Damprenser

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Damprenser

Indlæg af Mikle »

Hej brygvenner
Jeg har kigget lidt på denne damprenser til at desinficere mit udstyr .
Mit spørgsmå er bare om den er kraftig nok?
Syntes det er smart den er så lille nemlig.

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/karche ... sgod0VgEEQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Damprenser

Indlæg af Holger »

Kender ikke den der. Bruger den fra Biltema, den er billigere og den virker. Bruger den bl.a. til og desinficere mine cornelius fustager
Hellhound.dk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Damprenser

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Det var da godt nok en bette en, har selv en Alto
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Damprenser

Indlæg af peos »

Holger skrev:Kender ikke den der. Bruger den fra Biltema, den er billigere og den virker. Bruger den bl.a. til og desinficere mine cornelius fustager
Har længe tænkt på, om ikke man kunne gøre sådan.

Kan man være sikker på, at dampen holder mindst 100 grader i fustagen?

Og hvordan klarer du koblingen og de to rør, der stikker ned i fustagen?
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Damprenser

Indlæg af Holger »

peos skrev:
Holger skrev:Kender ikke den der. Bruger den fra Biltema, den er billigere og den virker. Bruger den bl.a. til og desinficere mine cornelius fustager
Har længe tænkt på, om ikke man kunne gøre sådan.

Kan man være sikker på, at dampen holder mindst 100 grader i fustagen?

Og hvordan klarer du koblingen og de to rør, der stikker ned i fustagen?
Engang imellem, skiller jeg fustagerne helt ad, og gør alt rent. Det gør, at mine fustager ikke bliver så beskidte og er nemme og få rene.
Sætter damprenseren til, en slange fra damerenseren til ølkoblingen, sætter en Co2 kobling på, så dampen kan komme ud. Så giver jeg den damp af to omgange, på et tidspunkt er fustagen brandvarm udenpå, så ved man, den har fået nok.
Sådan gør jeg det, og har aldrig haft problemer med sur øl eller andet
Hellhound.dk
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Damprenser

Indlæg af skidemajet-inc »

peos skrev:
Holger skrev:Kender ikke den der. Bruger den fra Biltema, den er billigere og den virker. Bruger den bl.a. til og desinficere mine cornelius fustager
Har længe tænkt på, om ikke man kunne gøre sådan.

Kan man være sikker på, at dampen holder mindst 100 grader i fustagen?

Og hvordan klarer du koblingen og de to rør, der stikker ned i fustagen?
For at kunne være sikker på at dampen virker efter hensigten, skal du kunne tryksætte fustagen med damp - ellers kommer dampen ikke ordenligt op i temperatur eller ud i alle kroge. Så et setup, hvor du kan lufte ud som ovenfor beskrevet (så luften bliver erstattet med damp) og lukke efterfølgende og lade trykket stige i fustagen.

Du kan slå op i en damp-tabel for at se, hvilket tryk der skal til for at opnå en given damp-temperatur.
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Damprenser

Indlæg af Truntebryg »

Damp der "siver" igennem, måler jeg typisk til 93-95°C på yderiden - formoder den så er varmere på indersiden.

Det er i min optik alt rigeligt til at klargøre en fustage som har indeholdt god ikke inficeret øl før.

En ny og ukendt fustage eller en problematisk (Brett) fustage vil jeg adskille og køre på med OXIpro eller lignende.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Damprenser

Indlæg af peos »

Truntebryg skrev:Damp der "siver" igennem, måler jeg typisk til 93-95°C på yderiden - formoder den så er varmere på indersiden.

Det er i min optik alt rigeligt til at klargøre en fustage som har indeholdt god ikke inficeret øl før.

En ny og ukendt fustage eller en problematisk (Brett) fustage vil jeg adskille og køre på med OXIpro eller lignende.
Ja, det lyder fornuftigt.

Kan de almindelige koblinger til Cornelius holde til varmen, eller skal man have fat i nogle rustfri?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Damprenser

Indlæg af Borg »

peos skrev:
Truntebryg skrev:Damp der "siver" igennem, måler jeg typisk til 93-95°C på yderiden - formoder den så er varmere på indersiden.

Det er i min optik alt rigeligt til at klargøre en fustage som har indeholdt god ikke inficeret øl før.

En ny og ukendt fustage eller en problematisk (Brett) fustage vil jeg adskille og køre på med OXIpro eller lignende.
Ja, det lyder fornuftigt.

Kan de almindelige koblinger til Cornelius holde til varmen, eller skal man have fat i nogle rustfri?
Metallet udvidet sig mere end plastikken. Og dermed revner plastikken.
Egen erfaring med 3-4 koblinger, der kun skulle op på 80 grader.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Udstyr"