Kan en gærtank eksplodere?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Kan en gærtank eksplodere?

Indlæg af gotskov »

Jeg har nogle nogle historier om gærtanke der er eksploderet eller revnet.

Er det muligt?

Jeg har en plastictank på 30 liter med 18 liter bryg, der bobler derud af. Der er selvfølgelig en gærlås på. Er der nogen fare ved at have den stående i stuen?

Hvis ja, er der nogen man kan gøre for at minimere risikoen?
Ovi

Indlæg af Ovi »

Nej, det er på ingen måde muligt når du bruger en gærlås!
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Indlæg af gotskov »

Ovi skrev:Nej, det er på ingen måde muligt når du bruger en gærlås!
Dejligt, det bliver kæresten glad for at høre :)
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

gotskov skrev:
Ovi skrev:Nej, det er på ingen måde muligt når du bruger en gærlås!
Dejligt, det bliver kæresten glad for at høre :)
Men ved en kraftig stormgæring kan man være uheldig at der sprøjter snask ud gennem gærlåsen - det bliver kæresten næppe glad for at høre :-)
mvh Poul
www.ohbl.dk
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

nej den historie er der vist flere der kender!
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Indlæg af gotskov »

Mr. P skrev:
gotskov skrev:
Ovi skrev:Nej, det er på ingen måde muligt når du bruger en gærlås!
Dejligt, det bliver kæresten glad for at høre :)
Men ved en kraftig stormgæring kan man være uheldig at der sprøjter snask ud gennem gærlåsen - det bliver kæresten næppe glad for at høre :-)
Hvad er en stormgæring? Er det muligt med 18 liter i en 30 liters tank?
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

gotskov skrev:
Mr. P skrev:Men ved en kraftig stormgæring kan man være uheldig at der sprøjter snask ud gennem gærlåsen - det bliver kæresten næppe glad for at høre :-)
Hvad er en stormgæring? Er det muligt med 18 liter i en 30 liters tank?
Hvis man har en rigtig livlig gær, kan der komme så meget gang i gæringen, at skummet vælter ud gennem gærlåsen. Det sker dog næppe med alm. købegær, men hvis man anvender en frisk gær, man lige har høstet fra et igangværende bryg, kan det forekomme. Nu er jeg ikke selv særlig erfaring mht. ølbrygning, så jeg har aldrig selv prøvet det, men jeg er sikker på, at nogle af de gamle rotter her på forummet kan diske op med dramatiske beretninger deangående.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Ovi

Indlæg af Ovi »

Mr. P skrev:
gotskov skrev:
Mr. P skrev:Men ved en kraftig stormgæring kan man være uheldig at der sprøjter snask ud gennem gærlåsen - det bliver kæresten næppe glad for at høre :-)
Hvad er en stormgæring? Er det muligt med 18 liter i en 30 liters tank?
Hvis man har en rigtig livlig gær, kan der komme så meget gang i gæringen, at skummet vælter ud gennem gærlåsen. Det sker dog næppe med alm. købegær, men hvis man anvender en frisk gær, man lige har høstet fra et igangværende bryg, kan det forekomme. Nu er jeg ikke selv særlig erfaring mht. ølbrygning, så jeg har aldrig selv prøvet det, men jeg er sikker på, at nogle af de gamle rotter her på forummet kan diske op med dramatiske beretninger deangående.
Stormgæring med skum ud af gærlåsen kan sagtens lade sig gøre - hvis man da laver en ordentlig gærstarter (af normalt købegær). Det er mer reglen end undtagelsen med mine bryg, specielt hvis der bliver mere end 25 liter.
Jeg tvivler dog på at det kan lade sig gøre hvis der "kun" er 18 liter urt, så det skal du ikke frygte, i hvert fald ikke med den mængde gær du bruger.
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

påfyldning af gærløs

Indlæg af gotskov »

Når jeg nu skal komme mere vand på gærlåsen, skal jeg jo koge det først. Men skal gryden først dissinficeres eller er det nok med kogningen?

Jeg vil bruge et lille glas til at fylde vandet i gærlåsen. Skal det også dissinficeres eller kan det også bare koges?
Veritas
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. aug 2006, 18:07
Geografisk sted: Silkeborg/Odense
Kontakt:

Indlæg af Veritas »

Jeg tror godt at du kan regne med at det er nok at bruge det kogende vand, det skal nok fjerne evt. bakterier der kan gå i øllet...
-Jesper
http://www.silkeborg-bryghus.dk
Homer no function beer well without
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Indlæg af gotskov »

Veritas skrev:Jeg tror godt at du kan regne med at det er nok at bruge det kogende vand, det skal nok fjerne evt. bakterier der kan gå i øllet...
Ok, tak for hjælpen

:-)
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Jeg tror også nok du kan regne med at vandværksvand i sig selv er rent nok.

Jeg skylder i hvert fald mine flasker i rindende koldt vand inden jeg flasker, og bruger det også ubehandlet i mine gærlåse.

Men der kan vel være forskelle fra område til område, eller hvad?

Har stadigt en infektion til gode... men det skader jo ikke at koge vandet før brug.
Mvh.

Michael K
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Michael K skrev:Jeg tror også nok du kan regne med at vandværksvand i sig selv er rent nok.

Jeg skylder i hvert fald mine flasker i rindende koldt vand inden jeg flasker, og bruger det også ubehandlet i mine gærlåse.

Men der kan vel være forskelle fra område til område, eller hvad?

Har stadigt en infektion til gode... men det skader jo ikke at koge vandet før brug.
Alt vandværksvand i DK skulle være rent nok, når det "ankommer" fra vandværket, men der er en lille risiko for, at ens egen vandinstallation inficerer vandet. Risikoen er dog lille, især hvis man lader vandet løbe lidt, så det er helt friskt vandværksvand, man anvender, og ikke noget, der har stået et stykke tid i rørene.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Otto Skov
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. okt 2006, 15:40
Geografisk sted: Ny Kolding
Kontakt:

Indlæg af Otto Skov »

Ja, der er én, der har fortalt mig at vodka kan bruges i gærlåsen(jeg bruger det og har ingen problemer)
Otto Skov
Hjarup@Hjarup.net
.....og så krummer det ikke i sengen!
www.hjarup.net
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."