Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af odenselunde »

Kære alle,

Jeg sidder og river mig i håret over hvorfor jeg ikke kan finde ud af hvor på min Corneliusfustage jeg skal montere hhv. øl-ud og co2. Der er et lille p på den ene studs - hvad skal jeg montere på den?
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af Family Brewing »

På mine står der in og out, men den hvor røret stikker ned i bunden er naturligvis out, altså øl ud, og den anden er så in, altså co2 ind.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af mhn »

Ball-lock:
Gas connecteren er grå. På fadet er der skåret et lille hark nederst i den til gas.
Øl connectoren er sort. På fadet er der ikke hak i den til øl. :-)

https://www.amazon.ca/Preamer-Liquid-Po ... B079GS8MJS" onclick="window.open(this.href);return false;
Gas til venstre
Øl til højre.

Pin-Lock er noget med 2 og 3 pinde. Men dem har jeg ikke styr på.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af grøntoft »

Som de siger på engelsk:

Gas - Grey - Groove
(Gas - Grå - Rille)

Beer - Black - Blank
(Øl - Sort - Blank)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af odenselunde »

Fedt! Tak for hjælpen :-) Jeg startede med at sætte gassen på og det resulterede i at der løb øl op igennem slangen og ud af et hul i den... det er ellers sprit nyt det hele. Skal jeg sætte ølslangen på først eller hvordan? Og kan jeg bare lappe hullet i co2-slangen med en masse tape?
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af Jan Rasmussen »

odenselunde skrev:Fedt! Tak for hjælpen :-) Jeg startede med at sætte gassen på og det resulterede i at der løb øl op igennem slangen og ud af et hul i den... det er ellers sprit nyt det hele. Skal jeg sætte ølslangen på først eller hvordan? Og kan jeg bare lappe hullet i co2-slangen med en masse tape?
Hvorfor reparere på noget der er helt nyt! bed da forhandleren om ar udbedre det der ikke virker, med mindre du selv har ødelagt det?

Jan
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af grøntoft »

Er det muligt at korte lidt af CO2 slangen?
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af odenselunde »

Lige en opfølgning.
Jeg var lidt presset af at skulle holde min 40-års fødselsdag i lørdags, så havde ikke tid til at få en ny slange hjem. Nå, men jeg forsøgte mig med at slutte øllen til først og derefter gassen. Hullet blev lokaliseret og jeg kørte en masse tape rundt om det. Tror det holdt tæt - uheldigvis var hullet præcist på midten, så der var ikke helt mulighed for bare at skære af. Jeg måtte dog desværre konstatere at min hvedeøl skummede sindsygt meget, så den var der ikke meget salg i... om det så er fordi jeg har overkarboneret eller om det skyldes hullet eller en helt tredje ting er jeg ikke erfaren nok til at svare på. Men IPA'en var formidabel, så jeg reddede lidt af æren der :-D

Tak for jeres hurtige svar :-)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af grøntoft »

Hvedeøllen kunne måske have været serveret ved et lavere tryk... Eller en længere bremseslange. Eller langsommere skænkningshastighed på fadølsanlægget. Det kan du jo begynde at lege med. Det skal nok blive en "hyggelig" aften. Men gør det en aften hvor du ved at du ikke skal på arbejde dagen efter ;)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af peos »

grøntoft skrev:Hvedeøllen kunne måske have været serveret ved et lavere tryk... Eller en længere bremseslange. Eller langsommere skænkningshastighed på fadølsanlægget. Det kan du jo begynde at lege med. Det skal nok blive en "hyggelig" aften. Men gør det en aften hvor du ved at du ikke skal på arbejde dagen efter ;)
Lavere tryk er sjældent løsningen. Det er tvært imod næsten altid garanti for skum.

Serveringstrykket skal altid være højere en karboneringstrykket. Sørg for det, og så slipper du for skum, så snart hanen efter et øjebliks tapning er blevet kold.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Cornelius - hvordan kender man forskel på studserne?

Indlæg af kbh36 »

Og åben hanen helt, ikke noget med at skænke ved kun at vippe håndtaget lidt.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"