savner det ikke.

Den absolut vigtigste grund til at jeg kører med påfyldning KUN en gang i mellem, er at jeg efterhånden kender 4-5 tilfælde hvor folk har mistet alt deres CO2 over-night da der har været en lille utæthed som du nødvendigvis ikke kan høre. (faktisk så sent som i sidste uge ...) og en 6 kg påfyldning er jo rimelig kostbar ;-)
2 udfordringer:

Jeg føler ikke modet til egen genopfyldning, og bytte i dk?

Har prøvet dit "party" trick, men kan ikke få det til at virke og øllet virker fladt efter 1 glas - CO2 på og alt virker bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Kofoed »

Efter som dit skab har synlig kondensator på bagsiden skal du være mere end uheldig for at ramme et kølemiddelrør. Man skal altid nøjes med kun at penetrerer selve metalpladen udvendigt fra og så lige checke om der skulle sidde et rør gemt i skummet. Det gøres let med en lille skruetrækker :-)
Sidder kondensatoren der i mod skjult i siderne er det en god ide at køre med skabet et stykke tid, der hvor det bliver varmt uden på skal man ikke bore.....
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af peos »

Sunejuul skrev:Mit lille kegerartor projekt tager så småt form.

Billede

Men jeg skal have kørt to gasslanger ind fra min 6 kg flaske, der skal stå udenfor kleøleskabet.

Er der nogen der har erfaring med at køre dem ind gennem siden, eller måske bagpå? Jeg er lidt bange for at ramme en kølelinie og ødelægge hele projektet.

Har udset mig et lille spot oppe på afsatsen, bag fustagerne:

Billede

Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tror, at jeg ville bore kondensafløbet bagerst i skabet lidt ud og føre slangerne op igennem det.
Sunejuul
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. mar 2016, 22:01

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Sunejuul »

Tak for input. Jeg endte med at lave hullet i siden. Startede indefra igennem plastikken, skrabede mig igennem skummet og til sidst igennem den ydre skal i metal. Finishen kunne måske godt være pænere, men lidt sugru hjalp med en nogenlunde pæn afslutning. Det kan nogenlunde let dækkes til igen, hvis jeg fortryder.

BilledeBillede

Mit først fad nogensinde står nu og karbonerer. En brew dog Dead pony Club. Glæder mig som et lille tørstigt barn!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Thage »

At prikke hul første gang er bare noget særligt.... Jo flere du får prikket, jo bedre bliver du til forarbejdet, så totaloplevelsen forhåbentlig holdes højt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Truntebryg »

Hvor køber man Sugru ?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Thage »

Sugru??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sunejuul
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. mar 2016, 22:01

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Sunejuul »

Ja, det er genialt. Modellervoks, der størkner efter 24 timer - perfekt til at fikse og forbedre alverdens ting. Jeg har bare bestilt direkte på deres hjemmeside - de har tit specials og rabatter: https://sugru.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kølelinier og gas

Indlæg af Truntebryg »

Det lyder jo som en drøm for enhver hjemmefusker .... ;-)
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"