Besk smag inden gæring

Besvar
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Besk smag inden gæring

Indlæg af israelsen »

Hej alle,

Har tidligere brygget et par All grains men havde ikke tid så solgte mit udstyr. Jeg fik et par gode bryg, men da jeg begyndte selv at eksperimentere med mindre bryg så fik det en besk smag inden gæring. Jeg troede det var grundet jeg var lidt "slap" i hvor meget af humle jeg puttede i. Efter gæringen havde den stadig samme beske smag.

Nu er jeg startet igen og har nogle fantastiske hjemmebryg stående. Så gik jeg så igang igen idag med at eksperimentere og har fået samme beske smag........

Idag var jeg meget præcis og har brugt beercalc til virkelig at være sikker på det hele. Inden kogning af urt smagte det dejlig sødt så det ikke derfra. Det eneste jeg har brugt dengang og idag er samme humle.

Jeg bruger Saaz med en alpha på 2.8 så den burde jo ikke være voldsom "stærk". Har brugt hhv. 25 (60min), 15 (45min) og 10 (10min). Så 50 gram i alt til et bryg på 10L så kan ikke se der skulle være for meget? Og ifølge beercalc skulle det kun være en IBU på 24.

Er det fordi Saaz humlen simpelthen ikke kan bruges som bitter humle (60min)? - Kan I "eksperter" komme op med ting hvor det kan have været gået galt? :)

Håber I kan hjælpe!

Mvh.
Kasper
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af toffermand »

Spekulerer på om det kan være DMS.

Da du kogte det, var det så en god "rolling boil"?
Hvor længe har du haft din malt stående?
Har du haft din malt stående længe efter at den er kværnet?
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Kastrup
Indlæg: 58
Tilmeldt: 19. maj 2013, 13:21

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af Kastrup »

Og koger du med eller uden låg?

Hvis det er DMS kan et evt. låg være problemet..

Af med låget og få det til at bulder-koge.. så fordamper DMS-en..


Mvh Kastrup
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af israelsen »

Hej, tak for de hurtige svar!

Malten er kværnet dagen inden, så det er 'dags' gammelt malt.

Når jeg koger bobler det ikke ligeså kraftigt som når det er vand, men der er da nok bobler der stiger op til at skummet samler sig i den ene side. Koger uden låg :)

Der er samme mængde 'kog' som der har været ved mine to sidste bryg som har været virkelig gode! Jeg tænker lidt det er Humlen? Om det bare er mig der ikke kan lide Saaz eller om den ikke kan bruges som bitter humle?
anvit2a
Indlæg: 114
Tilmeldt: 17. sep 2013, 19:41

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af anvit2a »

Jeg har samme oplevelse med en mærkelig smag. Mit første bryg havde også en mærkelig smag og jeg bryggede i lørdags, hvor jeg heldigvis ikke synes at have så meget af den mærkelige smag med. Jeg har kun 2 all grain bryg på CV'et.

Mit bryg nr. 2 gik lidt mere galt. Jeg skulle koge urten i 90 minutter sammenlagt, og efter 75-80 minutter stoppede min elgryde med at ville varme. (den har stadig termosikring). Så jeg startede med at ville tappe over i en anden gryde og mens jeg var i gang startede gryden så igen. Så jeg skyndte mig at hælde tilbage for at fortsætte kogningen. Det virkede som om den kogte lidt bedre da den startede igen end den gjorde før. Der kom flere bobler. Men gryden stoppede igen og jeg tappede over i en Jamie Oliver suppegryde og smed den på induktionskomfuret med boost så det kunne komme hurtigt i kog igen. Jeg kogte så de sidste 5 minutter af urten i denne gryde og fik det kølet hurtigt ned (modstrømskøler) og smidt på gærspand og tilsat gær. Den gærer lystigt nu. Jeg smagte på urten inden der kom gær i og den havde et lille strejf af den lidt mærkelige smag, men derefter kom humlen og noter af appelsin (havde frisk appelsinskal i).

Jeg tænker om du bruger elgryde til at koge i? Og i såfald hvor mange watt er den på?
Min er en bielmeier elgryde på 2000W - Den skal have pillet sikringen, men jeg ved ikke om det giver mere kraft til kogningen?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af grøntoft »

Jeg tænker bare, hvor køber I Malt fra?
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
anvit2a
Indlæg: 114
Tilmeldt: 17. sep 2013, 19:41

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af anvit2a »

Jeg har købt fra lund.

