Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brønshøjbryggeren
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2020, 23:51

Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Indlæg af Brønshøjbryggeren »

Att. erfarne håndbryggere

Jeg er i den grad novice og har kun to bryg bag mig. Den første gik nogen lunde - den anden gik mindre godt, og det er egentlig derfor, at jeg skriver. Kort fortalt skete der det, at jeg forsøgte mig med en rugøl og endte med en i særklasse "stuck mash", som har givet en masse bøvl undervejs og en ret lav effektivitet. Der var angivet 13,75 liter liter vand til 5,5 kg malt, hvilket gav en meget tung mæsk, som vandet simpelthen ikke kunne trænge igennem (jeg brygger på en Grainfather)

Hvor jeg egentlig har læst mig til en masse nyttig viden om de forskellige trin fra selve brygprocessen over fermentering, modning og flaskning, så mangler jeg det gode afsnit eller den gode hjemmeside til at få "oversat", hvad der skal tilsættes af vand hvornår. I en typisk opskrift er der måske angivet den totale mængde af vand, evt. også hvad jeg kommer til at stå tilbage med men langt fra altid, hvad der skal tilsættes ved sparge.

Min første bryg var en IPA, hvor der udelukkende var angivet kogevolumen og volumen ift vand. Jeg fik hjælp af en garvet brygger til at sammensætte en opskrift og kom ok i mål men har nu stillet ham så mange spørgsmål, at jeg bliver nødt til at give ham lidt fred :)

Det er lidt som om, at de fleste opskrifter forudsætter nogle mellemregninger, jeg ikke kan få øje på - ret frustrerende, når jeg nu ellers er meget tændt på at lære håndværket

Er det et program som brewsmith eller lign, jeg skal investere i?

Mvh Thomas
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Indlæg af clucking »

Men hvorfor taster du ikke blot din opskrift ind på din side hos Grainfather - og hvis ellers du har en Grainfather med bluetooth controller så overfører du den til din gryde via din mobil eller tablet ved start af bryg?
Så får du vandmængden forærende - den der passer til din gryde.

https://community.grainfather.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Indlæg af mhn »

Vi startede på https://beercalc.org/" onclick="window.open(this.href);return false; (Senere købte jeg BeerSmith.)

Der kan man let komme i gang med opskrifter. Og prisen bestemmer man selv ved donation.

Der er også mange gode opskrifter at lære fra. Hvis man sætter hak i pokalen øverst til venstre, når man søger, er man sikker på opskriften er god nok til at vinde priser og nok værd at lære noget af. :-)

Dit aktuelle problem er for lidt skal på rug. Ligesom med hvede skal der helst tilsættes risskaller for at undgå stuck.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Indlæg af clucking »

Af alle dem jeg har prøvet vil jeg klart anbefale Brewfather. Det er intuitivt, har mange funktioner uden at være for kompliceret og der udvikles konstant på det. Findes til både PC, tablet og mobil. Og det kan sende opskrifter over til din Grainfather konto så du kan sende dem videre til din gryde.
Brønshøjbryggeren
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. feb 2020, 23:51

Re: Tilgang til opskrifter - hvordan?!

Indlæg af Brønshøjbryggeren »

Tak for gode svar

Jeg har brugt Grainfathers egen software og også overført via bluetooth etc, men ærlig talt har jeg været i tvivl om, hvorvidt man kan stole på, at det regner rigtigt. Men konklusionen er så, at man kan mere eller mindre er nødt til at taste oplysningerne fra en given opskrift ind i en form for software, hvorefter man så får de korrekte mængder vand. Det giver jo mening, at Grainfather kender deres eget produkt godt og ved, hvad der skal til der, men at det også kan beregne gift. forskellige maltsammensætninger, det havde jeg lidt sværere ved at stole på

Men ok, jeg prøver nogle af forslagene er og tager en beslutning om at stole på Grainfathers software

Hav en god aften

Mvh Thomas
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."