Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Ebbe_
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. jan 2021, 15:42

Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af Ebbe_ »

Som absolut nybegynder er jeg her ved mit tredje bryg røget ind i at gæringen er gået i stå.
Har her på sitet fundet ud af at det er jeg ikke den første der har oplevet, men finder ikke lige løsningen på netop mit problem.
Det er en lidt forsinket julebryg jeg har gang i.
Det er et aalgrain kit med malt og en opgivet OG på 1.061 og FG på 1.015.
Gæren er en tørgær: Belgian Trapix B19 på 10 gr.

Har efter bedste evne fulgt opskriften. Det der skulle have været en urt på 20 ltr. og en OG på 1.061 endte med en OG på 1.065 (refraktometer) og 24 ltr. som jeg absolut skulle presse ned i en 20 ltr. spand.
Regningen kom så under stormgæringen i mit køle/varmeskab (21 gr.) hvor der blev trykket en liter ud i skabet, til jeg fik sat en slange på og ned i en flaske med cleaner og kogt vand. I den er der også havnet en liter urt.
Efter 14 dage stak jeg om (HAR læst her det ikke er nødvendigt) og nu her efter 4 uger skulle den være nede på 1.015 men er kun kommet ned på 1.035 og dermed en noget fesen og sød påskebryg.
Jeg har seriøst plasket urten ned i gærspanden sammen med tørgæren, men har alligevel en mistanke om jer er løbet tør for ilt
Kan jeg gøre noget ved det.? Tage et par liter op og lave en genstarter med et brev gær eller belufte urten?
Eller skal jeg leve med jeg har lavet mig en påske hvidtøl på 3.9%?
Gode råd er meget velkommen.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af Ctharth »

Hej

Og det er ikke fordi du måler med dit refraktometer uden at omregne?

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ebbe_
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. jan 2021, 15:42

Re: Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af Ebbe_ »

Hej Jesper.
Hvis det bare var det. Mit refraktometer er forsynet med SG wort skala fra 1.000 til 1.130 og jeg måler ved ca. 20 gr. Skalaen er kalibreret præcist på 1.000 med rent vand.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af Ctharth »

Hej

Som jeg har læst det er refractometer skalaen til en sukker opløsning, ikke en sukker alkohol opløsning.

For at måle fg skal man kompensere for den ændring alkoholen medbringer.

Der er diverse omregnere til det på nettet. Jeg har dog ingen erfaring da de fleste anbefaler at man anvender oeschlevægt til fg. Så jeg bruger kun mit refraktometer til og.


https://www.petedrinks.com/abv-calculat ... ydrometer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har efter bedste evne tastet dine data ind:

Billede


Mvh


Sent from my iPhone using Tapatalk
houe68
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16. dec 2019, 19:01

Re: Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af houe68 »

du kan også bruge denne, den tager højde for alkohol i urten
https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebbe_
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. jan 2021, 15:42

Re: Gæring gået i stå ved 1.035 !!

Indlæg af Ebbe_ »

Selvfølgelig - hvilken tanketorsk. Har lige målt med min gamle oechslevægt og den viser 1.017.
Mange tak for hjælpen, nu kan jeg komme videre
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."