Sløj øl

asger2500
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. apr 2020, 16:06

Sløj øl

Indlæg af asger2500 »

Hej Håndbryggere

jeg har brygget 7-8 øl nu og jeg syntes alle er endt med sådan en sløj omgang, hvor de alle smager "hjemmelavet". Jeg føler selv jeg har godt styr på processen. jeg overholder tider/temperaturer. Mæsker ved 66 grader. Der er altid godt gang i gæringen og flaskningen foregår uden de store udfordringer.

Derudover har alle mine øl en lidt "sur" eftersmag. Nogle mere en andre. dem hvor det er helt galt smager mest af alt bare surt og jeg går ud fra at der er sket en infektion. Er der nogle af jer der har gode erfaringer med hvor infektion ofte opstår? Jeg er meget påpasselig med med rengøring og desinficering. Bryggene er lavet på forskellige gryder og gærspande, men ender alligevel ud med samme resultat. Ved den seneste har jeg endda fået en hævert til flaskning, så jeg undgik taphanen, men igen. En meget sur øl.

Jeg håber i har nogle gode bud, for jeg har stadig til gode at lave en rigtig lækker håndbryg og jeg snart ved at miste gejsten

Mvh
Asger
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Sløj øl

Indlæg af peos »

Surt øl handler, som du selv er inde på, med stor sandsynlighed om infektion. Spande, gærlåse, hævert mv. desinficerer jeg altid ved skoldning med kogende vand. Og med +100 bryg har jeg kun haft 3 inficerede bryg. Det ene skyldtes en død vådgær, og ved de sidste to var modstrømskøleren årsagen (de blev lavet samme dag). Så den får nu hver gang også en tur med kogende vand.

Kedelig eller "hjemmelavet" smag er ikke nogen særlig præcis beskrivelse. Men for høj gæringstemperatur og iltning efter gæring kan være årsager.

Så et bud på din første succes kan være at skolde alt, som kommer i kontakt med dit øl efter humlekogningen (inkl. flaskerne), meget omhyggeligt. Læg ud med en ale og ikke en lager, som er meget temperaturfølsom. Gerne en IPA, hvor humlen kan lægge en dæmper på de mindre skønhedsfejl, som du kan arbejde på at eliminere senere. Og når du omstikker og flasker, så pas på med ikke at plaske med øllet, sådan at det ikke iltes mere en højest nødvendigt.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Sløj øl

Indlæg af Vestv »

Ud over alt det som PEOS skriver som jeg er enig I. Så har jeg et yderligere spørgsmål. Hvor længe har du lagret efter flaskning og ved hvilken temperatur ? En øl der ikke har lagret det den skal kan også være kedelig, men ikke sur....
asger2500
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. apr 2020, 16:06

Re: Sløj øl

Indlæg af asger2500 »

Tak for svar. Jeg har faktisk en IPA jeg skal lave en af dagene og der vil jeg prøve at være ekstra, ekstra OBS på at få skoldet og desinficeret alt igennem(selvom jeg mener at have gjort det grundigt forhen).

Jeg gærer ved 22-23 grader og lagrer i 3-4 før jeg begynder at smage på dem.

Ved godt “hjemmelavet” ikke er så præcis. Måske det bedre kan beskrives som en lidt surhed som kommer sidst, og prikker lidt på tungen. Hvor den ligesom lige markerer sig til sidst. En af mine venner ville ikke beskrive det som decideret sur, men mere en spøjs bitterhed. Det mistænker jeg ikke som infektion, men hvad mon det kan være?
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Sløj øl

Indlæg af Vestv »

Hvordan har du renset dine flasker inden påfyldning? Og hvad desinficerer du gærspand, slanger og hævert med inden brug?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Sløj øl

Indlæg af Knet »

Hvis jeg havde lavet 8 bryg, der alle var sure og jeg ellers mente at have styr på rengøring og desinficering, så ville jeg nok købe en ny brygspand til 150kr og en ny flaskefylder. Der må sidde noget et eller andet sted du ikke kan komme af med. Hvis alle øl er sure og det ikke er enkelte, tænker jeg ikke det er flaskerne.

Husk at desinficere din kapsler også. Starsan eller lignende. Og husk at det skal være vådt (have berøring) en rum tid.

Og helt kan du ikke være ved at kaste håndklædet i ringen, når du på anden tråd efterspørger fadølsanlæg :-). Men jeg forstår godt hvis du var. Har aldrig selv oplevet det. Og oplevede jeg det så meget ville jeg nok vurdere om det var indsatsen værd. Efter at have prøvet med en ny spand og fylder. Har du først smagt en af dine egne øl, der ikke “smager hjemmelavet” så køber du sjældent kommercielt øl!

Så på med vanten. Ny spand til din nye IPA.

/Kenneth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Sløj øl

Indlæg af Borg »

Du nævner at det ikke er en rigtig sur smag, men nærmere en påtrængende bitterhed.
Har du prøvet ar lave både lyse og mørke/sorte øl, og er resultatet det samme?
Noget at det du beskriver kan også tyde på, at vandet i din vandhane ikke er optimalt til ølbrygning.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Sløj øl

Indlæg af Knet »

God pointe Borg!

