Bøvl med overkarbonering

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
bhsand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. feb 2018, 10:03

Bøvl med overkarbonering

Indlæg af bhsand »

Hej,
Jeg har brygget all-grain øl tre gange. Alle gangene er det desværre endt med overkarbonering, sprængte flasker og øl ud over det hele. Jeg tror ikke, at der er tale om infektion. Øllet smager og dufter fint - det kommer bare meget hurtigt ud af flaskerne.

De første par gange er længe siden, men denne sidste gang forløb således:

Bryggede en IPA, som efter 14 dage var gæret ned til 1010 (fg). Dette var stabilt over tre dage, hvorefter der blev omstukket til en ren spand og tilføjet 5,5 gram sukker pr. liter (opskriften sagde 6 gram, men pga dårlig erfaring tidligere, kom der lidt mindre i). Sukkeret blev opløst i to deciliter afkølet kogt vand.

Efter 7 dage på lager, var de ret flade. Efter 14 dage var der lidt liv i dem, men ikke meget (en vægtfyldemåling sagde 1027). Efter 18 dage var der alt for meget gang i dem. Når kapslerne ryger, kommer skummet løbende (dog ingen sprængte flasker endnu). En vægtfyldemåling på de "hurtige" øl siger 1010.

Jeg kan ikke forstå, at de bliver overkarboneret, når der er mindre i, end opskriften foreskriver.

Efter tre forsøg, er jeg sku ved at være træt af det.

Har I nogen forklaring på, hvad der kan være sket?

//Brian
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af clucking »

bhsand skrev:Hej,
Jeg har brygget all-grain øl tre gange. Alle gangene er det desværre endt med overkarbonering, sprængte flasker og øl ud over det hele. Jeg tror ikke, at der er tale om infektion. Øllet smager og dufter fint - det kommer bare meget hurtigt ud af flaskerne.

De første par gange er længe siden, men denne sidste gang forløb således:

Bryggede en IPA, som efter 14 dage var gæret ned til 1010 (fg). Dette var stabilt over tre dage, hvorefter der blev omstukket til en ren spand og tilføjet 5,5 gram sukker pr. liter (opskriften sagde 6 gram, men pga dårlig erfaring tidligere, kom der lidt mindre i). Sukkeret blev opløst i to deciliter afkølet kogt vand.

Efter 7 dage på lager, var de ret flade. Efter 14 dage var der lidt liv i dem, men ikke meget (en vægtfyldemåling sagde 1027). Efter 18 dage var der alt for meget gang i dem. Når kapslerne ryger, kommer skummet løbende (dog ingen sprængte flasker endnu). En vægtfyldemåling på de "hurtige" øl siger 1010.

Jeg kan ikke forstå, at de bliver overkarboneret, når der er mindre i, end opskriften foreskriver.

Efter tre forsøg, er jeg sku ved at være træt af det.

Har I nogen forklaring på, hvad der kan være sket?

//Brian
Der er (heldigvis) ikke så mange mulige årsager:

Infektion.
For meget anvendt sukker.
Sukker ikke fordelt godt nok.
Gæring var ikke færdig.

Ud fra din procesbeskrivelse tror jeg mest på en af de sidste to. Du ved selv bedst om sukker til karbonering blev jævnt fordelt. Det kan evt. ske ved at benytte en engangssprøjte eller lign. i hver flaske.
Imidlertid er det min erfaring at gæringen ser ud som om den er færdig på to uger. Det er den blot ikke. Jeg ville aldrig selv flaske før efter 3 uger med mindre der er specielle omstændigheder som f.eks. anvendelse af Kveik gær.
Lad dine øl stå ved stuetemperatur de første 14 dage efter flaskning - uanset de er under- eller overgærede.
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af loobie »

Jeg synes dine vægtfyldemålinger er interessante. Er de målt med hydrometer eller refraktometer? Hvis det er med refraktometer, har du da korrigeret for alkoholniveauet? Hvis brygget gærede ned til 1010, og du 14 dage efter tilsætning af karboneringssukker målte 1027 er der noget galt. Jeg går ikke ud fra du er kommet til at hælde ti gange for meget karboneringssukker i (6 gram pr liter bør kun flytte SG et par point, ikke 17!), og derfor må der være noget galt med dine målinger, eller, som clucking nævner, omrøring. Mine råd ville være: Giv det rigeligt tid til at gære ned, og sørg for grundig omrøring efter tilsætning af karboneringssukkeropløsningen.
bhsand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. feb 2018, 10:03

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af bhsand »

Tak for Jeres svar.

