Input til opskrift

Alm. Nybegynder hjælp.
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

Jeg er i gang med at planlægge mit næste bryg... Indtil nu har jeg brygget efter opskrifter (all-grain kits) men jeg kunne godt tænke mig at prøve at sammensætte ting selv.

Jeg vil gerne lave en kraftig stout med noget kaffe/chokolade/whisky smag... Opskriften kan ses på https://beercalc.org/?t=198612" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad siger I kloge mennesker til sammensætningen og mæskningen... Er jeg helt ved siden af?
Jeg har taget "standard" gær og humle, men tager meget gerne imod råd... Det ville ikke gøre noget hvis den fik en smule bitter humlesmag fra f.eks. citra.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Input til opskrift

Indlæg af Mikle »

Det første jeg lige studsede over er din store malt mængde i forhold til mængden af mæskevand. Tror du får stuck mash. Du har 11 kg til 20 liter vand.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Input til opskrift

Indlæg af fjorgensen »

Jeg ville gå højere med Cara Crystal og Chocolade, omkring 9-10% Kaffen ville jeg klare med at tilsætte 120g ( til 20l ) hele kaffebønner i 4-5 dage.

Columbus humlen kender jeg ikke og jeg kan IKKE forestille mig en citrus smag i en porter :-)
keep it simple !
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

Mikle skrev:Det første jeg lige studsede over er din store malt mængde i forhold til mængden af mæskevand. Tror du får stuck mash. Du har 11 kg til 20 liter vand.
Det var for at få en høj % - tror du 24 liter er bedre? Eller er det bedre at drosle ned på malten?
fjorgensen skrev:Jeg ville gå højere med Cara Crystal og Chocolade, omkring 9-10% Kaffen ville jeg klare med at tilsætte 120g ( til 20l ) hele kaffebønner i 4-5 dage.

Columbus humlen kender jeg ikke og jeg kan IKKE forestille mig en citrus smag i en porter :-)
Ville du smide hele kaffebønner i? (altså måske lige hælde kogende vand over) og så "tør-humle" med dem? Og skal det så være i starten eller slutningen af gæringen?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Input til opskrift

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg ser nu kun Ca 7,5 kg malt, måske du har ændret opskriften, men med 107 ibu så tror jeg den stikker helt af
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

Dalmoseosebryg skrev:Jeg ser nu kun Ca 7,5 kg malt, måske du har ændret opskriften, men med 107 ibu så tror jeg den stikker helt af
Jeg ved ikke om jeg ikke fik trykket save på et tidspunkt men 7,5 er vidst det rigtige.
Er 107 ibu for meget for en stout? Hmm... hvad vil du så foreslå for at sænke den?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Input til opskrift

Indlæg af mhn »

Her er et meget godt sted at finde grundstrukturen. https://www.oeldommer.dk/wp-content/upl ... r-2019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ikke sikkert, man vælger at følge stilarten, men den giver en ide om, hvor man skal hen af. :-) 8A,8B,8C,8E,9C og 9E er Stout. Jeg kan ikke helt gætte, hvor du ligger. Men et sted mellem 8C og 9E.

"mash out 85" ifølge bøgerne vil det trække garvesyre ud af malten. Jeg har aldrig prøvet, vi holder os til de 77-78 (under 80) grader, som skrives at være klogt.

"BU:GU 1.1" Der er du ovre i IPA hjørnet. 107 IBU er også for voldsomt til mig. Men det kan jo være prefekt for dig. Jeg ville nok gå efter 50-70 IBU i sådan en. Du har masser af fylde, så der skal noget bitterhed til, før det kan smages.

Colombus beskrives som "Pungent, black pepper, licorice characteristics with subtle citrus overtones" Vi bruger den mest som bitter humle. Jeg finder en peber smag i den.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Input til opskrift

Indlæg af RuneV »

Ebc på 56 er for lidt. Jeg ville overveje et par 100 gram carafa special 2 eller 3.

Ibu skal ikke over 80. Det bliver simpelthen for voldsomt. Bu:Gu skal ikke over 0.8

Mht kaffebønnerne, så smid dem i whisky dagen før de skal i. Så er de desinficerede.

Pas på med træflis. De kan hurtigt overtage smagen.
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

mhn skrev:Her er et meget godt sted at finde grundstrukturen. https://www.oeldommer.dk/wp-content/upl ... r-2019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er ikke sikkert, man vælger at følge stilarten, men den giver en ide om, hvor man skal hen af. :-) 8A,8B,8C,8E,9C og 9E er Stout. Jeg kan ikke helt gætte, hvor du ligger. Men et sted mellem 8C og 9E.

"mash out 85" ifølge bøgerne vil det trække garvesyre ud af malten. Jeg har aldrig prøvet, vi holder os til de 77-78 (under 80) grader, som skrives at være klogt.

