Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Kun for nørder :-)
Besvar
Thyges Bryghus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jan 2009, 11:23

Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af Thyges Bryghus »

Hej alle.

Jeg plejer at beregne tilsætning af mineraler til mit brygvand efter Palmer's regneark.
Jeg skal til at brygge en Dry Stout, med en farve på ca. 66 EBC og et er klart mit vand er ikke (helt) passende som det er.
Jeg ved at Palmer anbefaler at man ikke indtaster en farve på mere en 50 EBC (eller en residual alkalinity på mere end 200-250) i hans regneark,
men selv når jeg holder mig under dette ender jeg med en ret stor tilsætning af CaCO3, og når jeg sammenligner med Dublin´s vandprofil (jeg formoder at den ikke er helt ved siden af når vi snakker Dry Stout) så har jeg efter de beregnede tilsætninger ca. 2½ gang så meget bicarbonat i vandet som de har i Dublin... og Dublin ligger altså i den høje ende i forvejen.

Er der nogen der har prøvet at brygge en Stout med Dublin's vandprofil? Hvordan blev resultatet?

Hvis jeg skal efterligne Dublins vandprofil, så ender jeg på en tilsætning af CaCO3 på ca. 4 g, og hvis jeg følger Palmers regneark ender jeg på 15 g.

Nogle gode råd?

Hvad ville I gøre?

På forhånd tak for input, Mvh.

Jesper
Thyges Bryghus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jan 2009, 11:23

Re: Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af Thyges Bryghus »

Ingen der har en mening om vandbehandling? Eller formulerer jeg mig forkert?

Nå men jeg prøvede at efterligne Dublins vandprofil, og ignorerede at Palmer's regneark vill have tre gange så store tilsætninger.
Jeg vender tilbage når Stouten er drikkeklar, hvis der skulle være nogen der er interesserede i at vide hvordan resultatet blev...

Mvh.

Jesper
EvilHunter
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. jul 2009, 18:20
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø.

Re: Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af EvilHunter »

Kender ikke til det overstående.

Men du kan eventuelt bruge brewfriend af Søren Tygesen. Det er et must have program, det er et rigtigt godt supplement til beersmith, men man kan også sagtens bruge det separat. :)
Mvh.
Thomas E. Gundersen
(6700)
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 08:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af Ousen »

Jeg bruger Brewzor og Home Brew Calculators til Android, som også er helt genialt i forhold til brygning
Thyges Bryghus
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. jan 2009, 11:23

Re: Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af Thyges Bryghus »

EvilHunter skrev:Kender ikke til det overstående.

Men du kan eventuelt bruge brewfriend af Søren Tygesen. Det er et must have program, det er et rigtigt godt supplement til beersmith, men man kan også sagtens bruge det separat. :)
Ja det er et fint program Søren har lavet, men da det benytter samme matematik som Palmer, når det også frem til samme resultat ;)

Som nævnt ovenfor, besluttede jeg mig for at følge Dublins vandprofil, da det andet virkede lidt ekstremt. Min dry stout er blevet rigtigt, rigtig god (om end den mangler Guinness holdbare skum), så jeg tror det var den rigtige beslutning. Nu er jeg bare i tvivl om hvad jeg skal gøre næste gang jeg skal brygge en mørk øl, for jeg plejer at sætte min lid til Palmers matematik...

Jeg ved ikke om der er nogen der kan bruge denne information til ret meget, andet end at en Dry Stout passer godt med Dublins vandprofil (big suprise :-)

Mvh.
Jesper
Tyge
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. dec 2006, 13:00
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Vandbehandling: Palmer vs. Dublin?

Indlæg af Tyge »

Nu er det lidt svært at ramme den samme vandprofil med salttilsætning, da grundvand undergår alle mulige processer på vej ned gennem jorder,,,ionbytning mm.

Indholdet af HCO3 er ikke interessant i forhold til smagen i den endelige øl ligesom de andre mineraler er. Den er med til at styre pH og hvilken RA du ender på, og er i Palmers regneark et forhold mellem Mg og Ca på den ene side og HCO3 på den anden.

Det du kan gøre er at blande forskellige salte CaSO4, CaCl2, NaHCO3 og MgSO4 og CaCO3. Nogen trækker RA i den ene retning og andre i den anden. Men der er jo det ved det, at hver gang du tilsættet et salt, så får du 2 ioner i opløsningen, så du kan aldrig ramme en vandprofil helt - det mener jeg heller ikke er særlig nødvendigt. Bare du er i nærheden så er det fint.

Mvh. Søren T.
Besvar

Tilbage til "Kemi"