Med de første par bryg var jeg også af den overbevisning, at øllet ikke var gæret færdigt - og måske er det problemet igen. Jeg troede, at jeg var på den sikre side, når jeg tre dage i streg, målte fg 1010, hvilket i øvrigt var 6 streger under det jeg skulle ramme i opskriften.

Mht. målingerne, så blev den første og den sidste foretaget med hydrometer og den på 1027 med refraktometer (denne foretog jeg ikke selv, men jeg tror ikke, at der er korrigeret for alkoholniveau).

//Brian
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af clucking »

bhsand skrev:Tak for Jeres svar.

Med de første par bryg var jeg også af den overbevisning, at øllet ikke var gæret færdigt - og måske er det problemet igen. Jeg troede, at jeg var på den sikre side, når jeg tre dage i streg, målte fg 1010, hvilket i øvrigt var 6 streger under det jeg skulle ramme i opskriften.

Mht. målingerne, så blev den første og den sidste foretaget med hydrometer og den på 1027 med refraktometer (denne foretog jeg ikke selv, men jeg tror ikke, at der er korrigeret for alkoholniveau).

//Brian
Helt fint. En anden gang kan du anvende en beregner som denne når du skal korrigere for alkohol ved en måling med refraktometer.

https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
bhsand
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. feb 2018, 10:03

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af bhsand »

Ok. Jeg er ikke sikker på, hvad der skal tastes ind i den beregner. "OG i Oeschle" er jeg med på. Det må være 1050. "Måling i Oeschle" må vel så være den aktuelle måling, som jeg kalder for FG. Det er 1010. Så får jeg resultatet "SG i Oeschle" = 988 (-3,13). Betyder det så, at jeg skal trække 3,13 fra refraktometer målingen? Jeg under mig noget over alkoholprocenten ved ovennævnte indtastninger. Den siger 8,1%. Jeg har regnet med (1050-1010)/7,5 = 5,33%.

Jeg har desværre ikke en måling med hydrometer og refraktometer taget på samme tidspunkt.

//Brian
clucking skrev:
bhsand skrev:Tak for Jeres svar.

Med de første par bryg var jeg også af den overbevisning, at øllet ikke var gæret færdigt - og måske er det problemet igen. Jeg troede, at jeg var på den sikre side, når jeg tre dage i streg, målte fg 1010, hvilket i øvrigt var 6 streger under det jeg skulle ramme i opskriften.

Mht. målingerne, så blev den første og den sidste foretaget med hydrometer og den på 1027 med refraktometer (denne foretog jeg ikke selv, men jeg tror ikke, at der er korrigeret for alkoholniveau).

//Brian
Helt fint. En anden gang kan du anvende en beregner som denne når du skal korrigere for alkohol ved en måling med refraktometer.

https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af clucking »

Det er jo alkohol ved refraktometermåling du skal korrigere for.
Så OG taster du ind som 1050 og måling i Oeschle som 1027. Så får du 1012 - den værdi du omtrentligt ville have fået, hvis du på det tidspunkt havde anvendt hydrometer i stedet for refraktometer.

bhsand skrev:Ok. Jeg er ikke sikker på, hvad der skal tastes ind i den beregner. "OG i Oeschle" er jeg med på. Det må være 1050. "Måling i Oeschle" må vel så være den aktuelle måling, som jeg kalder for FG. Det er 1010. Så får jeg resultatet "SG i Oeschle" = 988 (-3,13). Betyder det så, at jeg skal trække 3,13 fra refraktometer målingen? Jeg under mig noget over alkoholprocenten ved ovennævnte indtastninger. Den siger 8,1%. Jeg har regnet med (1050-1010)/7,5 = 5,33%.

