All Grain brygning

Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Hej

Jeg har sammen med en kammerat brygget øl, et All Grain kit.

Vi har fuld opskriften, men noget er ikke helt som det skal være. Smagen er faktisk god, men det er ligesom at øllet mangler noget liv. Det skummer lidt, men ikke meget og der er ikke mange bobler i.
Grunden til at skriver her, er jeg gerne vil finde frem til fejlen.
Øllet er blevet omstikkes efter 10 dage, hvorefter det er stået 21 dage mere. Da vi skulle tappe øllet, har vi taget 2 gram sukker i hver flaske som er på en ½ liter. Efter tapning har øllet stået i 14 dage, hvorefter det skulle være klar til at drikke.
Hvor har vi fejlet henne? Har vi taget for lidt sukker i eller skal øllet står i længere tid for at danne mere kuldsyre?

MVH. Thomas
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: All Grain brygning

Indlæg af fjorgensen »

I har brugt for lidt sukker til flaskningen og derfor virker øllet lidt dovent. Sukkermængden til karbonering afhænger af øltype og gæringstemperatur. Der findes skemaer hvor man kan aflæse/beregne sukkermængden.

https://haandbryg.dk/eftergaering.html

Jeg er lidt doven så jeg bruger 4-5gr sukker til mørke øl (porter, stout osv.) og 6-7gr sukker til lyse øl (pilsner, ales mm)
keep it simple !
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

Re: All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Hvor irreterende!!! Vi har bare fuld opskriften og så er det virkelig noget lort når den ikke passer.

Vi har købt denne her øl type: https://www.danishoutdoor.dk/brygudstyr ... or-altbier

Der er vel ingen måde hvor på øllet kan reddes?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: All Grain brygning

Indlæg af fjorgensen »

Fc-andeby skrev:Hvor irreterende!!! Vi har bare fuld opskriften og så er det virkelig noget lort når den ikke passer.

Vi har købt denne her øl type: https://www.danishoutdoor.dk/brygudstyr ... or-altbier

Der er vel ingen måde hvor på øllet kan reddes?
Jeg tror løbet er kørt ! og dog,
Måske kan du åbne flaskerne en for en, komme en-to-tre sukkerknald (vej dem) i flasken og sætte kapsel på igen. Frygter dog at øllet vil skumme over når du kommer sukker i, men måske hvis øllet er kølet langt ned til 0-1 grader.
Hvis du lægger en mønt oven på kapslen når du åbner, kan du muligvis genbruge kapslen.

Jeg vil da gerne høre hvordan det går.
keep it simple !
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

Re: All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Jeg har patentprop på mine øl flasker.
Hvor gram sukker tror du der skal i på en halv liter?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: All Grain brygning

Indlæg af fjorgensen »

Fc-andeby skrev:Jeg har patentprop på mine øl flasker.
Hvor gram sukker tror du der skal i på en halv liter?
Jeg ville se bort fra det du allerede har kommet i og så tilsætte 3 gram til hver flaske, det svarer til 6 gram pr liter. Stil så flaskerne lunt i en til to uger.
keep it simple !
Lars Jannsen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. jun 2018, 21:47

Re: All Grain brygning

Indlæg af Lars Jannsen »

Husk karboneringen er ved 20 grader, jeg har været ude for helt det samme, ind i varmen to uger mere, og problemet var løst.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: All Grain brygning

Indlæg af RuneV »

4 gram sukker pr liter, burde altså sagtens kunne fornemmes. Jeg bruger 5,5 gram til mørke øl og 6 gram til lyse (8 til witbier).
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

Re: All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Nu har jeg lagt øllene på køl og i morgen går redningsaktionen i gang og så må vi se hvad der sker.
Jeg siger mange tak for hjælpen og vender tilbage om ca 14 dage med nyt.
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

Re: All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Det lykkes mig at redde øllet.
Øllet kunne dog ikke undgå at skumme lidt over når jeg hældte sukker skulle i. Heldigvis havde jeg patentprop på flaskerne, så jeg kunne nå at lukke flaskerne, nogle af dem skummede dog over alligevel.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: All Grain brygning

Indlæg af søreno »

Lidt for sent, men for en anden gangs skyld:
Du kan undgå skum ved at opløse sukkeret i lidt vand og tilsætte det med en engangssprøjte.
VH
Søren
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: All Grain brygning

Indlæg af søreno »

Lidt for sent, men for en anden gangs skyld:
Du kan undgå skum ved at opløse sukkeret i lidt vand og tilsætte det med en engangssprøjte.
VH
Søren
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: All Grain brygning

Indlæg af TvedeBryg »

Også lidt sent, men man kunne evt bruge karboneringstabs. De opløses langsommere end en skefuld sukker tror jeg, og skummer derfor mindre.

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: All Grain brygning

Indlæg af Knet »

Det positive - udover at du har reddet øllet - er så, at du har kapslet på skum. Så ilt der kom ind ved åbning af flaske er væk :-)
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 17:10

Re: All Grain brygning

Indlæg af Fc-andeby »

Jeg genopliver lige min gamle tråd.

Jeg har igen brygget ALL grain og det er en pilsner øl.

Jeg har igen problemer med den er doven. Jeg synes flasken giver en ordenlig lyd når jeg åbner patent proppen. Der er 7 gram sukker pr liter, er det ikke nok?
Vi lagt sukkeret direkte i flasken, burde det blive opløst på den måde?
Jeg synes ellers smagen er ok.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"