Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
takys
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. feb 2022, 10:38

Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af takys »

Hej
Jeg skal tvangskarbonere.

Spørgsmål:
Hvis der tvangskarboneres ved en markant anden temperatur end efterfølgende skænketemperatur, hvad skal jeg så justere mit co2-tryk efter i karboneringsprocessen?.....karboneringstemperaturen eller skænketemperaturen?

Eksempel:
Jeg bruger i eksemplet tabellen til udregning af co2tryk ved tvangskarbonering fra hjemmeriet.dk
Jeg vil lave en øl med co2 volumen på 2,4.


Ved en temperatur på 20 gr kræver det 1,8 bar co2 tryk i karboneringen iflg. tabellen.
Ved en temperatur på 5 gr kræver det 0,8 bar i karboneringen iflg. tabellen.


Nu karbonerer jeg ved 20 grader, og skænker bagefter nedkølet til 5 grader. Skal karboneringen så være foretaget ved 0,8 eller 1,8 bar co2 tryk?


Kort sagt...skal karboneringstrykket beregnes efter forventet temperatur på øllet i karbonerings- eller skænkesition?


Ja- jeg er klar over, at det er smart at karbonere ved samme temperatur som skænketemperatur, eller måske lavere. Men..når nu de to temperaturer er markant forskellige som beskrevet herover...hvad så?

Mit spørgsmål er muligvis simpelt, men jeg kommer til at gætte, hvis jeg selv skal svare, og mit øl er for godt til at udsættes for gætteleg. Er der en som faktisk kender svaret faktuelt, som kan hjælpe mig?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Knet »

Trykket øges med temperaturen. Og falder når den falder. Rumfanget er det samme.

1,8 bar ved 20 grader bliver til 0,8 bar ved 5 grader. Så du kan karbonere med 1,8 ved 20 og sætte den i køleren efter endt karbonering. Eller sætte på køl straks og karbonere ved 0,8.

Du skal IKKE sætte den ved 5 grader og 1,8 bar. Så overkarboneres det voldsomt og du skal bruge laaaang tid på at lufte ud. Det kolde øl holder godt på CO2. Bare tænk på hvor hurtigt CO2 frigives, fra en varm øl/sodavand, der hældes op.

Der er også alternativer til hurtigere karbonering. Ved højt tryk hvor det rystes ind i øl. Eller et døgn med højt tryk efterfulgt et par dage med serveringstryk. Men er det din første, så køl den ned straks og sæt den på 0,8. Og smag på den på fredag. Så undgår du overkarbonering.

Vh. Kenneth
takys
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. feb 2022, 10:38

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af takys »

Tak for svar Kenneth.

Der lyder da helt rigtigt, når jeg tænker efter. Sådan bliver det.
Det er mit andet bryg. Første bryg sukkerkarbonerede jeg, men jeg kan godt lide legetøj, så igår gik jeg all in på tvangskarbonering nede i øl-butikken.
Nu har jeg hardwaren, men det kniber stadig lidt med at fatte det hele til bunds.
Med dit svar kan jeg karbonere, men det får mig til at tænke på tryk ved opbevaring i fustage, som der kun ind i mellem tappes af.

Efter karbonering havde jeg tænkt, at der kun skulle være lavt tryk til at holde ilt væk fra fustagen og til at trykke øllet gennem hanen..f.eks. 0,2-0,4 bar .men...står mit øl så og bliver fesent efter nogle dage? Det mindre tryk giver jo et tomrum over øllet, hvor øllets kulsyre kan søge op til og dermed ud af mit øl? Særligt når der er taget af fadet og tomrummet vokser.
Sååhh?..

Arbejder jeg med tre tryk?

Karboneringstryk. - For at få co2 .
Lager-opbevaringstryk. - For at holde på Co2 ens selv om der f.eks. kun er et halvt fad tilbage.
Tappetryk - for ikke at tappe med et tryk, så jeg får ander end skum ud af hanen


Eller hur....? Eller er et lavt tryk nok til at holde co2 i koldt øl, når det først er karboneret?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Knet »

Det kommer du ikke til at fortryde.

Nu ved jeg ikke om du har plads til CO2 flasken i køleskabet?
Jeg sætter den altid på 0,6-0,8 bar afhængig af øltypen. Det er karboneringsttryk og samme tryk jeg bruger til at drive øllet med. Når jeg tapper en halv liter fyldes “tomrummet” den efterlader med CO2 med samme tryk.

Øllet vil altid frigive CO2 og sikre ligevægt mellem headspace og øl. Så tapper du uden at supplere med CO2 med samme tryk, så reduceres tryk i headspace og øllet frigiver til det udjævnes. Jo mere du tapper desto færre rumfang vil øllet indeholde over tid og gå hen og opleves fladt. Og så kommer det langsomt ud.

Derfor: samme karboneringstryk og drifttryk, når det vel at mærke opbevares koldt.

Hvis du er bange for at miste CO2 pga at det siver, kan du bare åbne CO2 hanen når du tapper. Og har du ikke plads til CO2 flasken i køleren så supplerer du bare med CO2 når du har trukket et par liter.

Husk bremseslange til at forhindre skumdannelse, hvis du bruger picnic tap.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Borg »

Du arbejder med ét tryk.

Det er det tryk, der ved *øllets givne temperatur* i fustagen vil give det ønskede CO2 volumen.

Glem alt om underlige begreber som karboneringstryk, lagringstryk og serveringstryk. De er “opfundet” for at forvirre brugere af øl på fustage.

Øllets temperatur i fustagen, CO2 volumen og trykket i fustagen er tre gensidig forbundne størrelser. Ændres én, vil mindst én af de to andre også ændre sig.
Øges temperaturen, øges også trykket, mens CO2 volumen er den samme
Øges trykket, øges CO2 volumen, mens temperaturen er den samme
Formindskes trykket, så formindskes CO2 volumen, mens temperaturen er den samme

Sæt det tryk på din fustage som ved øllets aktuelle temperatur giver den CO2 volumen du gerne vil have.
Når der er balance i systemet, kan du flytte din fustage derhen, hvor du gerne vil have den. Kold eller varmt er underordnet, for trykket flytter sig i forhold til øllets temperatur, men CO2 volumen forbliver den samme.

Når du vil skænke af din fustage, er det stadig øllets temperatur i fustagen der skal have din interesse. Hvilken temperatur øllet har når det kommer ud af hanen er fuldstændig underordnet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Broder Jacob »

IMG_0216.jpg
Hej Erik
Se hvad jeg har fundet.
Det er reserveret til dig.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Borg »

Tusind tak, Jacob.

Den kommer til at passe fint til den flaske øl jeg har stående fra samme bryggeri
Billede
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Tvangskarbonering ~Tryk og temperatur

Indlæg af Broder Jacob »

Præcis
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."