Asger2500 det Valby? Der lå jo en gang et mindre bryggeri, som mener de sandsynligvis laver verdens bedste øl :-). Men de har nok også vandbehandlet :-)

Bor selv i Ballerup, med stenhårdt vand der ikke egner sig til øl med lys farve. Og jeg kører 70/30 osmose /postevand. Synes ikke mine øl før dette var bitre, men de fik et mærkbart løft efter osmosen.

Meld evt. ud hvor du kommer fra, så kan andre fra området måske byde ind.
asger2500
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. apr 2020, 16:06

Re: Sløj øl

Indlæg af asger2500 »

Jeg desinficere det hele med Chemipro San. Både gærspande, flasker, kapsler, slanger, hævert mv.

Under bryg desinficere jeg brygske, termometer og lign. med kogende vand.

Jo 2500 det er Valby :)
Ja det kan jo være der er nogle som har erfaringer med vandet her omkring.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Sløj øl

Indlæg af Borg »

asger2500 skrev:Jeg desinficere det hele med Chemipro San. Både gærspande, flasker, kapsler, slanger, hævert mv.

Under bryg desinficere jeg brygske, termometer og lign. med kogende vand.

Jo 2500 det er Valby :)
Ja det kan jo være der er nogle som har erfaringer med vandet her omkring.
Hvilket vandværk får du vand fra?
Jeg bor selv i 7400, men får vand fra det lokale vandværk i Studsgård.
Det er meget stor forskel på vandet i Herning og Studsgård (til min fordel, vel at mærke), selv om der kun er 10 km mellem de to byer.
Derfor skal du starte med at finde ud af, hvorfra du får dit vand.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Sløj øl

Indlæg af Vestv »

asger2500 skrev:Jeg desinficere det hele med Chemipro San. Både gærspande, flasker, kapsler, slanger, hævert mv.

Under bryg desinficere jeg brygske, termometer og lign. med kogende vand.

Jo 2500 det er Valby :)
Ja det kan jo være der er nogle som har erfaringer med vandet her omkring.
Bruger du en base til rengøring inden til at fjerne urenheder F.eks soda, ballonrens etc ?
asger2500
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. apr 2020, 16:06

Re: Sløj øl

Indlæg af asger2500 »

Vestv skrev:
asger2500 skrev:Jeg desinficere det hele med Chemipro San. Både gærspande, flasker, kapsler, slanger, hævert mv.

Under bryg desinficere jeg brygske, termometer og lign. med kogende vand.

Jo 2500 det er Valby :)
Ja det kan jo være der er nogle som har erfaringer med vandet her omkring.
Bruger du en base til rengøring inden til at fjerne urenheder F.eks soda, ballonrens etc ?

Ja jeg bruger ballonrens til gæringsspande, taphaner, gryde.
Til flasker vasker jeg og renser jeg først med meget varmt vand, så skoldet jeg med kogende og så desinficere jeg med cemipro.
Kapsler får først ballonsrens så cemipro.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Sløj øl

Indlæg af Vestv »

Det lyder som om rengøringen er fin - hvis flaskerne er brugte ville jeg rengøre dem i en base+børste skylle grundigt og evt bage dem i ovnen ved 130 grader i min 18 min der kan være rester tilbage som vand og syren(chemipro san eller starsan) ikke kan tage, men det ville så variere fra øl til øl hvor “sur” den var - da jeg tvivler på at alle dine flasker er inficeret efter den proces du allerede følger.
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Sløj øl

Indlæg af peos »

asger2500 skrev:Jeg gærer ved 22-23 grader og lagrer i 3-4 før jeg begynder at smage på dem.
Kan du finde et sted med 18-20 grader, så bliver den bedre.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Sløj øl

Indlæg af JAFU »

Jeg synes også, at rengøringen ud fra beskrivelsen synes at være helt i orden.
Kunne det i stedet være bismag fra en stresset gær, der gærer ved lidt for høj temperatur? Hvis temperaturen i rummet er 22-24 grader, er temperaturen i brygspanden ganske givet et par grader højere, mens der er fart på gæringen. Hvilken gær har du benyttet? Egner den sig til en temperatur i den høje ende?

Jeg har en gang selv haft en syrlig øl - lidt over i græsk retsina - hvor jeg til sidst fik problemet/bismagen isoleret til primært at stamme fra bundfaldet i flasken. Jeg havde nok været for grundig med at omstikke selv det allersidste øl fra brygspanden, og fik humlerester og andet bundfald med over i det, der kom på flaske. Måske du er ude i noget af det samme ...

Med hensyn til dit vand, så er det HOFOR, der leverer vand til dig og rigtig mange andre. Vandet er blandingsvand fra flere forskellige kildepladser udenfor København, og MANGE andre får vand med den samme vandprofil som dig - herunder også andre håndbryggere. Kom problemet fra vandet, havde vi sikkert i flere år diskuteret den lidt syrlige eftersmag i Københavnsk hjemmelavet øl. Det forestiller jeg mig i hvert fald :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"