Stor gærmængde?

morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af morfmir »

Per skrev:Måske er det et dumt spørgsmål, men i forbindelse med at genbruge gær fra et tidligere bryg, hvordan ved man så hvor mange gærceller der er til rådighed?

Jeg bruger pt. vådgær til mine bryg, og er da lidt ked af blot at smide gærkagen ud hver gang. Jeg har godt set hvordan man opsamler og høster gæren, men hvordan ved man hvad man har? Jeg mener, at har man en ny gær f.eks. Imperial Yeast med 200 milliarder gærceller/pakke (ved produktionsdato) så ved man hvad udgangspunktet er. Har man nu brugt denne til et bryg, og vil "høste" gærkagen til et lignende bryg, hvordan ved man så hvad udgangspunktet er?

Mvh. Per.
Du skal bruge overraskende lidt af din gærkage for at have nok. Hvis du bare hovedløst bruger hele gærkagen overpitcher du voldsomt.
Jeg bruger udregningerne på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den fane som hedder "repitching from slurry" har angiver du hvornår gæren er høstet, hvor fast gæren er og hvilken type øl og OG. Så udregner den hvor mange ml du skal bruge.
Til en "normal" ale skal man bruge ca. 1 dl friskhøstet gær.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af peos »

morfmir skrev:Hvis du bare hovedløst bruger hele gærkagen overpitcher du voldsomt.
Sker der noget ved at overpitche?
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af morfmir »

peos skrev:
morfmir skrev:Hvis du bare hovedløst bruger hele gærkagen overpitcher du voldsomt.
Sker der noget ved at overpitche?
I små mængder nej, men i store mængder så kan der være flere uheldige konsekvenser. Både for smagen og for klaringen af øllet.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg regner slurry (opsamlet gær) for dobbelt op af den oprindelige. Går der lang tid reducerer jeg mængden af levende gærceller (de bor koldt på 3 grader). WLP har en vitalitetstabsliste, som jeg bruger til at danne et estimat.
Tilbage til dit oprindelige problem.
Du skal brygge 50 liter. De fleste gærportioner er beregnet til 20-25 liter op til OG 1050.
Kommer du over 1050 skal du øge mængden. Jeg ved ikke hvilken gær eller hvor gammel gær du har, men umiddelbart burde måske 1½ portion gær for hver 25 liter kunne gøre det.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af peos »

morfmir skrev:
peos skrev:
morfmir skrev:Hvis du bare hovedløst bruger hele gærkagen overpitcher du voldsomt.
Sker der noget ved at overpitche?
I små mængder nej, men i store mængder så kan der være flere uheldige konsekvenser. Både for smagen og for klaringen af øllet.

/Thomas
Er der nogen dokumentation for det?

Jeg spørger, fordi jeg efterhånden har pløjet rigtig meget litteratur igennem om det at brygge og har læst om meget, der kan gå galt - men at overpitche er ikke imellem.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"