pumper

Forum til de professionelle bryggere der søger udstyr og info her om.
Besvar
HenrikKiehn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2020, 11:43

pumper

Indlæg af HenrikKiehn »

Hej Alle
Jeg er en lille brygger fra Nordjylland. Jeg recirkulere ved mæskning, men min lille pumpe brænder af. Jeg bruger ca. 6-7 kg malt på mit 23 liters anlæg, hvilket gør at der er langsomt gennem løb i malten. Kan man få en pumpe der kan tåle at løbe tør, eller en niveu kontrol. Håber i kan hjælpe. Henrik Kiehn
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: pumper

Indlæg af JAFU »

Hej Henrik
Du nævner ikke om dit setup er med intern eller ekstern pumpe.
Jeg benytter selv et af de mange bryganlæg, hvor pumpen er intern. Er gennemløbet dårligt lukker jeg ventilen lidt mere til, så flowet reduceres. Er det helt galt, så rører jeg lidt i malten, lader det sætte sig og starter pumpen igen.
Hvis du ikke har mulighed for at justere flow med en ventil, kan du evt klemme slangen, så flowet reduceres.
Niveaustyring og pumper, der tåler at køre tør, lyder umiddelbart som dyre løsninger. Især når dit maks volumen (kun) er 23 liter.

Måske der er andre, der har andre input?

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
HenrikKiehn
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2020, 11:43

Re: pumper

Indlæg af HenrikKiehn »

Tak til Jakob. Jeg har investeret i et anlæg med intern pumpe.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: pumper

Indlæg af Ctharth »

Hvis det er fordi vandet ligger over malten: Har du overløbet så tæt på malt overfladen som muligt? Således væsken ikke bare ligger i et stort Basim over malten.

Evt. kan du modificerede røret til glidende overgAng, mener der er en YouTube video om hvordan man kan gøre det på en robobrew. Men jeg tror princippet kan overføres til andre anlæg også.

Overvej risskaller hvis ophobningen sker pga stück mash.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: pumper

Indlæg af JAFU »

Hej Henrik

Hvis det er et af de typiske bryganlæg, så er der vel et overløb i maltpiben, som netop er en sikring mod tørløb af pumpen?
Det er der i hvert fald i mit (Brewmonk).
Som Ctharth skriver, kan du blande risskaller i din malt, da det giver et hurtigere gennemløb, og dermed mindre ophobning af vand over malten. 3-4% risskaller (vægtmæssigt) vil kunne gøre det, vil jeg tro.

Desuden ... så tænker jeg, at du er tæt på din max grænse med malt i forhold til, som du skriver, at dit anlæg er på 23 liter. Måske endda over grænsen.
Mit anlæg er til 30 liter, men jeg mæsker aldrig mere end de 6-7 kg malt, du gør på et 23 liters anlæg. Der er for mange ting, der ikke helt kører, som de skal, når udstyret presses ... synes jeg.
Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Professionel udstyr"