Stor gærmængde?

TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Stor gærmængde?

Indlæg af TvedeBryg »

Kære gode folk derude!
Jeg er ved at sammensætte en IPA til bryg i weekenden. 50l batch og jeg er lidt ny med beersmith. Det foreslår 6(!) pakker MJ tørgær. Jeg synes det lyder lidt voldsomt hvad siger I? Starter siger nogen sikkert, men der står mange gode råd hist og pist på forummet om tørgær hvor, som jeg har forstået, det bedste er at hælde gæren direkte i uden rehydrering eller starter. Gode råd modtages med kyshånd :-)
Mikkel
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Per »

TvedeBryg skrev:Kære gode folk derude!
Jeg er ved at sammensætte en IPA til bryg i weekenden. 50l batch og jeg er lidt ny med beersmith. Det foreslår 6(!) pakker MJ tørgær. Jeg synes det lyder lidt voldsomt hvad siger I? Starter siger nogen sikkert, men der står mange gode råd hist og pist på forummet om tørgær hvor, som jeg har forstået, det bedste er at hælde gæren direkte i uden rehydrering eller starter. Gode råd modtages med kyshånd :-)
Mikkel
Hej Mikkel.

Jeg bruger denne: https://www.brewersfriend.com/yeast-pit ... alculator/

Der findes også andre beregningsværktøjer, men jeg bruger udelukkende denne.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af TvedeBryg »

Tak!
beregneren siger stort set det samme, så er det nok ikke helt skævt :-)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Per »

TvedeBryg skrev:Tak!
beregneren siger stort set det samme, så er det nok ikke helt skævt :-)
En af de erfarne bryggere her på Forum, anbefalede mig altid at rehydrere tørgær. Jeg har godt set, at der er flere meninger om den sag, men jeg gør det altid, når jeg bruger tørgær.

Jeg køler urten til lidt under den gæringstemperatur jeg vil have, før jeg tilsætter gæren. Gæren skal så være på samme temperatur som urten eller lidt under. F.eks. køler jeg urten til 18° og holder gæren på 17° når jeg tilsætter gæren. Så lader jeg temperaturen stige naturligt til f.eks. 20°. Det er min fremgangsmåde ved vådgær. Mon ikke også det duer ved tørgær.

Mvh. Per.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Freund »

Hej Mikkel
Din beregner er sikkert korrekt.

Hvis ikke du vil ofre pengene på 6 rør, kan du opformere din gær på flere måder, men jeg kan ikke se hvordan du kan nå det nu, så tæt på brygdagen...

Du kan forsøge med 2-3 rør og lave en meget stor starter med 50g spraymalt/L... Jeg tror godt du kan få en faktor 2 tilvækst...
Hvad siger i andre? 6L starter?
Vent evt med at tilsætte gæren til søndag, så vinder du lidt ekstra tid.

Du skal i så fald leve med, at din IPA bliver "fortyndet" mht IBU, det kan du justere.
Du kan ikke nå at køle starteren ned, og dekantere.

Se om du kan finde tråden hvor Truntebryg har et spændende eksperiment med stirplate set i forhold til beholder med stor overflade.
Spand "teknik" bruger jeg, til store stygge bryg ;-)

Husk at ovenstående er baseret på mine erfaringer og tolkninger, og at du ved bedst, for du er brygmesteren.

Held og lykke

Hilsen
Freund
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 20:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Thomse »

Jeg plejede altid og rehydrere min tør gær før i tiden.Men er gået over til bare og drysse det direkte i urten,uden nogen problemer overhoved.Der er typisk tegn på gæring allerede efter 6-7 timer.Husk og ilt urten godt
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af TvedeBryg »

Tak for alle de gode svar! For denne gang bliver løsningen de 6 rør gær som beersmith mm foreslår, og så glæder jeg mig til at dykke ned i læsning om stirplate (har ikke selv) og dekantering skal også undersøges.

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af TvedeBryg »

@freund Spand teknik til store stygge bryg (lyder herligt) er det at brygge en øl bare for at have gæren helt tiptop klar i spanden til når det tunge øl skal brygges efterfølgende?

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af jandk »

Thomse skrev:Jeg plejede altid og rehydrere min tør gær før i tiden.Men er gået over til bare og drysse det direkte i urten,uden nogen problemer overhoved.Der er typisk tegn på gæring allerede efter 6-7 timer.Husk og ilt urten godt
Jeg har prøvet det samme og kan ikke se nogen forskel.
Jeg drysser nu gæren i direkte fra posen og lader gæren ligge oven på skummet efter iltning (bruger akvariepumpe med hepa filter, som laver meget skum).
Efter ½ time ryster jeg spanden let igen.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af JAFU »

Jeg har prøvet lidt forskelligt med tørhær.
Både tilsat gær direkte, rehydreret en times tid inden tilsætning af gær, samt også rehydreret gæren i en svag sukkeropløsning dagen forinden.
Der er ikke den store forskel.
God iltning af urten synes at spille en større rolle ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af JAFU »

Der skulle selvfølgelig have stået tørgær :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af morfmir »

JAFU skrev:Der skulle selvfølgelig have stået tørgær :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
'
Det var godt du rettede det ellers havde vi aldrig gættet det ;-)

/Thomas
Senest rettet af morfmir 9. mar 2019, 09:45, rettet i alt 1 gang.
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Freund »

Som du skriver, kan du brygge en øl, hvor du så bruger gærkagen til en anden øl.
Det giver en masse aktiv gær.

"Spand teknik" er min betegnelse for opformering af gær i en spand...
Jeg har fået rigtig meget viden fra Truntebrygs indlæg her:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ors%C3%B8g

Jeg er for økonomisk bevidst (fruen siger nærig) til at købe 2-3 pakker vådgær, derfor opformerer jeg en gang imellem.

Hilsen
Freund
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Per »

Måske er det et dumt spørgsmål, men i forbindelse med at genbruge gær fra et tidligere bryg, hvordan ved man så hvor mange gærceller der er til rådighed?

Jeg bruger pt. vådgær til mine bryg, og er da lidt ked af blot at smide gærkagen ud hver gang. Jeg har godt set hvordan man opsamler og høster gæren, men hvordan ved man hvad man har? Jeg mener, at har man en ny gær f.eks. Imperial Yeast med 200 milliarder gærceller/pakke (ved produktionsdato) så ved man hvad udgangspunktet er. Har man nu brugt denne til et bryg, og vil "høste" gærkagen til et lignende bryg, hvordan ved man så hvad udgangspunktet er?

Mvh. Per.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Stor gærmængde?

Indlæg af Freund »

Det er overhovedet ikke dumt.
Det er et sjus.
Ud fra den mængde bundfældede gær du har, kan en beregner give dig et estimat.
Jeg kender volumen på et givent glas, og ved derfor hvor mange ml gær jeg har.

Jeg bruger Mr Malty til at regne antal celler, men der findes andre.

Jeg tænker at der er en god grund til, at bryggerier ikke genbruger gær - måske pga inkonsistens i slutproduktet pga varianter i gæren.
Hvad siger de proff. bryggere herinde?

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"