Vandbehandling til US Pale Ale

Kun for nørder :-)
Besvar
Brugeravatar
Dan Jørgensen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 28. jun 2009, 18:25
Geografisk sted: 9541 Suldrup
Kontakt:

Vandbehandling til US Pale Ale

Indlæg af Dan Jørgensen »

Hej hvad er den optimale vand profil til en Amerikansk Pale Ale?
jeg har lavet en justering med RO vand og mineraler tilsætninger i Brun water men kunne godt bruge nogle indput på en god vand profil.
Bru'n Water (Pale Ale).pdf
(60.03 KiB) Downloadet 561 gange
Måske vi skulle lave en opsamling af gode profiler til forskelige øltyper.
Venlig Hilsen
Dan Jørgensen
https://www.facebook.com/Suldrup-Haandb ... 895496228/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 15:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vandbehandling til US Pale Ale

Indlæg af Fisker »

Det du har lavet i Bru'n Water ser da meget fornuftigt ud.
Martin Brungaard har jo tastet en liste af vandprofiler ind, og her har du taget en pale-ale. Da du bruger RO vand kan det sagtens lade sig gøre at ramme profilen, og de profiler han har lavet er jo allerede optimerede, så jeg ved ikke om vi kan byde ind med noget bedre. Personligt bruger jeg bare de profiler han har lavet i bunden af listen med titlerne "pale hoppy", "pale balanced", "pale malty", "amber hoppy", osv.

Når du har lavet profilen er det vigtigste at du taster din malt ind på næste side i regnearket og sikrer dig at din pH passer. Og at du sørger for at balancere dit sparge vand på siden før, så din sparge pH heller ikke bliver så høj at du trækker tanninner ud.

Og så er du good to go! :-)

/Fisker
Jens W
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. jun 2011, 20:37
Geografisk sted: Odense

Re: Vandbehandling til US Pale Ale

Indlæg af Jens W »

Fisker skrev:Det du har lavet i Bru'n Water ser da meget fornuftigt ud.
Martin Brungaard har jo tastet en liste af vandprofiler ind, og her har du taget en pale-ale. Da du bruger RO vand kan det sagtens lade sig gøre at ramme profilen, og de profiler han har lavet er jo allerede optimerede, så jeg ved ikke om vi kan byde ind med noget bedre. Personligt bruger jeg bare de profiler han har lavet i bunden af listen med titlerne "pale hoppy", "pale balanced", "pale malty", "amber hoppy", osv.

Når du har lavet profilen er det vigtigste at du taster din malt ind på næste side i regnearket og sikrer dig at din pH passer. Og at du sørger for at balancere dit sparge vand på siden før, så din sparge pH heller ikke bliver så høj at du trækker tanninner ud.

Og så er du good to go! :-)

/Fisker
Hvis du sparger med RO-vand tilsat mineraler (uden bikarbonat) svarer det til at sparge med rent RO-vand og så kan du bare sparge løs uden at pH-værdien ændrer sig. (kilde: John Palmer og min egen erfaring taler for det samme)
To plus to er fire
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 15:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vandbehandling til US Pale Ale

Indlæg af Fisker »

Jens W skrev: Hvis du sparger med RO-vand tilsat mineraler (uden bikarbonat) svarer det til at sparge med rent RO-vand og så kan du bare sparge løs uden at pH-værdien ændrer sig. (kilde: John Palmer og min egen erfaring taler for det samme)
Det er rigtigt. Men hvis man vil bruge den samme blanding af RO-vand og postevand til at sparge med, så skal der tilsættes lidt mere mælkesyre pr liter til sparge-vandet end der skal til mæskevandet.
/Fisker
Besvar

Tilbage til "Kemi"