Malt overskredet holdbarhedsdato

Besvar
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Malt overskredet holdbarhedsdato

Indlæg af Dilholm »

Hejsa
Jeg har noget pilsnermalt (uvalset) som havde sidste holdbarhedsdato i 2018... Kan man stadig bruge det til at brygge med, eller er det bedst at købe noget nyt malt?
De bedste hilsner, Andreas
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Malt overskredet holdbarhedsdato

Indlæg af Freund »

Hvad skulle der være sket med det, siden du spørger?
Hvis du ved hvordan det er opbevaret, har du sikkert selv svaret
Mit står mørkt, tørt og køligt, så det er fint også efter MHT.

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Malt overskredet holdbarhedsdato

Indlæg af Borg »

Dilholm skrev:Hejsa
Jeg har noget pilsnermalt (uvalset) som havde sidste holdbarhedsdato i 2018... Kan man stadig bruge det til at brygge med, eller er det bedst at købe noget nyt malt?
De bedste hilsner, Andreas
Prøv først og fremmest at læse det der står.
Jeg vil garantere for, at ordene ikke er “Sidste holdbarhedsdato”.
Det står sikkert “Bedst før” eller måske “mindst holdbar til”.
Nogen vil så måske sige, at det er det samme.

Svaret er NEJ.

“Bedst før”, “mindst holdbar til” er en erklæring fra producenten om, at indtil den dato står de inde for, at kvaliteten af produktet lever op til de kriterier producenten har sat for og lovet om produktet.

Hvis et produkt deciderer bliver dårlig efter en given dato, og kan være sundhedsskadelig, så vil det stå noget lignende “seneste anvendelsesdato”.

Jeg ville personligt ikke have problemer med at anvende malt med “Bedst før” dato i 2018. Det er ikke blevet “dårligt”, det kan ikke gøre mig syg eller slå mig ihjel. Det “værste” der kan ske er, at mit øl ikke rammer 100% det niveau jeg gerne ville, og kun 99%. Men det kan også være, at jeg rammer i plet.

Som professionel ølbrygger sørger jeg naturligvis for, at mit indkøb og lagerhåndtering gør, at jeg ikke kommer i den situation. Men personligt ser jeg ikke noget problem i alderen på din malt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 15:43

Re: Malt overskredet holdbarhedsdato

Indlæg af Dilholm »

Tak for svarene!
Jeg havde vist kommet til at blande rundt i udtrykkene... Der står "bedst før" på malt-posen. Men fedt lige med en opfriskning på forskellen og fedt at man stadig kan bruge malten! :)
Hilsen Andreas
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"