"BU:GU 1.1" Der er du ovre i IPA hjørnet. 107 IBU er også for voldsomt til mig. Men det kan jo være prefekt for dig. Jeg ville nok gå efter 50-70 IBU i sådan en. Du har masser af fylde, så der skal noget bitterhed til, før det kan smages.

Colombus beskrives som "Pungent, black pepper, licorice characteristics with subtle citrus overtones" Vi bruger den mest som bitter humle. Jeg finder en peber smag i den.

Mvh
Morten
Fedt link - det giver nogle super gode informationer.
Jeg havde slet ikke tænkt over BU:GU forholdet... Efter lidt nærlæsning på området, giver det jo rigtig god mening.
RuneV skrev:Ebc på 56 er for lidt. Jeg ville overveje et par 100 gram carafa special 2 eller 3.

Ibu skal ikke over 80. Det bliver simpelthen for voldsomt. Bu:Gu skal ikke over 0.8

Mht kaffebønnerne, så smid dem i whisky dagen før de skal i. Så er de desinficerede.

Pas på med træflis. De kan hurtigt overtage smagen.
Så dit forslag er at skifte træflis ud med kaffebønner? hm... Jeg havde satset på at den skulle have en lidt røget smag, men det kan jeg måske styre med en røget malt i stedet for?

Tak for alle de gode inputs - fortsæt endelig med at komme med gode råd og kommentarer. Jeg har justeret opskriften så IBU nu er på 73 og BU:GU er 0.74. Desuden har jeg tilføjet peated malt for at forsøge at få røgsmagen frem og droppet træflis.
Mash-out er blevet sænket til 75, step 2 til 72.
Jeg tænker at kaffebønner bliver smidt i whisky dagen før brygdagen og så komme dem i mens bryggen gærer...
Lyder det fornuftigt?
LINK: https://beercalc.org/?t=198612" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Input til opskrift

Indlæg af Freund »

RuneV skrev: Ibu skal ikke over 80. Det bliver simpelthen for voldsomt. Bu:Gu skal ikke over 0.8
Det er jo smag og behag...
Jeg har kopieret Sweet Chocolate nogle gange, jeg er fan!
Stouten vandt DM i 2017. IBU på 82 og BU:GU på 1.14

Skål
Freund
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Input til opskrift

Indlæg af mhn »

Problemet, med om det er fornuftigt, er, at det er dig der skal brygge og drikke den. Folks smag er ikke ens. :-)

Vi havde en Stotsk Ale med 2,7% tørverøget malt med til en håndbryg dag, hvor der var en professionel smager med til at give gode råd. Hun forslog at gå op på 5%. Det har vi så forsøgt i et senere bryg. Den er god nu. Den første måned var den alt for røget til mig. Jeg tror, du skal have mere røg, hvis du vil smage det.

Vi ville smide kaffe spriten i kort inden flaskning. Der ryger en del smag med ud, når gær røret bobler.

Du er med på, du får en masse rest sødme med den Mash schedule?

Du har meget havre. Men jeg har ingen ide om, om det er for meget. Personligt ville jeg hælde mindre i.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

mhn skrev: Vi ville smide kaffe spriten i kort inden flaskning. Der ryger en del smag med ud, når gær røret bobler.

Du er med på, du får en masse rest sødme med den Mash schedule?

Du har meget havre. Men jeg har ingen ide om, om det er for meget. Personligt ville jeg hælde mindre i.

Mvh
Morten
Ok, kaffen i et par dage før flaskning?
Jeg var ikke klar over at jeg trak meget sødme ud... Skal jeg så mæske ved lavere temperaturer?
Havren er simpelthen bare et "skøn"... Jeg aner ikke hvor meget der skal i, blot at man bruger havregryn til at lave "luftig" skum...
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Input til opskrift

Indlæg af mhn »

Groft sagt: Høj mæsk temperatur = meget rest sødme, Lav mæsk temperatur = lav rest sødme. (Gæren spiller også ind.)

Jeg aner heller ikke, hvor meget havre der skal i. Vi har aldrig været over 500g i 20L. Hvorfor kan jeg ikke huske. Men jeg har læst mig til, der er risiko for, det hele stopper til, hvis der er for meget. 1kg kan være for meget eller fint. Jeg håber, nogle klogere blander sig her. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
jens_sj
Indlæg: 26
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:11

Re: Input til opskrift

Indlæg af jens_sj »

mhn skrev:Groft sagt: Høj mæsk temperatur = meget rest sødme, Lav mæsk temperatur = lav rest sødme. (Gæren spiller også ind.)
Når du snakker om "rest sødme", hvad dækker det begreb så egentlig over? Altså jo mere rest sødme, jo sødere øl? Det virker nemlig lidt "omvendt" for mig... Hvis der er meget rest sødme, er der meget sødme tilbage (resterende) :)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Input til opskrift

Indlæg af mhn »

Jo mere rest sødme, jo sødere og fyldigere øl.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."