Harkarp Sjö Brunch IPA

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Harkarp Sjö Brunch IPA

Indlæg af Tiedt »

En meget aromatisk IPA med både Kardemomme og porse (porsen plukket ved Harkarp sjö i Sverige, nær min søsters sommerhus.
Efter 8! måneders lager tid sad den lige i skabet og gik godt til en rigtig gang brunch.
Lad være med at hæfte jer ved alkoholberegningerne, de holder overhovedet ikke pga den ekstra til satte urt. Øllet var stærkt nok.
Her er Noterne:

Tilsætter en kvist porse med cascaden + 4 kardemommefrø ved kogning, (kardemommen kan ikke smages)
sent juli 2009
tilsætter >1 g malurt med cascaden i tørhumling ved 2. fermentering.

Har lavet et lille forsøg med at tilsætte malurt til en lidt intetsigende tysk dåseøl. lod det stå en lille time... meget kraftig bitterhed!

Tilsatte tørhumlen og en pose med lidt malurt og en håndfuld hele kardemomme frø
samt 2 porsekviste ved anden fermentering. Efter en uge, meget markant bitterhed i øllet. og lidt for meget kardemomme som dog mest er på aromasiden, for lidt krop efter min smag. Jeg mæskede så et kilo melandonin og et kilo pilsner malt ved ca 70 - 72 C i halvanden time, mashout ved 78 og recirkulerede og spargede indtil der ikke var mere sukker i malten. ialt 5 liter urt blev kogt igennem og spædet op. derefter blev det hældt på gærtanken. Den tog en rimelig gæring igen og fik lov at stå en uge mere. Da aktiviteten ophørte og den havde stået stille et par dage blev øllet flasket. Karboneringssukker tilsat ½ l kogt vand m 180 g sukker, blev fordelt efter udregning i flasker og fade. Øllet havde FG på 1016.

Øllet har en dejlig kardemomme aroma. Smagen er bitter men ikke så bitter som tidligere. Håber kardemommearomaen tager lidt af, den hænger lidt for længe i næsen. en frisk og helt klart umoden øl men jeg nærer gode forhåbninger til den. Nu får vi se hvad tidens tand kan gøre. Smager på den til min søster fødselsdag i september.

september: lidt for grøn stadig men går mod mere balanceret smag tegner godt.

vinter/forår 2010 drak resten til Morbror Peters 50 års fødselsdag. stor succes og den var blevet god, rund og cremet!
værd at gentage!
Harkarp sjö.bsmx
(29.09 KiB) Downloadet 438 gange
Harkarp sjö.bsm
(20.95 KiB) Downloadet 452 gange
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Besvar

Tilbage til "23. Specialty Beer"