Brewmonk effektivitet

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Hejsa

Jeg har endeligt fået mig et bryganlæg efter at have brugt gryder og spande i mængder :)

Nu skal jeg snart igang med mit første bryg på et Brew Monk 30liter.

Jeg skal lave et sommerøl, så den skal ikke være for stærk og i den forbindelse ville jeg høre jer om jeres erfaringer med hvordan effektiviteten er med Brew Monk. Normalt rammer jeg omkring 65% med mit eksisterende setup.

Tak for hjælpen!

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af kimognicklas »

Jeg har brygget 2 gange men havde ikke styr på dead space. Min (den store) er på 8 liter. Gå efter med water/grain ratio på 2.8 (plus det der er i dead space)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

kimognicklas skrev:Jeg har brygget 2 gange men havde ikke styr på dead space. Min (den store) er på 8 liter. Gå efter med water/grain ratio på 2.8 (plus det der er i dead space)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Tak for svar :) Så hvis jeg går efter et resultat på 25L og bruge 5kg malt, hvor meget vand anbefaler du jeg skal bruge i selve gryden (og så eftergyde for resten)?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af kimognicklas »

YodaVonBeck skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har brygget 2 gange men havde ikke styr på dead space. Min (den store) er på 8 liter. Gå efter med water/grain ratio på 2.8 (plus det der er i dead space)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Tak for svar :) Så hvis jeg går efter et resultat på 25L og bruge 5kg malt, hvor meget vand anbefaler du jeg skal bruge i selve gryden (og så eftergyde for resten)?
14 liter + det der er i din dead space. Efter endt mæskning, sparger du så mængden passer til din pre boil vol.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

kimognicklas skrev:
YodaVonBeck skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har brygget 2 gange men havde ikke styr på dead space. Min (den store) er på 8 liter. Gå efter med water/grain ratio på 2.8 (plus det der er i dead space)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Tak for svar :) Så hvis jeg går efter et resultat på 25L og bruge 5kg malt, hvor meget vand anbefaler du jeg skal bruge i selve gryden (og så eftergyde for resten)?
14 liter + det der er i din dead space. Efter endt mæskning, sparger du så mængden passer til din pre boil vol.
Okay, så lad os sige at deadspace er på 1L :
5kg malt absoberer 5 L vand.
Til humlekogning ønskes 25 L urt
5 malt og 15L vand
Der kommer (15-5) ud af dette = 10L.
Derfra skal trækkes 1L som tab - dvs 9L
Derfor skal der gydes med 16L for at nå 25L

Ser det rigtigt ud?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af kimognicklas »

Det nemmeste er bare at gøre det jeg skrev. Når mæskningen er færdig, ser du hvor meget urt der er i gryden. Du sparer så med vand, så det passer med den mængde du skal koge (25 liter + det der vil fordampe under kogning.) hvis det skal blive helt rigtigt, så mål dit sukkeringhold inden du sparger. Så laver du en beregning for at komme frem til hvor meget du skal sparge med for at ramme dit ønskede OG presse boil. Bruger du beersmith?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

kimognicklas skrev:Det nemmeste er bare at gøre det jeg skrev. Når mæskningen er færdig, ser du hvor meget urt der er i gryden. Du sparer så med vand, så det passer med den mængde du skal koge (25 liter + det der vil fordampe under kogning.) hvis det skal blive helt rigtigt, så mål dit sukkeringhold inden du sparger. Så laver du en beregning for at komme frem til hvor meget du skal sparge med for at ramme dit ønskede OG presse boil. Bruger du beersmith?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Super god ide. Yes, jeg bruger Beersmith, men må indrømme jeg har lidt problemer med at benytte deres Water Needed tool til beregning af vandforbrug, men jeg kan sagtens beregne OG vs FG er dermed alkohol mål. Udfordringen er selv at udregne hvor meget gydning jeg skal lave baseret på OG vs FG inden gydning,,,
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Når det så er sagt, er der ikke nogen der har praktisk erfaring med effektiviteten med Brewmonk?
Sagen er at det påvirker hvor meget smag og sukker der kommer ud af malten, men det påvirker ikke hvor meget smag der kommer ud af humlen, så hvis profilen for balancen i smagen skal passe skal effektiviteten, vel også være nogenlunde korrekt gættet....eller hvad tænker i?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Per »

