Fadøl og CO2 tryk

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
soren_b
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2020, 07:47

Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af soren_b »

Hej med Jer
Jeg har en FermZilla, som jeg har lavet et batch i. Efter det var gæret færdigt har jeg tvangskarboneret øllet med ca. 22 psi i lidt over en uge. Nu har jeg så sluttet FermZillaen til mit Lindr fadølsanlæg (uden kompressor). Mit spørgsmål er så, fortsætter jeg 'bare' med de 22 psi for at drive øllet igennem fadølsanlægget eller skal trykkket være anderledes når det skal drive øllet frem ?

Undskylder på forhånd hvis det har været besvaret før, har prøvet at søge men fandt ikke lige dette svar :-)

Mvh
Søren
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af clucking »

Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?
soren_b
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2020, 07:47

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af soren_b »

clucking skrev:Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?
Den står i mit skur, så det svinger lidt med Temp, men omkring 10 grader. Det er en NEIPA.'

Mvh
Søren
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af clucking »

Normalt vil man anbefale lidt højere tryk på en fustage sammen med et fadølsanlæg end uden. Men det bliver jo ikke rigtig operationelt for dig at du hver gang du har tappet skal sænke trykket igen. Hvis du konstant har højere tryk så bliver din øl overkarboneret og du kommer til at slås med skum. Nederst har jeg sat en udmærket guide ind - engang postet af Erik Borg her i forumet eller på Facebook.

Hvis du taster dine værdier ind i Brewfather så anbefales 1 bar (14,5 psi) til karbonering ved 10 gr.
Jf. guiden neders kan du så regne på, hvad det giver i tryk når du kører det som fadøl.
Du har sikkert en 3/8" ølslange mellem din Fermzilla og din Lindr; hvis jeg var dig, ville jeg indsætte et stykke bremseslange på f.eks. 1 meter til halvanden midt i ølslangen så øllet bliver bremset ned og du kan finjustere på det lille håndtag på din Lindr.
Hvis du ikke oplever skumproblemer behøver du selvfølgelig ikke gøre det og hvis det er meningen øllet skal nydes i løbet af kort tid kan du blot følge Eriks guide. Men bemærk at din Fermzilla har en begrænsning vedr. tryk og sikkerhedsventilen vil åbne på et tidspunkt. Så længe temperaturen er lav bør det dog ikke blive et issue.
Husk at alene en temperaturændring ændrer trykket i tanken så hvis du har karboneret ved stuetemperatur vil du have et andet og lavere men fortsat korrekt tryk i tanken efter du har flyttet den til skuret. Brug f.eks. Brewfather eller et lignende software/hjemmeside/carbonation chart til at påvise det.
soren_b skrev:
clucking skrev:Ved hvilken temperatur står din tank ved?
Hvilken stilart er øl?
Den står i mit skur, så det svinger lidt med Temp, men omkring 10 grader. Det er en NEIPA.'

Mvh
Søren
"Serveringstryk fadøl (Erik Borg):
Under forudsætning af, at dit øl er karboneret korrekt, og er omkring 2,5 CO2-volumen, så skal trykket op for at holde CO2'en i øllet.
Det må gerne komme op i nærheden af 3 bar. Med udgangspunkt i den rumtemperatur fadet står ved, er tommelfingerreglen, at temperaturen + 10-15% divideret med 10 er lig med det tryk du skal sætte på.
Er temperaturen 22 grader, skal trykket være (22+3)/10=2,5 bar.
Når festen er færdig, skal trykket i fadet igen sænkes til det tryk der skal til, for at bevare CO2-volumen."
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Family Brewing »

Jeg er ny i alt det her fadøls halløj, men jeg har ombygget en lille kummefryser til fadølsanlæg, og jeg er lidt i tvivl ift co2 trykket.

Jeg ønsker stadig at sukkerkarbonere i fustagen, men hvad skal jeg så stille manometeret på når jeg skal til at tappe fra hanen?
Det hele står ved 6 grader.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Knet »

Hvorfor vil du sukker karbonere? :-)

Der findes karboneringstabeller der fortæller hvor meget tryk der skal på, afhængig af temperatur og ønsket rumfang (ølstil). Trykket i bar falder med temperaturen. Sukkerkarbonerer du til et givet rumfang ved 20 grader, skal du se i en sådan tabel, hvor mange bar dette rumfang modsvarer ved 6 graders temperatur. Og så skal du sætte trykket på manometer til dette tryk. Du ønsker jo, at bevare en ligevægt i headspace og i øl når du tapper, så karboneringsniveau bevares.. Er tryk ved temperatur lavere i headspace end i øl, vil øl frigive co2 til der er ligevægt, og derved blive fladere. Er tryk i headspace højere, så vil dit sukkerkarbonerede øl tillige blive lidt tvangskarboneret, til der er ligevægt.