Bestillingsdato: mandag 14 april, 2014
10.00 kg Pale Ale Malt, Fuglsang, EBC: 6,5 - 8,5 - Valsning: Nej

Jeg har opbevaret malten inde i huset og tørt. Tror temp. må have været 23- 24 grader. Det er opbevaret i den sæk som jeg modtog varerne i og valset malten lige før jeg mæskede.

Har jeg gjort noget forkert i opbevaringen? - Jeg bider mærke i at smagen var langt fra i samme kaliber som mit første bryg.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af søreno »

Jeg tror ikke, det er humlen. Saaz er en ret 'blød' humle. Den giver ikke så skarp smag, som nogle af de andre kan.

Jeg synes heller ikke, det lyder som DMS. DMS smager af kogte grøntsager. Nogle siger kogt majs, men for mig er det mere kogt blomkål. Den forbinder jeg ikke med besk.
Kogningen burde også være ok. Elgryden er i den nederste del af, hvad der kan lade sig gøre. Dem på 1800 Watt er på arbejde, når de skal have 26 liter urt til at koge, men det går fint for rigtigt mange, så umiddelbart ligner det ikke grunden. Især ikke fordi du kun har kogt 10 liter og ved 2000 watt. Så er der rigelig kapacitet.

Har du brugt en hel pakke gær? Hvor gammel, og hvordan er den opbevaret? Det kunne lyde som et gærproblem, men hvis du har brugt en pakke til 10 liter, har du ikke underpitchet med mindre den er blevet virkeligt hårdt behandlet eller er meget gammel.
Hvad er din gæringstemperatur?

Hvordan er opskriften? Hvilke malttyper og hvor meget? Hvad er OG?

Endelig kan det være et vandproblem. Hvis du brygger lys øl og dit vandt er meget hårdt, kan det give en besk bismag. Prøv evt. at smide en teskefuld citronsyre i når du starter mæskningen næste gang. Hvis det hjælper, kan du altid sætte dig mere ind i vandbehandling senere.

VH
Søren
anvit2a
Indlæg: 114
Tilmeldt: 17. sep 2013, 19:41

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af anvit2a »

Jeg smagte på brygget inden jeg satte det til gæring. Jeg har brug us-05 11g til 10 liter øl.
Jeg kan ikke huske datoen, men den skulle helst ikke være udløbet.

Opskriften lød således:

2 kg pale malt
100g brun farin
Skral fra 1 appelsin (5 min)
18g East Kent Goldings (6g - 75 min, 6g - 15 min, 6g - 5 min)

Har lige forhørt mig hos kæresten og hun kunne ikke huske noget om en besk smag i prøvesmagningen i lørdags. Er måske også fordi jeg netop smager efter og sammenligner med det første bryg.
Jeg regner med at skal omstikke øllen i morgen og vil da tage en lille prøve og se hvad den smager af.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af søreno »

Jeg har vist misforstået dig før. Jeg troede at øllen var færdig. Den ændrer meget smag efter gæring og lagring. Inden gæring kan den godt virke besk fordi humlen er meget kraftigere og øllen ikke har syren fra co2 at stå imod med. Det udjævnes efter den er færdig.

Hvis den stadig har smagen efter gæring ville jeg prøve citronsyre næste gang.

Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Ajes
Indlæg: 142
Tilmeldt: 19. apr 2012, 17:00
Geografisk sted: Århus C

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af Ajes »

Jeg synes næsten altid urten er rimeligt bitter/besk. Den første gang jeg lavede en Wit var den så modbydelig at smage på, at jeg næsten hældte den ud på stedet. Men efter endt gæring og karbonering blev det til et ret lækker lille øl. Jeg tænker, at en stor del af det er trubben som ikke er udfældet endnu. Jeg har i hvert fald lært altid at lade øllet færdiggære og karbonere, inden jeg danner mig en mening om hvor godt det bliver.
Theresia
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. nov 2013, 17:24
Geografisk sted: 4040 Jyllinge nær Roskilde

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af Theresia »

Ja lad den stå med CO2 på og afvent min 1 mdr ved 5 gr..så.den modner og balancerer..
"Gør dit bedste"
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Besk smag inden gæring

Indlæg af israelsen »

Meget spændt - duftede til den da den startede med at gære, hvor jeg stadig synes den havde en lidt sur duft.. Nu hvor den har stået i 2 uger og snart skal tappes har den fået en mere rundt og selvfølgelig alkohol duft. Spændt spændt spændt... :P
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"