kimognicklas skrev:Det nemmeste er bare at gøre det jeg skrev. Når mæskningen er færdig, ser du hvor meget urt der er i gryden. Du sparer så med vand, så det passer med den mængde du skal koge (25 liter + det der vil fordampe under kogning.) hvis det skal blive helt rigtigt, så mål dit sukkeringhold inden du sparger. Så laver du en beregning for at komme frem til hvor meget du skal sparge med for at ramme dit ønskede OG presse boil. Bruger du beersmith?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Jeg er enig med jer. Jeg har lavet 3 bryg på min Brew Monk. Ikke med den store succes endnu. Det er nu nok ikke anlæggets skyld, mere bryggerens manglende evne/erfaring. 1. bryg, en Brown Ale som kit. Smager ok, men tynd og kun 4% alh. Spargede til for stor mængde. 2. bryg, en Brown Ale fundet på BeerCalc (Ale #16 - klon. Opskrift af Finn Milling Christensen). Fik startet mæskning ved for høj temperatur. Tænkte at man skulle tage højde for temperaturtab ved tilførsel af malten. Det skulle man så ikke. Det tog en halv time før temperaturen var faldet til 67°. Den er nu på første uge med flaskegæring. Smager da nogenlunde, men igen, ingen mundfylde/tynd. Nåede dog 4,8% alh. Det skal siges at opskriften var lagt ud til 75% effektivitet. Jeg rettede den til 65%, med deraf følgende merforbrug af malt. 3. bryg, ville prøve Ale #16 - klonen 'en gang til. Denne gang som 12 ltr. effektivitet sat til 70%. Alt i processen er gennemgået, rettet og checket. Er på gærtank (1 uge nu) OG målt til 1050 og FG i går målt til 1014. Den mangler også fylde og smag.
Jeg ved der er mange parametre at forholde sig til, og meget at lære, men håber at det lykkes på et tidspunkt.
Det skal lige nævnes at jeg har været i kontakt med Finn Milling Christensen vedr. den omtalte Ale #16 - klon. Han har aldrig fået prøvet den. Er der nogen her der kender den og ved om den dur?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

Per skrev:
kimognicklas skrev:Det nemmeste er bare at gøre det jeg skrev. Når mæskningen er færdig, ser du hvor meget urt der er i gryden. Du sparer så med vand, så det passer med den mængde du skal koge (25 liter + det der vil fordampe under kogning.) hvis det skal blive helt rigtigt, så mål dit sukkeringhold inden du sparger. Så laver du en beregning for at komme frem til hvor meget du skal sparge med for at ramme dit ønskede OG presse boil. Bruger du beersmith?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Jeg er enig med jer. Jeg har lavet 3 bryg på min Brew Monk. Ikke med den store succes endnu. Det er nu nok ikke anlæggets skyld, mere bryggerens manglende evne/erfaring. 1. bryg, en Brown Ale som kit. Smager ok, men tynd og kun 4% alh. Spargede til for stor mængde. 2. bryg, en Brown Ale fundet på BeerCalc (Ale #16 - klon. Opskrift af Finn Milling Christensen). Fik startet mæskning ved for høj temperatur. Tænkte at man skulle tage højde for temperaturtab ved tilførsel af malten. Det skulle man så ikke. Det tog en halv time før temperaturen var faldet til 67°. Den er nu på første uge med flaskegæring. Smager da nogenlunde, men igen, ingen mundfylde/tynd. Nåede dog 4,8% alh. Det skal siges at opskriften var lagt ud til 75% effektivitet. Jeg rettede den til 65%, med deraf følgende merforbrug af malt. 3. bryg, ville prøve Ale #16 - klonen 'en gang til. Denne gang som 12 ltr. effektivitet sat til 70%. Alt i processen er gennemgået, rettet og checket. Er på gærtank (1 uge nu) OG målt til 1050 og FG i går målt til 1014. Den mangler også fylde og smag.
Jeg ved der er mange parametre at forholde sig til, og meget at lære, men håber at det lykkes på et tidspunkt.
Det skal lige nævnes at jeg har været i kontakt med Finn Milling Christensen vedr. den omtalte Ale #16 - klon. Han har aldrig fået prøvet den. Er der nogen her der kender den og ved om den dur?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Så din effektivitet er på ca 70%?

Jeg har læst et sted at man skal passe på med for meget gennemstrømning, da det skaber en slags tunneller. Istedet skal man bruge mindre gennemstrømning og røre 3-4 gange, men ikke indenfor de sidste 20-30 min, så masken kan sætte sig til gydning

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af voneitzen »

Ok.
Jeg har købt et all grain kit på nettet som jeg vil lave på min brew monk , der er en opskrift med hvor der står at der skal mærkes med 15 L vand , skal jeg følge den opskrift eller skal jeg gå efter 2,8x kg malt + dead space ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

voneitzen skrev:Ok.
Jeg har købt et all grain kit på nettet som jeg vil lave på min brew monk , der er en opskrift med hvor der står at der skal mærkes med 15 L vand , skal jeg følge den opskrift eller skal jeg gå efter 2,8x kg malt + dead space ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er kommet frem til at jeg ikke skal tage hensyn til deadspace fordi jeg koger med humlesokker og derfor lave jeg ikke et "gryde skift" hvor deadspace skaber et tab.

