Sløj OG - haster lidt med gode råd

Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af odenselunde »

Kære forum

Jeg har netop sat en Brown ale til gæring. Alt forløb som planlagt på selve brygdagen. Alt, bortset fra sukkerindholdet i min urt. Jeg havde kalkuleret med en OG på 1.052, men den endte på skuffende 1.040 :-( Om det skyldes for gammel malt eller for ringe mæsk på min Grainfather er jeg ikke helt klar over. Men uanset, så betyder det - hvis min gær (WLP002 British Ale) opfører sig som den skal, at min alkoholprocent ender på mikroskopiske 3,7%, hvilket jeg ikke er helt stolt ved.

Jeg kommer via beercalc frem til at gæren gærer ned til FG på 1.012. Mit spørgsmål er nu hvad jeg kan gøre for at hæve alkoholprocenten? Jeg er virkelig i vildrede, så håber på nogle gode råd. Jeg har en Abbey Ale gær liggende samt noget DME, hvis det da kan bruges til noget som helst i den sammenhæng..
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 20:39

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af HumleVæbneren »

Jeg ville lave en lille gang ekstrakt på et par liter, med steeping grains så smagen og farven minder om (hvis du har lidt malt tilbage), og så sørge for at OG er temmelig høj. Koge det i 10mim og så køle ned og så smide i resten af bryggen.

Alternativt kan du lave en rigtig mash med samme malt profil hvis du har nok malt i rest, bare mindre. samme høje OG og fremgangsmåde som ekstrakt metoden ovenfor.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af Freund »

Hej odenselunde

Du kan hæve OG med sukker, DME, sirup osv osv.
Men smagen i din bryg er formentlig fin som den er.
Jeg vil lade det være, og bruge energien på at optimere på brygprocessen næste gang.

Hilsen
Freund
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af søreno »

Enig med freund

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af odenselunde »

Freund skrev: Du kan hæve OG med sukker, DME, sirup osv osv.
Hej Freund

Så jeg skal bare smide noget DME direkte i gærspanden?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af Freund »

Ikke helt. Overvej at give det et kort opkog.
Men jeg er personligt mest fan af ikke at gøre noget.
Jeg har lavet gode øl på ca. 3% vol

Hilsen Freund
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af inzide »

Mit allerførste bryg endte i en panikløsning pga. lav OG. Jeg endte med at vippe et kilo alm. hvid sukker i, og der gik altså ret lang tid, før den sprittede smag fortog sig. Den havde uden tvivl været bedre, hvis jeg bare havde bevaret roen. Men det er jo også en vigtig lære.

Eller RDWHAHB, som det også hedder. :-)
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Sløj OG - haster lidt med gode råd

Indlæg af odenselunde »

Jeg takker for de gode råd. Jeg har nu kogt noget DME og lader det køle af, hvorefter det ryger i gærspanden. Alkoholprocenten må jeg så lade min efterhånden rutinerede lever om at bestemme :-D
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"