Jeg kører ned 0,8 bar ved køleskabstemperstur. Afhængig af ølstil. Men overall er det niveau af karbonering jeg kan lide. Men det er en smagssag.

Når jeg tvsngskarbonerer ryger det bare i køleren med samme tryk (0,8 bar). Skulle det tvangskarboneres varmt, skal tryk være højere. Og når øl så kommer i køler, så falder tryk. Så fremdrift temperatur ville stadig, for kold øl være 0,8 for mig, selvom den varme øl er karboneret ved højere tryk.

Giver mening når du ser på en karboneringstabel.

Vh. Kenneth
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Family Brewing »

Det er bare så dejligt nemt at sukkerkarbonere, jeg fylder alligevel kun én fustage og resten på flasker når jeg har brygget 25-30 liter.

Ok, som jeg forstår det, skal jeg bare holde trykket i fustagen på det samme niveau, for at drive det ud, så det hverken mister tryk, eller karboneres yderligere.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af peos »

Ja, du tapper ved samme tryk, som du har karboneret til. Jeg kører med 1,1 bar ved 6 grader for næsten alle bryg.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Knet »

Det er nemlig smag og behag og så selvfølgelig øltype der styrer karboneringsniveau. Som i filmen “blinkende lygter” hvor Ole Thestrup gravede øl ned i skoven, for at ramme liiige den rette temperatur. Og den er individuel sagde den gode Thestrup til en ung Mads Mikkelsen :-) ja, man skal nok have set filmen :-)

En belgier skal fx have noget mere krudt på boblerne end en sweet stout.

Jeg kørte i lang tid med 1 bars tryk ved 5 grader. Men har erfaret, at 0,8 passer mig bedre. Men prøv dig frem. Virker boblerne for “skarpe” for dig, kan tryk være for højt. Mindre tryk oplever jeg som “blødere” karbonering. Men det er nok subjektivt.

Det fede er, at du kan eksperimentere med det. Er det for “skarpt” kan du slukke co2. Tappe et par øl. Eller lufte fad ud. Det vil reducere tryk i headspace og så vil fysikken sørge for, at trykket udlignes. Altså at karbonering i øl falder. Og så kan du sætte tryk på igen, men lidt lavere.

Den anden vej, hvis du ikke har fået nok sukker i, så giver du den bare et nøk på regulatorskruen og så udjævner tryk sig over tid, løbende som den ekstra co2 i headspace vandrer ned i øllet.

Jeg havde også planer om at sukkerkarbonere fadene, da jeg startede. Syntes det virkede mere autentisk. Men med risiko for at kickstarte en religiøs debat på forum (hvilket egentlig er velkomment, for der er mange læsere, men få bidragere herinde og efterhånden desværre lidt tamt) så er co2 nu en gang co2 i min optik. Og luksussen ved bare at sætte koblinger på og komme tilbage efter en uge til en velkarboneret fadøl, uden bundfald, vandt hos mig. Og jeg ikke overvejet sukkerkarbonering af fade siden, men kører naturligvis det der ikke kan være på fad, i flasker med sukker.

Skulle du overveje at tvangskarbonere istedet, så fyld det desinficerede fad med vand og blæs det ud med co2. Udluft fad. Så har du et fad indeholde co2 (og ingen ilt, der er øls fjende nummer et). Slut så co2 indgang fra fad til gærspand og ølhane på spand til øludgang på fad. Så kan fad fyldes uden øl kommer i kontakt med ilt, da øllet som det løber ned i fadet, vil presse fadets co2 op i gærspanden. Når nu man har gjort sig umage, er der ingen grund til at ødelægge det med ilt.

God fornøjelse med karbonering.

Vh. Kenneth
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Family Brewing »

Tak for svarene, jeg tror jeg kører med 0,8 bar i tappetryk, og så må vi se om det fungerer.

Det kan være jeg skal i gang med at tvangskarbonere en gang i fremtiden.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af peos »

Family Brewing skrev:Tak for svarene, jeg tror jeg kører med 0,8 bar i tappetryk, og så må vi se om det fungerer.

