Eftergære øl på fustage

JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

Jeg må prøve tvangskarbonering på et tidspunkt. Måske finder jeg en video, som viser proceduren i praksis. Eller også forsøger jeg at koble mig på en lokal brygger, som kan vise det i praksis

Hvad med risiko for infektion, når man kobler CO2 til og fra (måske endda flere gange under karboneringen)?

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af Knet »

Hmmm. Sjov tanke. Har altid bare skruet op for CO2 og min 6 kg CO2 har varet længe... men udregnet er det vel noget i denne stil:

Har øllen gæret ved 20 grader er der 0,88 i rumfang i øl allerede. Ved ønsket rumfang 2,5 mangler 1,62.

6 kg CO2 koster 490 kr. i refill. 6 kg modsvarer 3268 liter. Literpris er så 0,15 kr. Det manglende rumfang på 1,62 i 19 liter fad, kræver 30,78 liter CO2. Svarende til 4,61 kr.

Ved sukkerkarbonering giver 4 gram et rumfang på en liter. Det manglende rumfang på 1,62 af 4 gram i 19 liter kræver 123,12 gram sukker. 2 kg dansukker står i 16,95. Og sukkerkarboneringen koster derfor 2 kr.

Jeg anede faktisk ikke at tvangskarbonering var så billig :-)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af Knet »

Giv kobling et strint IPA sprit eller starsan og vent et minuts tid. Så er du good to go ved skift med koblinger. Jeg har splitter på mine CO2 ledninger, så en flaske fodrer 4 fade. Så er de altid på. Og altid under tryk. Alle får så samme tryk. Men 1 bar på tværs af stilarter er et leje jeg synes er fint. Så det er ikke et problem

Ved min næste belgier eller hvis jeg laver en hvede, tror jeg dog jeg sukkerkarbonerer. Men selv der er det fint lige at kunne supplere, hvis man ikke synes den er helt i skabet.

Men kast dig ud i det. Det er ikke svært :-)

Og der er råd herinde.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

Knet skrev:Hmmm. Sjov tanke. Har altid bare skruet op for CO2 og min 6 kg CO2 har varet længe... men udregnet er det vel noget i denne stil:

Har øllen gæret ved 20 grader er der 0,88 i rumfang i øl allerede. Ved ønsket rumfang 2,5 mangler 1,62.

6 kg CO2 koster 490 kr. i refill. 6 kg modsvarer 3268 liter. Literpris er så 0,15 kr. Det manglende rumfang på 1,62 i 19 liter fad, kræver 30,78 liter CO2. Svarende til 4,61 kr.

Ved sukkerkarbonering giver 4 gram et rumfang på en liter. Det manglende rumfang på 1,62 af 4 gram i 19 liter kræver 123,12 gram sukker. 2 kg dansukker står i 16,95. Og sukkerkarboneringen koster derfor 2 kr.

Jeg anede faktisk ikke at tvangskarbonering var så billig :-)
Selvom tvangskarbonering er over dobbelt så dyr, er prisen bestemt til at betale. Jeg havde nok en idé om, at det var noget dyrere, end du angiver.

Knet skrev:Giv kobling et strint IPA sprit eller starsan og vent et minuts tid. Så er du good to go ved skift med koblinger. Jeg har splitter på mine CO2 ledninger, så en flaske fodrer 4 fade. Så er de altid på. Og altid under tryk. Alle får så samme tryk. Men 1 bar på tværs af stilarter er et leje jeg synes er fint. Så det er ikke et problem

Ved min næste belgier eller hvis jeg laver en hvede, tror jeg dog jeg sukkerkarbonerer. Men selv der er det fint lige at kunne supplere, hvis man ikke synes den er helt i skabet.

Men kast dig ud i det. Det er ikke svært :-)

Og der er råd herinde.
Det lyder som en smart løsning. Jeg mangler bare en hane eller to for at køre et lignende setup.
biz2cool
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. okt 2019, 18:25

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af biz2cool »

vi har for ca 1 md siden startet en bryg af en Porter, den er stukket om og er helt brygget helt færdig nu.....meeen den er meget flad. OG var 1033 / FG 1010, dvs. ca 3%, og det kan vi leve med og den smager helt OK, men da vi åbnende spanden efter den var boblet færdig havde den ca 3 cm bundlag men intet top lag.
Nu er spg om hvordan vi får noget fylde/krop ind i den ??? Kan vi efterkarbonere den på fad med sukker og CO2 ??? og kunne man evt bruge den til senere bryg, hvor vi bruger den til basis i en ny bryg ?? - bare giv os lidt input, da vi er forholdsvis nye/rustne efter lidt brygge pause fra faget- takker på forhånd. VH.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"