Jeg har desværre ikke en måling med hydrometer og refraktometer taget på samme tidspunkt.

//Brian
clucking skrev:
bhsand skrev:Tak for Jeres svar.

Med de første par bryg var jeg også af den overbevisning, at øllet ikke var gæret færdigt - og måske er det problemet igen. Jeg troede, at jeg var på den sikre side, når jeg tre dage i streg, målte fg 1010, hvilket i øvrigt var 6 streger under det jeg skulle ramme i opskriften.

Mht. målingerne, så blev den første og den sidste foretaget med hydrometer og den på 1027 med refraktometer (denne foretog jeg ikke selv, men jeg tror ikke, at der er korrigeret for alkoholniveau).

//Brian
Helt fint. En anden gang kan du anvende en beregner som denne når du skal korrigere for alkohol ved en måling med refraktometer.

https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Bøvl med overkarbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Jeg bider mærke i 2 ting i det du skriver.
1 - Du skriver at du opløser sukkeret i kun 2 dl vand. Det syntes jeg er ret lidt. Jeg tror der er risiko for at din sukkerblanding bliver for "fed" så det bliver svært at få det opløst ordentligt i hele blandingen. Du risikere derfor at sukkeret bliver ujævnt fordelt. Så nogle flakser vil have for meget kulsyre, og andre vil være flade i det. Jeg har selv været oppe på at bruge 1liter kogende vand til ca. 150gr. sukker - og det har virket fint.

2 - Jeg syntes også at 3 dage med stabil FG måling er lige i underkanten. Jeg har selv for nyligt lagt mærke til en anden ting jeg syntes man bør notere sig. Nemlig hvor "uklar" øllet er. Jeg bryggede for nyligt en Kölsch hvor FG også var stabil over flere dage. Til gengæld noterede jeg mig at øllet stadig forekom uklar/grumset. Det tænkte jeg dog ikke videre over, og flaskede øllet. Da jeg efter 1 uge lige ville smage en var det bestemt "en dreng" :o). Så jeg måtte rundt i 2 omgange og lette på kapslerne ganske stille på alle flaskerne, for at undgå at de sprængte. Og selvfølgelig i håb om at øllet kunne reddes.

Mulige løsninger du kunne overveje.

1 - Istedet for at bruge sukker vand - så er jeg begyndt at bruge sukkerknald istedet. Og det har jeg nu gjort på 5 bryg, og har ganske gode erfaringer med det. Det er meget nemmere at fordele sukkeret ensartet. Men man er til gengæld jo lidt mere "låst" af sukkermængden i hver flaske. 1 sukkerknald vejer ca. 2.3gr, men man kan dog godt dele en sukkerknald rimelig præcis i 2 dele hvis man er lidt forsigtig. Jeg har pt. brugt enten 1,5 eller 2 hele sukkerknalde i mine 0.5l flasker afhængig af øltypen. Så det kunne du jo overveje.
PS: Du skal ikke fokusere så meget på om der er 5.5gr eller 6gr. pr liter. Det er efter min "usømmelig omgang med insekter" (flueknepperi) og det giver efter min smag ingen mening at skelne imellem det. Personligt vil jeg hellere drikke en øl der har "for meget" kulsyre ifht. for lidt. Så derfor er opdelingen 1, 1.5 eller 2 sukkerknalde pr. 0.5l flaske rigelig fint til mig. Men andre kan jo have en anden holdning.

2 - Jeg har generelt ikke haft nogen problemer med at lade øllet stå i både 1 of 2 uger efter FG er stabilt. Risikoen er at gæren kan give en bismag. Alternativet kunne være at du, når FG er stabilt i 3-4 dage, omstikker øllet til en ren spand, og så lader den stå i yderligere 1 uge. Så bør øllet være gæret i bund. Og hvis du samtidig bruger tricket med sukkerknaldene så er der ikke mere arbejde i det - det er bare fordelt lidt anderledes.
mvh
MEOLSEN
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."