Det kan være jeg skal i gang med at tvangskarbonere en gang i fremtiden.
Så skal du bare huske at dosere sukkeret, så du ikke kommer højere op end de 0,8 bar. For hvis du tapper med lavere tryk, end du har karboneret til, så får du problemer med skum.
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Family Brewing »

peos skrev:
Family Brewing skrev:Tak for svarene, jeg tror jeg kører med 0,8 bar i tappetryk, og så må vi se om det fungerer.

Det kan være jeg skal i gang med at tvangskarbonere en gang i fremtiden.
Så skal du bare huske at dosere sukkeret, så du ikke kommer højere op end de 0,8 bar. For hvis du tapper med lavere tryk, end du har karboneret til, så får du problemer med skum.
Den skummer faktisk en del når jeg tapper, ikke vanvittig meget, men mere end jeg syntes er optimalt, hvordan løser jeg det så? skal jeg lukke lidt co2 ud af fustagen?

Hvordan rammer jeg 0,8 bar ved sukkerkarbonering? jeg har altid kørt 6 gram pr. liter, og det har fungeret fint i flaskerne.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Knet »

Hvordan tapper du fra fadet? Picnic tap med bremseslange? Kegerator hvor hane sidder uden for og er varm? Eller hane direkte på fad i køleskab, hvorved den er kold? Er det hane uden regulator?

Der er info om det andet her: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=5547" onclick="window.open(this.href);return false;
Family Brewing
Indlæg: 99
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Family Brewing »

Det er en fadøls hane regulator som sidder ud igennem fryseren, så ja den sidder ude i varmen.

Hvis jeg kun åbner ganske lidt for regulatoren og dermed skænker meget langsomt går det an.
Men åbner jeg bare en anelse mere for regulatoren på hanen, bliver det hele til skum.

Øllet føles overhovedet ikke overkarboneret når man drikker det.

Tak for linket, det viser jo fint, hvilket tryk man får ved forskellige temperaturer og smart ift. tvangskarbonering, men er der en måde at regne ud på, hvilket tryk jeg får i min fustage/flasker hvis jeg har sukkerkarboneret med 6 gram pr. liter ved 20 grader?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Fadøl og CO2 tryk

Indlæg af Knet »

Skemaet med farverne fra admin viser, at ved 6 grader er 0,7 bar lig rumfang på 2,2.
Og 0,9 bar er ved 6 grader 2,4. Så et kvalificeret bud vil være, at 0,8 er 2,3 rumfang co2. Men for at kunne følge tabellen, så lad os tage udgangspunkt i 0,9 bar:

0,9 var ved 6 grader er 2,4 rumfang. Tager du fustagen ud af køleren, pileer co2 tilførsel af, og varmer den op til 20 grader, ændrer det ikke på rumfang af co2 i den. Trykket stiger så bare til 1,8 bar.

Så du skal sådan set bare gå efter en sukkerkarbonerings tabel der giver dig 2,4 rumfang. Når dette øl køles til 6 grader vil bar være 0,8.

Og så ville en øl der er gæret ved 20 grader jf sukkerkarboneringstabeller rumme 0,88 rumfang i forvejen og for at ramme 2,4 rumfang på den, skal du tilsætte, ja, 6 gram pr liter.

Det ville være mit bud. MEEEEEN Det var indtil jeg så dette link, fordi jeg var for doven til at slå op i karboneringstabeller: https://brygbaren.dk/beregninger/karbonering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brygbaren siger, at der er forskel på sukkerkarbonering i fad og flaske! At der i fad ikke skal lige så meget sukker. Og mit ovennævnte eksempel tager afsæt i flaske.

Taster man samme tal ind hos brygbaren siger den ganske rigtigt 6,08 gram pr liter i flaske, men kun 4,05 gram pr liter i fad. Og det fatter jeg ikke. Hvorfor er der forskel på fad (stor dåseøl) og øl på flaske ved sukkerkarbonering? Nogle bud?!!

Mht. Tapning: når varm hane mødes kan det godt skumme. I morgen er det fredag , så prøv at tappe to i træk. Ved nr. 2 er have kold. Skummer det så?

Eller s må du have noget bremseslange på. Bremsen i form af regulator burde vel dog være nok?
Jeg har 3/8 slange - halv til hel meter afhængig af fads placering, gående til hanerne, som har regulator på. De er reguleret ned, men kommer i anstændig hastighed synes jeg, uden det store skum.

Skal du ha ny hane på et tidspunkt så se på intertaps Nukatap. Det er en glimrende forward sealing hane, der gås med regulator, hvor de har minimeret massen af stålet, i erkendelse af, at massen akkumulerer og holder på temperaturen. Jo tyndere, desto hurtigere køles den sf den igangværende tapning, og desto mindre skum (siger de selv).

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"