Tilføre humle til færdig bryg

Besvar
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Thorup »

Hej alle bryggere
Jeg har brygget en kölsh øl 3x19l som mangler noget humle.
Øllet er færdig karboneret og næsten modnet tilstrækkeligt.
Øllet er tappet på Cornelius futager
Jeg har fejlberegnet humlemængden under brygningen og er endt med en øl der mangler noget humle.
Mit spørgsmål går på, hvordan tilføres bedst noget humle?
Er det tørhumle eller humle te eller ekstrakt

Sendt fra min YAL-L21 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Knet »

Tørhumler du direkte i fad, risikerer du, at det “clogger til”. Det er noget rod med pellets i diptube. Med mindre du har udstyr til at kunne tappe fra toppen, Clear beer draught system, ville jeg gå med te. Det var årsagen til at jeg i sin tid købte CBDS med humlefilter på.

Alternativt hvis du har et af de der lukkede rør til humling, så kunne pellets måske lade sig gøre. Men det skal godt nok være fint masket. Humlesokker er ikke vejen tænker jeg.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Thorup »

Tak for input Kenneth
Det der Clear beer draught system er nyt for mig, men lyder ellers spændende.
Hvor har du købt dette system?
Tror jeg prøver at koge lidt humle te og tilsætte indtil ønsket aroma/bitterhed opnås.


Sendt fra min YAL-L21 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Knet »

Jeg har købt det på humle.se. Lidt pebret, ifht prisen i USA. Men med straftold osv. er det nok samme pris. Humlefilteret er tillæg. Jeg har prøvet det (uden filter) bare til at trække fra toppen. Og det virkede super. Klar øl fra start til slut. Også selvom fad blev flyttet.

Jeg købte et par stykker og har derved ikke til alle fad. Men det var heller ikke min plan, for det coldcrashede øl, der står fast i køleren er dejlig klart.

Mit sigte var at kunne transportere fade med øl og sikre klar øl hurtigt derefter, hvis jeg har jockey box med i byen. Og så at kunne tørhumle NEIPA mv uden det bliver udsat for ilt. Vil så overføre fra spand til CO2 purget fad, der indeholder tørhumlen. Så tørhumles og karboneres samtidig, og alle de gode sager fra humlen forbliver i øllet og blæser ikke ud under gæringen. Med CBDS monteret i fad kan jeg så tappe direkte fra fad derefter. Alternativt overføre til andet purget fad, hvis jeg vil have øllet væk fra humlen.

At øllet forbliver i fad skulle dog ikke give bismage eller problemer har jeg læst mig til, med mindre man selvfølgelig trækker øl fra bunden og det hele clogger til :-)
Og så vil overførsel til nyt fad ko kræve, at man har to fade ledig i udgangspunktet. Så prøver nok af med tapning direkte, med CBDS og humlefilter påmonteret.

Inden jeg købte CBDS var jeg forbi forskellige fora for GDS. Scott Jarnis havde nogle bud her, der virker for ham, med henblik på tørhumling i fad: http://scottjanish.com/my-favorite-way- ... -and-kegs/" onclick="window.open(this.href);return false;


Vh. Kenneth
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Thorup »

Super Kenneth du gider dele dine oplevelser omkring produktet og erfaringer.
Kan bestemt se at det kan have sine berettigelse i de situationer du beskriver.

Sendt fra min YAL-L21 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Per »

Knet skrev:Jeg har købt det på humle.se. Lidt pebret, ifht prisen i USA. Men med straftold osv. er det nok samme pris. Humlefilteret er tillæg. Jeg har prøvet det (uden filter) bare til at trække fra toppen. Og det virkede super. Klar øl fra start til slut. Også selvom fad blev flyttet.

Jeg købte et par stykker og har derved ikke til alle fad. Men det var heller ikke min plan, for det coldcrashede øl, der står fast i køleren er dejlig klart.

Mit sigte var at kunne transportere fade med øl og sikre klar øl hurtigt derefter, hvis jeg har jockey box med i byen. Og så at kunne tørhumle NEIPA mv uden det bliver udsat for ilt. Vil så overføre fra spand til CO2 purget fad, der indeholder tørhumlen. Så tørhumles og karboneres samtidig, og alle de gode sager fra humlen forbliver i øllet og blæser ikke ud under gæringen. Med CBDS monteret i fad kan jeg så tappe direkte fra fad derefter. Alternativt overføre til andet purget fad, hvis jeg vil have øllet væk fra humlen.

At øllet forbliver i fad skulle dog ikke give bismage eller problemer har jeg læst mig til, med mindre man selvfølgelig trækker øl fra bunden og det hele clogger til :-)
Og så vil overførsel til nyt fad ko kræve, at man har to fade ledig i udgangspunktet. Så prøver nok af med tapning direkte, med CBDS og humlefilter påmonteret.

Inden jeg købte CBDS var jeg forbi forskellige fora for GDS. Scott Jarnis havde nogle bud her, der virker for ham, med henblik på tørhumling i fad: http://scottjanish.com/my-favorite-way- ... -and-kegs/" onclick="window.open(this.href);return false;


Vh. Kenneth
Er det ikke lidt i stil med det her, dog er der ikke noget filter: https://www.hjemmebryggeren.dk/udstyr-t ... med-slange

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Knet »

Jeps. Samme princip. Men til kegs. Ved ikke om man kan tilpasse fermentasaurus udgaven.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tilføre humle til færdig bryg

Indlæg af Knet »

Snublede lige over dette link i min mail fra humle.se, til dem der ønsker at tappe fra toppen.

Der mangler humlefilter. Mrn det kan da være det kommer.
Hvertfald ny aktør på banen. Det kunne CBDS også godt trænge til, med deres priser, altså konkurrence.

https://shop.humle.se/en/equipment/kegg ... r-cornykeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"