Dele brygdagen i to ?

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Dele brygdagen i to ?

Indlæg af Beerdumper »

Hej Medbryggere

Fedt siden er oppe at køre igen.

Som familiefar med mindreårige er det svært at finde tiden til denne skønne hobby. Jeg bruger snilt 5-6 timer når jeg skal brygge 25 liter. Fra valsning til endelig rengøring.

Derfor pønser jeg på, at mæske en aften og koge og fylde på gærspand aftenen efter.

Har i erfaringer med at dele brygningen op? Risikere jeg gæring eller anden infektion som på virker smagen, hvis jeg venter et døgn med at koge?

Jeg brygger på brewster40 og mæsker i en isoleret lautertun, hvis det skal være high gravity øl.
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Dele brygdagen i to ?

Indlæg af clucking »

Jeg ved at en del mæsker over natten og så udmæsker og koger dagen efter, hvis det hjælper dig noget :-)
Guinnless
Indlæg: 124
Tilmeldt: 29. aug 2008, 11:56
Geografisk sted: Ved Køge Bugt

Re: Dele brygdagen i to ?

Indlæg af Guinnless »

Hej,

For at optimere tid brugt på brygdagen har jeg brugt at stille alt klar dagen i forvejen, så kan man bare 'tænde for varmen' og lave andre ting i starten. På den måde fik vi bedre tid til at lave et dobbelt bryg.

Ved ikke om du kan bruge den ide til noge.

vh
Bjarne
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Dele brygdagen i to ?

Indlæg af clucking »

Guinnless skrev: 13. dec 2023, 14:57 Hej,

For at optimere tid brugt på brygdagen har jeg brugt at stille alt klar dagen i forvejen, så kan man bare 'tænde for varmen' og lave andre ting i starten. På den måde fik vi bedre tid til at lave et dobbelt bryg.

Ved ikke om du kan bruge den ide til noge.

vh
Bjarne
Nemlig. Mit anlæg har endda en "Forsinket start" indstilling så den selv kan tænde for varmen på et indstillet tidspunkt og man kan så mæske ind med det samme uden at vente på opvarmning. Jeg tror en del anlæg har den feature.
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 10:19

Re: Dele brygdagen i to ?

Indlæg af Jens S »

Som allerede foreslået, gør jeg typiske alt klart dagen før (valser malt, fylder vand på Grainfather og hvad jeg ellers kan gøre på forhånd). Udover dette er jeg også begyndt at ændre mine opskrifter til 30 min kogning (lille tidsbesparelse).

En anden ting jeg tænker kunne overvejes: Fylde brygsystemet (i mit tilfælde grainfather) med vand efter at have pumpet den kogte og kølede urt til fermenteren, og så vente med rengøringen af denne til dagen efter. Jeg forestiller mig at så længe at den er fyldt med vand vil det være fint med sådan en iblødsætning til dagen efter.
For mit vedkommende synes jeg i sær det er rengøringen der tager en stor del af tiden på brygdagen, især når jeg har gjort de øvrige tiltag som beskrevet ovenfor.

Håber du kan bruge det.

J
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"