Håndtag kører ikke tilbage på fadølshanen

For de hjemme bryggere der vil bygge en fed hjemmebar, men der er også plads til de der ikke brygger øl :-)
Besvar
Hamselv84
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. maj 2024, 11:21

Håndtag kører ikke tilbage på fadølshanen

Indlæg af Hamselv84 »

Hej.

Jeg er ny på forummet og har et spørgsmål til alle der ved noget om det.

Jeg har et Lindr 40/k anlæg som jeg ikke bruger så ofte.
Nu har jeg så lige rengjort og klargjort det til brug imorgen. Men mit håndtag glider ikke tilbage til lukket position når man slipper det.
Jeg har haft det skilt ad og skyllet godt synes jeg. Desuden har jeg prøvet at justere lidt på diverse skruer på hanen men det har ingen forskel gjort.
Og fjederen er selvfølgelig isat. :-)

Har Googlet mig frem til at enzymer fra øllet godt kan få delene til at hænge lidt.
Burde jeg have lagt hanen i noget af rensevæsken som jeg har kørt gennem anlægget?
Er der evt. et mildere og mere enkelt alternativ til at få det til at køre igen? Evt. Eddike?
Så jeg ikke skal igang med rensevæsken igen?

Håber at nogen kan hjælpe.

Mvh. Christian.
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 163
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Håndtag kører ikke tilbage på fadølshanen

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har en Lindr 25K og havde samme oplevelse.
Efter noget søgning fandt jeg ud af at jeg havde monteret fjederen forkert, hvilket giver mening når hanen ikke går tilbage i lukket position.

Se her for korrekt samling/rækkefølge

Hvis du ikke har skilt den forreste del ad, så kan det også være "størknet" øl der hæmmer.
Du skal bruge en stor skruetrækker og så presse skruen ind, derpå løsne den (mod uret).
Vil den ikke give sig, må du lægge hanen i blød i rensevæsken eller lunkent vand og så prøve igen et par gange.
Når skruen er ude, skal den og hulrum/fjeder renses, enten mekanisk med en børste eller via opløsning (begge metoder er nok bedst).
Samle hanen - husk at smørre gummi membraner - og prøv så igen.
Når den virker, så desinficer hanen med StarSan vha. spray eller i en balje.

Jeg ville ikke bruge eddike da den kan afgive smag.
GeheimBrau
/Gert
Besvar

Tilbage til "Hjemmebar"