Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Besvar
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af Family Brewing »

Hej, har brug for hurtig rådgivning.

Jeg har en NEIPA stående i en gærspand, i mandags, efter 22 dage i gærspanden, tilsatte jeg tørhumle og påbegyndte cold-crash, da var der ingen aktivitet i gærlåsen, og det havde der ikke været i mindst en uge.

Den er nu (fredag) nede på 2 grader, men nu bobler gærlåsen lystigt, hvad sker der? kan jeg tappe den på flasker i morgen (Lørdag) som planlagt?

Mvh.
Kristian
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 08:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af MaxRasmussen »

Family Brewing skrev:Hej, har brug for hurtig rådgivning.

Jeg har en NEIPA stående i en gærspand, i mandags, efter 22 dage i gærspanden, tilsatte jeg tørhumle og påbegyndte cold-crash, da var der ingen aktivitet i gærlåsen, og det havde der ikke været i mindst en uge.

Den er nu (fredag) nede på 2 grader, men nu bobler gærlåsen lystigt, hvad sker der? kan jeg tappe den på flasker i morgen (Lørdag) som planlagt?

Mvh.

Kristian
Har du målt FG?
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af Family Brewing »

Nej det har jeg ikke, jeg plejer lade dem stå i 4 uger inden jeg flasker.
Men tænker det må være noget med, at det er kølet ned til 2 grader, som gør at den bobler, der er vel ikke noget der kan gære ved kun 2 grader?
Jeg har ikke prøvet at cold-crashe før.
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af clucking »

Jeg ville ikke selv flaske nu. Prøv at google “hop creep” - tænker det er det du ser.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af Knet »

Ved coldcrash krymper væsken. Der kommer altså undertryk, hvis gærtanken i øvrigt er tæt. Klukken i gærlåsen kan altså være ilt der suges ind. Ikke det bedste for lige en NEIPA.

Ved min første coldcrash var der suckback. Jeg anvendte en blow-off barb og en slange på en meter, der gik direkte ned i starsan. Alt starsan blev siger op i øllen ved coldcrash. Så jeg endte med at kassere 19 liter IPA - snøft.

Nu tilsætter jeg CO2 løbende som temperatur falder. Eller har en pose fyldt med CO2 lutter om slangen.

Vh. Kenneth
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af Family Brewing »

Det kunne godt tyde på det der "Hop Creep", jeg undrer mig dog stadig over hvordan gæren kan arbejde ved blot 2 grader.

På gærlåsen ses det tydeligt at den "bobler ud -af", altså overtryk i spanden, jeg måler FG i morgen, og igen om 3 dage.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af peos »

Tvivler på, at det er gæren, der er blevet aktiv efter så lang tids gæring og ved så lav temperatur. Det kan reelt ikke lade sig gøre. Det er mere sandsynligt humlen og små urenheder/partiker i humlen, der frigør noget af den CO2, der er bundet i øllet under gæringen. Så jeg ville ikke være bange for at flaske nu.
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Aktivitet i gærlås efter cold-crash

Indlæg af Family Brewing »

FG var den samme Lørdag og Mandag.
Så nu er den flasket.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"