Jeg tænker man skal følge en opskrift. Hvis du tager opskriften og putter 7L gydevand oveni for at tagehøjde for deadspace, så tynder du bare øllen op.
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af kimognicklas »

YodaVonBeck skrev:
voneitzen skrev:Ok.
Jeg har købt et all grain kit på nettet som jeg vil lave på min brew monk , der er en opskrift med hvor der står at der skal mærkes med 15 L vand , skal jeg følge den opskrift eller skal jeg gå efter 2,8x kg malt + dead space ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er kommet frem til at jeg ikke skal tage hensyn til deadspace fordi jeg koger med humlesokker og derfor lave jeg ikke et "gryde skift" hvor deadspace skaber et tab.

Jeg tænker man skal følge en opskrift. Hvis du tager opskriften og putter 7L gydevand oveni for at tagehøjde for deadspace, så tynder du bare øllen op.
Gydevand oven i? Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener? Jeg ville tilsætte de 15 liter Der står i opskriften +7 liter. Så efter mæskning, gyder du med passende mængde vand til du opnår din preboil mængde (nu siger vi at der står i opskriften at du skal have et sukkeringhold på 1050 inden kogning) så gyder du indtil du rammer det. (beersmith har en beregner til at regne ud hvor meget du skal gyde med) hvis din mæskning går vel, så har du nu også den mængde (+/- en sjat)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af YodaVonBeck »

kimognicklas skrev:
YodaVonBeck skrev:
voneitzen skrev:Ok.
Jeg har købt et all grain kit på nettet som jeg vil lave på min brew monk , der er en opskrift med hvor der står at der skal mærkes med 15 L vand , skal jeg følge den opskrift eller skal jeg gå efter 2,8x kg malt + dead space ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er kommet frem til at jeg ikke skal tage hensyn til deadspace fordi jeg koger med humlesokker og derfor lave jeg ikke et "gryde skift" hvor deadspace skaber et tab.

Jeg tænker man skal følge en opskrift. Hvis du tager opskriften og putter 7L gydevand oveni for at tagehøjde for deadspace, så tynder du bare øllen op.
Gydevand oven i? Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener? Jeg ville tilsætte de 15 liter Der står i opskriften +7 liter. Så efter mæskning, gyder du med passende mængde vand til du opnår din preboil mængde (nu siger vi at der står i opskriften at du skal have et sukkeringhold på 1050 inden kogning) så gyder du indtil du rammer det. (beersmith har en beregner til at regne ud hvor meget du skal gyde med) hvis din mæskning går vel, så har du nu også den mængde (+/- en sjat)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Jeg tror Beersmith antager at du laver et grydeskift fra mæskning til humlekogning og du dermed "taber" hvad du angiver i deadspace.
Nu laver man ikke det grydeskift med Brewmonk, så derfor har du ikke det tab.

Med andre ord ville jeg følge opskriften. Men jeg er også helt ny med Brewmonk....så bare mine 2 cent
Andersvrist
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. maj 2017, 19:59

Re: Brewmonk effektivitet

Indlæg af Andersvrist »

YodaVonBeck skrev:
kimognicklas skrev:
YodaVonBeck skrev: Jeg er kommet frem til at jeg ikke skal tage hensyn til deadspace fordi jeg koger med humlesokker og derfor lave jeg ikke et "gryde skift" hvor deadspace skaber et tab.

Jeg tænker man skal følge en opskrift. Hvis du tager opskriften og putter 7L gydevand oveni for at tagehøjde for deadspace, så tynder du bare øllen op.
Gydevand oven i? Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener? Jeg ville tilsætte de 15 liter Der står i opskriften +7 liter. Så efter mæskning, gyder du med passende mængde vand til du opnår din preboil mængde (nu siger vi at der står i opskriften at du skal have et sukkeringhold på 1050 inden kogning) så gyder du indtil du rammer det. (beersmith har en beregner til at regne ud hvor meget du skal gyde med) hvis din mæskning går vel, så har du nu også den mængde (+/- en sjat)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Jeg tror Beersmith antager at du laver et grydeskift fra mæskning til humlekogning og du dermed "taber" hvad du angiver i deadspace.
Nu laver man ikke det grydeskift med Brewmonk, så derfor har du ikke det tab.

Med andre ord ville jeg følge opskriften. Men jeg er også helt ny med Brewmonk....så bare mine 2 cent
Hvis jeg forstår det korrekt er deadspace den volumen du har under dit maltrør. Derfor skal du supplere tilsvarende volumen for at selve mæsken i maltrøret har det rigtige vand/malt forhold på imellem 2,5-3. Til sidst sparger du så til ønsket mængde eller alkoholprocent.

Go’ bryg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"