Undergær.

Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Undergær.

Indlæg af Jan Rasmussen »

Ctharth skrev:Har du brugt hydrometer eller refraktometer til at måle med?

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ved godt at man grundet alkohol skal kompensere resultatet når man måler FG med et refraktometer for at få en præcis måling.
men for at tjekke om gæringen er stoppet kan man vel godt bruge et refraktometer, resultatet refraktometret måler skal jo blot være stabil over tid.
altså hvis du f.eks. måler 1035 med refraktometret 3 dage i streg kan man vel udlede at gæringen er stoppet.

Jan
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Undergær.

Indlæg af Ctharth »

Hej

Det er jeg ikke uenig i.

Men årsagen til den stopper kunne være den havde udgæret alt metaboliserbart sukker. Det lyder ikke sandsynligt med en måling på 1021 fg. Den ville have været betydeligt lavere hvis der ikke var kompenseret på et refraktometer.

Men jeg tænker 1021 er meget højt. Så med mindre gæren har en meget lav attenuation og der var mashet højt i temperatur så vil jeg tro noget andet har fået stoppet gæringen.

Men der er nok nogle derude med mere erfaring der er bedre til at forholde sig til dette.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Undergær.

Indlæg af Family Brewing »

Så fik jeg målt igen, nu siger den 1018, altså den er gået fra 1021 til 1018 på 2 døgn, så jeg formoder gæren er aktiv.

Er der andre der har prøvet det, altså at gæringen går i gang igen ifb. med diacetyl pause?

Nu er der vel ikke andet for end at lade den "boble" færdig ved 18 grader?
Hvad sker der ved det, det er jo for varmt for en undergæret lager?

Jeg skal nok lave målinger hver 3. dag så jeg opdager når FG er stabil.
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Undergær.

Indlæg af Family Brewing »

Prøverne smager i øvrigt virkelig godt, og det skulle den jo gerne blive ved med.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Undergær.

Indlæg af JAFU »

Er du opmærksom på, at du skal korrigere din måling, såfremt du måler med hydrometer ved forskellige temperaturer.
Hydrometeret er kalibreret til at måle ved 20 grader. Måler du for eksempel ved 10 grader, skal aflæsningen korrigeres med -2. En måling ved 23 grader skal der korrigeres med +1 og ved 28 grader er det +2, hvis du vil have den korrekte værdi.
Måler du ved samme temperatur hver gang, skal du ikke korrigere målingen, såfremt du kun er interesseret i at se ændringer, og ellers er ligeglad med den helt korrekte værdi.

Du vil sikkert kunne søge en tabel frem ved at søge efter hydrometer-temperatur-korrektion på nettet.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Undergær.

Indlæg af Family Brewing »

Jeps, den er jeg med på :-)

Jeg måler ved 20 grader
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Undergær.

Indlæg af Family Brewing »

Målte FG 1018 igen igår, så nu bliver den cold-crashet og flasket næste weekend, der er heller ingen aktivitet i gærlåsen længere.

Jeg gætter på den har gæret en del under diacetyl-pausen, men jeg har også læst et sted, at det mest optimale er, hvis man kan ramme diacetyl-pausen når 75% af gæringen er overstået.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"